تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۲۶
بازدید: ۳۱۶
کد خبر: ۲۲۲۶۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رمزارز‌ها در ایران قانونی می‌شوند؟ / فعالان رمزارز‌ها در ایران باید مالیات بدهند!

‌می‌متالز - بعد از مدت‌ها سازمان امور مالیاتی ایران پیشنهاد کرده برای مالیات گرفتن از این بازار چارچوبی قانونی برای معاملات رمزارز‌ها تعریف شود.

به گزارش می‌متالز، سازمان امور مالیاتی ایران پیشنهاد داده معاملات رمزارز‌ها برای شناسایی و اخذ مالیات چارچوبی قانونی پیدا کند.

دو ماه گذشته حسن روحانی، رئیس جمهور سابق ایران گفته بود معاملات رمزارز‌ها قانونی می‌شود و حالا سازمان امور مالیاتی این موضوع را پیشنهاد کرده است.

کسب و کار‌های مرتبط با رمزارز‌ها برای پرداخت مالیات باید قانونی شوند و سازمان امور مالیاتی گفته: دولت نه تنها باید به صرافی مجوز بدهد بلکه باید پیگیری تراکنشات را هم مجاز اعلام کند.

سازمان امور مالیاتی عقیده دارد چارچوب ارائه شده باید متناسب با قانون باشد و سختگیری در این چارچوب باعث گسترش معاملات رمزارز‌ها در بازار سیاه می‌شود.

مالیات بر سود سرمایه، مالیات پایه ثابت و مالیات شغلی سه نوع مالیاتی هستند که سازمان امور مالیاتی پیشنهاد کرده است.

سازمان امور مالیاتی حتی فکر صرافی‌های غیرمتمرکز را هم کرده و عقیده دارد برای مبارزه با پولشویی قوانین در معاملات غیرمتمرکز سختگیرانه‌تر خواهد بود.

همچنین کمسیون اقتصادی مجلس لایحه‌ای برای محدود کردن معاملات رمزارز‌ها در ایران و قوانینی برای استخراج‌کنندگان تدوین کرده که هنوز مورد بحث قرار نگرفته است.

اگر خاطرتان باشد چند ماه گذشته زمانی که مدیرعامل صرافی کریپتولند بازداشت شد بانک مرکزی قصد داشت درگاه‌های پرداخت همه صرافی‌های ایرانی را مسدود کند، اما به دستور رئیس جمهور این اتفاق نیوفتاد.

اما یک ریسک دیگر برای بازار‌های مالی جهانی در ایران طرح صیانت از فضای مجازی است که اگر اجرا شود دسترسی ایرانیان به بازار‌های مالی جهانی قطع می‌شود.

به دلیل تحریم‌ها ایران به بانک‌ها و صرافی‌ها اجازه می‌دهد تا از ارز استخراج شده در این کشور برای واردات کالا استفاده کنند، اما پرداخت پولی با ارز دیجیتال در کشور ممنوع است. اگرچه پرداخت با ارز دیجیتال در ایران ممنوع است، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که بسیاری از ایرانیان املاک نجومی را با بیت‌کوین معامله می‌کنند.

طبق گزارش‌ها نیروی انتظامی در چند ماه اخیر هفت هزار ماینر غیرمجاز را توقیف کرده و دولت به دلیل کمبود برق همه ماینر‌های قانونی استخراج رمزارز‌ها را خاموش کرده است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده