تاریخ: ۰۸ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۵۰
بازدید: ۱۸۹
کد خبر: ۲۱۶۱۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

درخواست دامداران برای لغو آزادسازی قیمت سبوس

‌می‌متالز - اتحادیه سراسری دامداران در نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی خواستار لغو آزاد سازی قیمت سبوس شدند که هزینه‌های تولید آن‌ها را افزایش داده است.

به گزارش می‌متالز، اتحادیه سراسری دامداران در نامه‌ای به کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی خواستار لغو آزاد سازی قیمت سبوس شدند که به گفته آن‌ها هزینه‌های تولید شیرخام را بدون احتساب سود به کیلویی ۷۴۰۰ تومان افزایش داده و تولید را از صرفه اقتصادی خارج کرده است.

در این نامه نوشته شده است، پس از آزادسازی قیمت، نرخ سبوس از کیلویی ۱۴۰۰ تومان به کیلویی ۴۵۰۰ تومان افزایش یافته و در کنار قیمت بالای سایر نهاده ها، فشار بر تولید را افزایش داده است.

در ماه گذشته قیمت سبوس گندم آزاد شد. در این رابطه رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران گفت: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان جلسه کارشناسی با حضور نمایندگان وزارت جهادکشاورزی و دامداران برگزار خواهد کرد و در این جلسه قیمت جدید شیر خام مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گفته سیداحمد مقدسی پیشنهاد دامداران برای شیر خام کیلویی ۶۵۰۰ تومان است و «نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی ۶۴۲۵ تومان، در صورتی که فردا در این زمینه به نتیجه نهایی برسیم، هفته آینده تعیین نرخ جدید شیرخام در دستور کار ستاد تنظیم بازار قرار خواهد گرفت.» همین‌طور به گفته این مقام صنفی نرخ سبوس مصرفی خوراک دام که تا پیش از این ۱۴۰۰ تومان بود، آزاد شده و در بازار به ۴۷۰۰ تومان رسیده است.

وی آزادسازی نرخ سبوس را اتفاقی مثبت خواند که باعث از بین رفتن رانت و سودجویی در این حوزه می‌شود. با آزادشدن نرخ سبوس مصرفی خوراک دام انتظار می‌رود قیمت تمام‌شده محصولاتی مثل شیر و گوشت قرمز با افزایش روبه‌رو شود. 

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده