تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۳۳
بازدید: ۳۷۸
کد خبر: ۲۱۶۵۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

یک انتصاب غیرقانونی در کیش/ عضو شورای شهر کیش سرپرست "شهرداری" شد

‌می‌متالز - در حالی حدود ۲ هفته از انتخابات شورای شهر و روستا می‌گذرد که به نظر می‌رسد فعالیت عضو شورای شهر کیش در سمت سرپرست شرکت عمران، آب و خدمات که به عنوان شهرداری در این جزیره فعالیت می‌کند ایراد قانونی دارد.

‌می‌متالز، اوایل ماه گذشته مدیرعامل منطقه آزاد کیش قدسیه نجار خواهرزاده حسن روحانی را به‌عنوان عضو شورای شهرسازی و معماری کیش منصوب کرد.

در بخشی از حکم آهنگران خطاب به خواهرزاده رئیس‌جمهوری آمده است: «سرکار خانم قدسیه نجار مدیر طراحی و اطلاعات جغرافیایی و طرح جامع سازمان منطقه آزاد کیش نظر به تخصص و تجارب سرکار به موجب این حکم به سمت عضو شورای شهرسازی و معماری کیش منصوب می‌شوید. امید است با تلاش، کوشش و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و به کارگیری روش‌های نوین و کارآمد در پیشبرد اهداف سازمانی به ویژه ارتقای وضعیت شهرسازی و معماری در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، کالبدی و زیست محیطی و ترویج الگوی شهرسازی و معماری ایرانی-اسلامی موفق و موید باشید.»

به فاصله ۶ روز از این انتصاب مدیرعامل منطقه آزاد کیش طی حکمی به شرح زیر عبدالنبی شرفی عضو شورای شهر را به‌عنوان سرپرست شرکت عمران، آب و خدمات منصوب کرد؛
شرکت عمران
«نظر به تجارب و سوابق ارزنده، آشنایی به امور شهری و عمرانی بدینوسیله جنابعالی را به عنوان سرپرست جدید شرکت عمران، آب و خدمات بر می‌گزینم. انتظار می‌رود با همراهی و تشریک مساعی فعالانه همه بخش‌های درون و برون سازمانی، جزیره زیبای کیش بیش از گذشته، شاهد توسعه کمی و کیفی خدمات شهری و افزایش سطح امور رفاهی و تفریحی باشد. نقش شرکت یاد شده در تحقق چشم انداز " کیش برای همه " برجسته و تعیین کننده است، به یقین از تمام ظرفیت برای دستیابی به آن استفاده خواهد شد. لازم است زیبایی شهری، عمران و آبادانی با اتخاذ تدابیر و برنامه ریزی به سراسر جزیره تعمیم یابد. از خدای بزرگ برای جنابعالی توفیق خدمت بیشتر به کیشوندان عزیز را مسئلت دارم.»

بر اساس ماده ۲۸ قانون انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا: اشخاص ذیل به واسطه شغل و مقام خود از داوطلب شدن برای شورا‌های اسلامی به ترتیبی که گفته خواهد شد محروم اند:

استانداران و معاونین و مشاورین آنان، فرمانداران و معاونین آنان، شهرداران و معاونین آنان، بخشداران، مدیران کل ادارات استانداری، مدیران کل، سرپرستان ادارات‌کل، معاونین ادارات کل، دادستان‌ها، دادیارها، بازپرس‌ها، قضات، رؤسای دانشگاه‌ها، رؤسای بانک‌ها، رؤسا، سرپرستان و معاونین سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و نهاد‌ها و مؤسسات دولتی یا وابسته به دولت که از بودجه عمومی به هر مقدار استفاده می‌نمایند و سایر رؤسا، مدیران و‌سرپرستان استان، شهرستان و بخش به ترتیب از عضویت در شورا‌های اسلامی واقع در محدوده استان، شهرستان و بخش محرومند، مگر آن که قبل از ثبت نام از سمت خود استعفاء نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند.

شهرداران، مدیران مناطق شهرداری و مؤسسات و شرکت‌های وابسته و شاغلین در شهرداری و مؤسسات و شرکت‌های وابسته به آن و شاغلین در دهیاری و همچنین دهیاران از عضویت در شورای اسلامی شهر محل خدمت محرومند، مگر آن‌که قبل از ثبت نام از سمت خود استعفاء کرده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند.

یک روز پس از برگزاری انتخابات، فرمانداری بندر لنگه طی اطلاعیه‌ای نتایج ششمین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر در جزیره کیش را اعلام کرد که در آن عبدالنبی شرفی هنگامی با یک هزار و ۷۰۶ رای پنجمین منتخب بود. این اتفاق در حالی روی داده که شرفی همچنان سرپرست شرکت عمران، آب خدمات کیش است. به نظر می‌رسد تصدی پُست این شرکت سازمان منطقه آزاد کیش همزمان با عضویت در شورای شهر این جزیره ایراد قانونی دارد و لازم است نهاد‌های نظارتی به این مساله رسیدگی کنند.

بر اساس مصوبه شورای شهر کیش، شرکت عمران، آب و خدمات کیش به عنوان شهرداری در این جزیره فعالیت می‌کند و سالانه اعتباراتی را از بودجه عمومی دریافت می‌کند. از این رو یک عضو شورای شهر به لحاظ حقوقی نمی‌تواند همزمان مدیریت شرکت مذکور را برعهده داشته باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده