تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۳۱
بازدید: ۴۰۲
کد خبر: ۲۱۶۷۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ایران جزو ۷ کشور با بیشترین میزان استخراج رمزارز

‌می‌متالز - ایران جز ۷ کشور جهان با بیشترین میزان استخراج رمزارز است.

به گزارش می‌متالز، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) "محمد خدادادی بهلولی" افزود: توان مصرف برق این تعداد مرکز غیرمجاز رمز ارز، بیش از ۵۷۰ مگاوات بود.

وی ادامه داد: برای تولید این میزان برق و رساندن آن به محل مصرف، باید نیروگاهی به بزرگی ۸۰۰ مگاوات احداث می‌شد.

ایران در میان ۷ کشور جهان با بیشترین میزان استخراج رمزارز

مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمز ارز‌ها در توانیر گفت: به دلیل تعرفه‌های تخفیفی، ایران جزو هفت کشوری است که بیشترین میزان استخراج رمز ارز جهان در آن‌ها صورت می‌گیرد.

"محمد خدادادی بهلولی"افزود: در حال حاضر چین، روسیه، آمریکا، قزاقستان، کانادا، ایسلند و ایران هفت کشوری هستند که بیشترین میزان استخراج رمز ارز در آن‌ها صورت می‌گیرد.

به گفته وی، عامل اصلی شیوع پدیده استخراج غیرمجاز رمز ارز‌ها در ایران، وجود تعرفه‌های مخفف حامل‌های انرژی و بسیار ناچیز در مقایسه با قیمت‌های جهانی است.

خدادادی ادامه داد: ماینر، دستگاه تولیدکننده رمز ارز است، رمز ارز نوعی دارایی دیجیتال است که به صورت غیرمتمرکز تولید و نگهداری میی‌شود و برای استخراج رمز ارز‌ها باید محاسبات ریاضی پیچیده‌ای توسط رایانه به‌صورت مستمر انجام شود که مستلزم مصرف برق زیادی است.

مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمز ارز‌ها درشرکت توانیر افزود: استخراج یک بیت کوین به بیش از ۳۰۰ مگاوات ساعت برق نیاز دارد که این میزان بیشتر از برق مصرفی حدود ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک شبانه روز است.

وی با مقایسه میزان مصرف یک ماینر با سایر وسایل خانگی گفت: مصرف برق یک ماینر ۲ تا ۳ کیلوواتی به میزان ۳۵ پنکه یا ۱۵ یخچال فریزر است.

خدادادی افزود: ماینری با این مشخصات همچنین به اندازه ۵ کولر آبی یا یک کولر گازی برق مصرف می‌کند.

مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمز ارز‌ها درشرکت توانیر با اشاره به این که شناسایی مراکز غیرمجاز نیازمند همکاری مردم است، خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند اطلاعات خود را در باره استفاده غیرمجاز از برق برای استخراج رمز ارز را در سامانه سمات به آدرس www.tavanir.org.ir/samaat ثبت کنند تا رسیدگی شود.

مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمز ارز‌ها گفت: گزارش دهندگان، پاداش‌هایی تا سقف ۲۰ میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

وی، تاکید کرد: اطلاعات هموطنانی که گزارش مراکز استخراج غیرمجاز رمز ارز را در این سامانه ثبت می‌کنند، کاملا محرمانه باقی خواهد ماند.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جماران (جی پلاس)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده