تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۰۶
بازدید: ۳۸۸
کد خبر: ۲۱۶۶۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مجری طرح تامین برق مراکز استخراج:

ایران در استخراج رمز ارز رتبه هفتم را در جهان دارد / عامل اصلی شیوع

‌می‌متالز - مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمز ارز‌ها در توانیر با اشاره به رتبه هفتم ایران در استخراج گفت: عامل اصلی شیوع این پدیده، تخفیف حامل‌های انرژی در مقایسه با قیمت‌های جهانی است.

به گزارش می‌متالز، محمد خدادادی با اعلام اینکه چین، روسیه، آمریکا، قزاقستان، کانادا، ایسلند و ایران بیشترین میزان استخراج رمزارز را دارند، گفت: عامل اصلی شیوع پدیده استخراج غیرمجاز رمزارز‌ها در ایران، تعرفه‌های بسیار ناچیز حامل‌های انرژی در مقایسه با قیمت‌های جهانی است.

وی افزود: تاکنون بیش از ۳.۶ مرکز غیرمجاز استخراج رمز ارز با ۱۹۶.۲ هزار دستگاه ماینر شناسایی و جمع آوری شده که میزان مصرف برق آن‌ها بالغ بر ۵۷۰ مگاوات است. برای تولید این میزان برق و رساندن آن به محل مصرف، باید نیروگاهی به بزرگی ۸۰۰ مگاوات احداث می‌شد.

این مقام مسوول ادامه داد: رمزارز نوعی دارایی دیجیتال است که به صورت غیرمتمرکز تولید و نگهداری می‌شود و برای استخراج آن باید محاسبات ریاضی پیچیده‌ای توسط رایانه به صورت مستمر انجام شود که مستلزم مصرف برق زیاد است. به طوریکه استخراج یک بیت کوین به بیش از ۳۰۰ مگاوات ساعت برق نیاز دارد که این میزان بیشتر از برق مصرفی حدود ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک شبانه روز است. همچنین مصرف برق یک ماینر ۲ تا ۳ کیلوواتی به اندازه ۳۵ پنکه، ۱۵ یخچال فریزر، ۵ کولر آبی و یک کولر گازی است.

خدادادی گفت: شناسایی مراکز غیرمجاز نیازمند همکاری مردم است؛ لذا می‌توانند اطلاعات را در سامانه سمات به آدرس www.tavanir.org.ir/samaat ثبت کنند تا رسیدگی شود. گزارش دهندگان، پاداش‌هایی تا سقف ۲۰ میلیون تومان دریافت خواهند کرد. اطلاعات هموطنانی که گزارش مراکز استخراج غیرمجاز رمز ارز را در این سامانه ثبت می‌کنند، کاملا محرمانه باقی خواهد ماند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده