تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۴۱
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۲۰۹۲۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مشاور رییس جمهور خبر داد:

۲۵۰ هزار میلیارد ریال طرح در مناطق آزاد کشور به بهره برداری می‌رسد

‌می‌متالز - مشاور رییس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: تا پایان ماموریت دولت دوازدهم طرح‌های مختلفی به ارزش ۲۵۰ هزار میلیارد ریال با ۱۲ هزار شغل مستقیم ایجاد شده به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش می‌متالز، حمیدرضا مومنی در جمع بندی سفر یکروزه خود به جزیره کیش در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تا کنون طرح‌های شاخص مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سه مرحله با دستور رییس جمهوری به صورت ویدیو کنفرانس به بهره برداری رسیده است.

مومنی با بیان اینکه تا پایان ماموریت دولت دوازدهم نیز ۲ برنامه افتتاح برنامه ریزی شده است، اضافه کرد: در مرحله چهارم ۱۰۰ طرح و در مرحله پنج نیز ۹۰ طرح با ۲۵۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری با اشتغالزایی ۱۲ هزار شغل به بهره برداری می‌رسد.

وی یادآور شد: معتقدیم در مجموع طرح‌های اجرا شده در هشت سال گذشته، مناطق ویژه اقتصادی کارد‌های واقعی خود را بروز داده به طوریکه در نتیجه آن در ۲ سال گذشته تزار تجاری مناطق ویژه اقتصادی کشور مثبت شده است.

هفت منطقه آزاد تجاری تازه تصویب شده با رویکرد‌های متفاوت اجرا می‌شود

مشاور رییس جمهوری با اشاره به اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقت اصولی خود با تاسیس هفت منطقه آزاد تجاری و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی را اعلام کرده است افزود: این مناطق با رویکرد متفاوتی در ارتباط با محدوده، اختیارات و کارکرد‌های آن ایجاد خواهند شد.

مومنی اضافه کرد: پیگیری تصویب این مناطق از سال ۱۳۹۳ با تصویب هیات دولت آغاز شده در این مدت جلسات مختلفی در دولت، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و در نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام برای به سرانجام رسیدن آن‌ها برگزار شده است.

حل مشکلات مناطق آزاد با ۲ راهکار پیگیری می‎ شود

وی با اشاره به برنامه‌های این دبیرخانه برای تحقق اهداف تولید، مانع زدایی و پشتیبانی‌ها گفت: حل مشکلات پیش روی تولید در این مناطق در ۲ بخش برای تاثیر گذاری در بخش تولید در حال پیگیری است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اضافه کرد: در این راستا کارگروه تخصصی شناسایی چالش‌ها و رفع موانع تولید در این دبیرخانه و تمام مناطق آزاد و تجاری کشور تشکیل شده تا به کمک سرمایه گذاران و مسوولان مرتبط نسبت به تحقق اهداف شعار امسال اقدام شود.

مومنی گفت: در بخش پشتیبانی بیشتر اقدام‌ها مربوط به بخش تامین مالی در این مناطق معطوف شده که سعی می‌شود تا چالش تامین مالی با ورود مناطق آزاد و بخش خصوصی به بازار‌های سرمایه‌ای برطرف شود.

وی یادآور شد: در این راستا منطقه آزاد کیش با برنامه‌ها و فرآینده‌های کارشناسی و فنی توانسته تجربه‌های موفقی را کسب کند که در نظر داریم این تجربیات را در تمام مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی اجرا کنیم.

مشاور رییس جمهوری یادآور شد: در بخش مانع زدایی نیز که ۹۵ درصد موانع با همکاری ۶ دستگاه از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و اقتصاد دارایی قابل حل است که در این راستا تمام موارد احصا و در حال رایزنی برای مرتفع شدن آن هستیم.

مومنی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود حداکثر تا یک ماه آینده بسیاری از این مشکلات مرتفع شود افزود: انتظار می‌رود با رفع این موانع کارنامه خوبی را برای دولت در منطقه آزد تجاری باقی بماند.

گفتنی است؛ مومنی برای حضور در شورای معاونان سازمان منطقه آزاد تجاری کیش و بازدید از ترمینال جدید مسافری فرودگاه این جزیره به این منطقه سفر کرده است.

کیش از جزیره‌های خلیج فارس در شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان است، این جزیره بیضی شکل ۹۱ کیلومتر مربع وسعت دارد که در سال ۱۳۴۹ هیاتی از مشاوران ایرانی و آمریکایی این منطقه را مورد بازدید قرار دادند و به دلیل ویژگی‌های طبیعی، سواحل زیبای مرجانی و آب زلال اطراف، آن را به عنوان مرکز گردشگری بین المللی ایران انتخاب کردند.

این جزیره از زمان هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان تحت تسلط ایران بوده و با گسترش اسلام این جزیره به دست خلفای اموی افتاده است، اما حاکمیت معنوی ایران بر کیش از نامه‌های نگاشته شده توسط ایشان به زبان پهلوی در دوران مختلف کاملا مشهود است.

از دوران حکومت آل بویه کیش مجددا به حکومتی ایرانی بر می‌گردد و بعد‌ها در زمان سلجوقیان، اتابکان فارس، ملکوک هرمز آل مظفر و تیموریان این وضع ادامه دارد و در دوره سلجوقیان کیش به بزرگترین مرکز تجاری خالیج فارس تبدیل می‌شود.

جزیره کیش هم اکنون ۴۴ هزار نفر جمعیت دارد و در ۱۸ کیلومتری کرانه باختری ایران واقع شده و از سال ۱۳۶۱ به عنوان منطقه آزاد شناخته شده است.

منبع: شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران شادا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده