تاریخ: ۱۳ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۲۴
بازدید: ۲۵۹
کد خبر: ۲۱۶۷۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل کارگزاری امین سهم:

کسب بازدهی معقول از بورس نیازمند نگاه ٢ تا ٣ سال است

‌می‌متالز - افرادی که وارد بازار سهام برای سرمایه گذاری می‌شوند باید این موضوع را بدانند که کسب بازدهی معقول از این بازار نیازمند نگاه بیش از دو تا ٣ سال است. بسیاری از افرادی که در بین سال‌های ۹۸ و ۹۹ سود‌های خوبی کسب کردند از سال‌های قبل سهامداری کرده بودند.

به گزارش می‌متالز، امیر سیدی، مدیر عامل کارگزاری امین سهم تاثیر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران بر معاملات بورس را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: تا زمانی که رییس جمهوری منتخب برنامه‌های خود را در راستای بهبود وضعیت معاملات بورس اعلام نکند، همچنین در کنار آن کابینه دولت سیزدهم معین نشود و قدم‌های عملی نسبت به تغییر فضای اقتصادی کشور برداشته نشود نمی‌توان اظهارنظر نهایی را نسبت به تاثیر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران بر معاملات بورس اعلام کرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: انتخابات ریاست جمهوری ایران باعث ایجاد ابهامی در معاملات بازار شده بود که با مشخص شدن نتیجه آن ابهام موجود از سر بازار برداشته شد و روز‌های بهتری را از خود به سهامداران نشان داد.

سیدی بر وجود یک سری از پارامتر‌های بنیادی اقتصادی در کشور تاکید کرد و گفت: به طور حتم این پارامتر‌ها بر روند بازار تاثیرگذار خواهند بود، اما در قدم نخست، سیاست‌هایی که قرار است برای کشور اتخاذ شود در تعیین روند بازار مهم هستند و به هیچ عنوان نمی‌توان نسبت به آن‌ها بی توجهی کرد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که برای تعیین مسیر نهایی معاملات بورس باید منتظر ماند و دید سیاست‌هایی که قرار است از سوی دولت جدید اتخاذ شود چگونه سیاست‌هایی هستند و تا چه میزان روند بازار را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند.

این فعال بازار سرمایه اظهار داشت: "حجت الاسلام و المسلمین رییسی" در صحبت‌های خود به این موضوع اشاره داشته است که دولت سیزدهم مانند دولت دوازدهم به دنبال تامین کسری بودجه خود از طریق بازار سرمایه نیست، این موضوع خبر خوبی برای کل بازار است و اجرای آن می‌تواند تاثیر مثبتی را بر روند بازار داشته باشد.

سیدی به ابهام فعلی حاکم در کشور که معاملات بورس را تحت تاثیر قرار داده است اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد که هنوز مشخص نیست بحث تحریم و برجام به کجا برسد و در صورتی که کسری بودجه ادامه دار باشد با تورم بیشتری در کشور همراه خواهیم شد.

مدیرعامل کارگزاری امین سهم اظهار داشت: یک نگرانی موجود در این زمینه، نادیده گرفته شدن ابزار‌های موجود در بازار و بازگشت به سمت اقتصاد دستوری است، در حالی که اکنون این ادبیات هیچ جایی را در اقتصاد کشور ندارد و همه با این موضوع و اجرای آن در کشور مخالف هستند.

وی ادامه داد: اگر در کشور به سمت فضایی پیش برویم که عرضه در اقتصاد کشور محدود شود و کسری بودجه خود را بیشتر نشان دهد، به طور حتم تاثیر خود را در کشور می‌گذارد و این موضوع می‌تواند به عنوان ریسکی جدی کلیت فضای کشور و بازار را مورد تهدید قرار دهد.

سیدی به اقداماتی که باید در راستای بهبود وضعیت بازار در دستور کار قرار گیرد اشاره کرد و گفت: هر چه بازار به حال خود رها شود، مسایل حاکم در بازار کمتر مورد دخالت قرار بگیرد و به سمت بازار آزاد پیش برویم به طور حتم بازار جایگاه خود را پیدا می‌کند و در مسیر رشد قرار می‌گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: لازم نیست برای ایجاد مسیر صعودی در بازار و ممانعت از روند منفی معاملات بورس، کار مهمی در حوزه بازار سهام انجام شود بلکه هر چه در حوزه بازار سهام و فضای کسب و کار به سمت اقتصاد بازار پیش برویم شاهد انعکاس مثبت آن در معاملات بازار خواهیم بود.

وی کسب بازدهی سرمایه گذاران را از بورس با دیگر بازار‌ها مورد مقایسه قرار داد و افزود: با توجه به اصلاحی که بازار سرمایه برای مدتی طولانی تجربه کرد قطعا شاهد بهبود معاملات در برخی از سهام شرکت‌ها خواهیم بود و به دنبال خود بازدهی بالاتری را در اختیار سهامداران قرار می‌دهند.

سیدی خاطرنشان کرد: افق سرمایه گذاری در بورس یک ساله نیست و نباید آن را ترویج دهیم بلکه افق سرمایه گذاری در این بازار باید بلندمدت باشد و درخصوص افرادی که وارد بازار سهام برای سرمایه گذاری می‌شوند باید این موضوع را ترویج دهیم که کسب بازدهی معقول از این بازار نیازمند نگاه بیش از ٢ تا سه سال است و بسیاری از افراد که در بین سال‌های ۹۸ و ۹۹ سود‌های خوبی کسب کردند از سال‌های قبل آن سهامدار بودند.

مدیرعامل کارگزاری امین سهم با بیان اینکه اکنون وضعیت فعلی حاکم در بورس برای سرمایه گذاری سهامداران در این بازار مثبت است، اظهار داشت: برخی از افراد تابستان سال گذشته به منظور جلوگیری از احتمال ضرر و زیان‌ها و تحت تاثیر رفتار‌های هیجانی از بازار خارج شدند، در حالی که اکنون زمان بسیار خوبی برای ورود دوباره به این بازار و ورود سرمایه هایشان برای سرمایه گذاری دوباره است.

وی در پایان این گفتگو اظهار داشت: بهتر است فردی که در این بازار حضور دارد و نیازی به سرمایه اش ندارد در این بازار منتظر بماند تا اثر عوامل بنیادی در بازار مشخص شود، همچنین فردی که به عنوان سهامدار تازه وارد است و به دنبال ورود سرمایه‌های خود به این بازار است باید از صندوق سرمایه گذاری قابل معامله استفاده کنند تا کمتر متحمل ضرر و زیان‌های احتمالی در این بازار شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) 

عناوین برگزیده