تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۷
بازدید: ۲۹۵
کد خبر: ۲۰۸۹۳۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ایجاد ۲۵ هزار شغل در مناطق آزاد طی ۸ سال گذشته

‌می‌متالز - مشاور رییس جمهور گفت: طی هشت سال اخیر ۲۵ هزار شغل در مناطق آزاد ایجاد شده است.

به گزارش می‌متالز، حمیدرضا مومنی مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شامگاه پنج شنبه در نشست شورای مدیران و فعالان اقتصادی منطقه آزاد چابهار که تا بامداد جمعه ادامه داشت با بیان اینکه ساختار سازمانی در منطقه آزاد چابهار جزو بهترین ساختار‌ها است افزود: در مناطق آزاد مِنهای مدیر مالی به مدیر تامین منابع مالی نیاز داریم چراکه برخی از مدیران مالی از تجربه کافی برای تامین منابع برخوردار نیستند.

مومنی تاکید کرد: بر همین اساس، حوزه تامین مالی را زیر نظر مدیرعامل گذاشتیم تا بتواند جدی کار کند چرا که نمی‌شود با منابع ناپیدار توسعه پایدار انجام دهیم. وی با بیان اینکه طی هشت سال اخیر اقدامات موثری در مناطق آزاد کشور انجام شده است گفت: باید در بحث اطلاع‌رسانیِ این اقدامات، بیشتر تلاش کنیم و نخستین کار‌هایی (اولین‌ها) که رقم خورده را تشریح و به جامعه منعکس کنیم.

مشاور رییس جمهور، بر لزوم توجه به ظرفیت شرکت‌های سرمایه گذاری تاکید کرد و افزود: با استفاده از این ظرفیت‌ها کمتر به فروش زمین‌ها نیاز پیدا خواهیم کرد و در همین رابطه به واسطه ورود سرمایه‌گذاران به منطقه آزاد چابهار همواره از مدیرعامل این منطقه به نیکی یاد می‌کنیم.

مومنی با اشاره به برنامه هفتم توسعه کشور اظهار داشت: همه مدیران مناطق باید در این بخش همکاری کنند تا از اختیارات مناطق آزاد، بیش از این کاسته نشود. وی با بیان اینکه در سند همکاری ایران و چین، مناطق چابهار و قشم و ماکو از سایر مناطق آزاد و ویژه جلوتر هستند افزود: طی ۲ سال گذشته تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور مثبت بوده است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص برخی اظهارنظر‌ها و قضاوت‌ها در فضای مجازی بیان داشت: تحت تاثیر فضای مجازی اقدام به انتخاب یا تغییر مدیران عامل مناطق آزاد نمی‌کنیم چراکه بر این باوریم مدیران ما پاکدست، مقتدر و برنامه‌محور هستند و این‌ها معیار‌های ما برای انتخاب مدیران به شمار می‌رود.

مومنی با اشاره به مواردی که به طور جدی در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور دنبال می‌شود اظهار داشت: در بحث آی تی باید تقویت بیشتری انجام شود و اعتقاد داریم‌ای تی باید زیر نظر یک مدیر مستقل باشد و با قدرت، عمل کند و سخنانش مورد استناد قرار گیرد.

وی به برخی از موانع پیش روی مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: نداشتن طرح جامع و نقشه راه مناسب ازجمله مشکلات مهم در برخی مناطق آزاد است، اما منطقه آزاد چابهار با پیگیری مدیرانش پس از سال‌ها دارای طرح جامع شده است.

مشاور رییس جمهور همچنین افزود: آسیب‌های جدی، مانع انجام اقدامات جدی در مناطق آزاد کشور شده است و این آسیب‌ها باید برطرف شود. یکی از موانع اصلی توسعه مناطق آزاد، ورود این مناطق به کانون‌های جمعیتی است.

مومنی همچنین در دیدار با برخی از فعالان اقتصادی منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: قانون مناطق آزاد باید به گونه‌ای باشد که بتوان در سطح منطقه به رقابت پرداخت. وی اضافه کرد: تولید، مرکز ثقل مناطق آزاد کشور است و پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها باید به خوبی انجام شود.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تصریح کرد: رویکرد جدید مناطق آزاد کشور، تقویت بخش خصوصی برای انجام مامورت‌ها به نحو احسن است. باید بخش خصوصی را حمایت کنیم تا تولید و اشتغال را برای مردم به ارمغان بیاورند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار نیز بیان داشت: اگر ماموریت‌ها و وظایف ادارت محدوده منطقه آزاد به منطقه واگذار شود طی سه سال می‌توانیم مشکل حاشه٬نشینی را برطرف کنیم. عبدالرحیم کُردی اضافه کرد: در پروژه‌های منطقه آزاد، سهم بخش خصوصی ۱۰۰ درصد است و این یک موفقیت به شمار می‌رود.

کردی با بیان اینکه منطقه آزاد چابهار پس از ۲۴ سال دارای طرح جامع شده است گفت: باید این طرح را تا پایان دولت به تصویب برسانیم. در این نشست، فعالان بخش خصوصی به بیان مشکلات و موانع پیش روی خود پرداختند و مقرر شد تمامی این موارد در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور پیگیری شود.

این نشست با حضور «احمد جمالی» معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور، «محمدحسین ملک‌زادگان» مشاور دبیر شورا، «نریمان توکلی جویباری» مشاور و مدیرکل حوزه دبیر شورا و «مرتضی شیخ زاده» سرپرست اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و اعضای هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار برگزار شد.

همچنین گزارشی از فرآیند تهیه طرح جامع و سامانه جامع اطلاعات مکانی منطقه آزاد چابهار ارائه شد. گفتنی است، حمیدرضا مومنی دبیر شورای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور که در نیمه ابتدایی فروردین امسال به منطقه آزاد چابهار سفر کرده بود روز گذشته (پنج شنبه) نیز برای بازدید از طرح‌های مختلف عمرانی، اجتماعی و گردشگری در قالب سفری دو روزه به منطقه آزاد چابهار سفر کرده تا روند پیشرفت پروژه‌ها را از نزدیک مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده