تاریخ: ۱۴ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۰۶
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۲۱۷۰۳۹
سرویس خبر : انرژی

فردا سه طرح نیروگاهی به بهره‌برداری رسمی می‌رسد

‌می‌متالز - فردا و با حضور وزیر نیرو سه پروژه نیروگاهی با هدف ارتقای توان صنعت برق کشور و رفع محدودیت‌های نیروگاهی با سرمایه‌ای حدود ۸ هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش می‌متالز، مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در نشست مطبوعاتی که امروز، ۱۴ تیر ۱۴۰۰ به منظور معرفی این طرح‌ها برگزار شد از نیروگاه نکا، به عنوان بزرگترین نیروگاه بخاری شمال کشور با چهار واحد ۴۴۰مگاواتی یاد کرد و گفت: این نیروگاه برای تولید برق با مشکل تأمین آب مواجه بود که با احداث و راه‌اندازی یک مجموعه آب‌شیرین‌کن با سرمایه ۸۵ میلیارد تومانی در کنار نیروگاه، محدودیت‌های تولید برق در این نیروگاه رفع می‌شود.

فردا سه طرح نیروگاهی به بهره‌برداری رسمی می‌رسد
آب شیرین کن نکا

طرفه‌جویی سالانه ۱.۲ میلیارد مترمکعب گاز با راه‌اندازی معدن زغال‌سنگ طبس

فردا سه طرح نیروگاهی به بهره‌برداری رسمی می‌رسد

علیرضا نصراللهی به طرح توسعه نیروگاه طبس در استان خراسان جنوبی که عملیات اجرایی آن از یک سال گذشته آغاز شده، اشاره کرد و گفت: به منظور تأمین خوراک مورد نیاز این نیروگاه که بیش از دو دهه جامع‌ترین و گسترده‌ترین مطالعات مهندسی نیروگاهی در آن انجام شده و نخستین نیروگاه زغال‌سنگ‌سوز کشور محسوب می‌شود، معدن زغال‌سنگ طبس گشایش می‌یابد.

وی ظرفیت تولید این نیروگاه را ۶۵۰ مگاوات در فاز اول توسعه عنوان کرد و گفت: این نیروگاه قابلیت توسعه در فاز دوم را دارد که بعد از به مدار آمدن واحد‌های اول، در این باره تصمیم‌گیری خواهد شد.

مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه را در دو سال اول، نزدیک ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد که در بازه زمانی چهار سال به ۱۵۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

وی پیش‌بینی کرد این نیروگاه در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.

وی درباره میزان آلایندگی‌های زیست‌محیطی این نیروگاه با خوراک زغال‌سنگ نیز گفت: هیچ نگرانی بابت آلایندگی وجود ندارد، زیرا در تمام این مدل‌های نیروگاهی از سیستم مدرن و پیشرفته‌ای استفاده می‌شود که ذرات معلق ناشی از احتراق زغال‌سنگ در کوره را حذف می‌کند و تمامی پارامتر‌های مورد نیاز برای همسو بودن با مسائل زیست‌محیطی در این نیروگاه در نظر گرفته شده است.

فردا سه طرح نیروگاهی به بهره‌برداری رسمی می‌رسد

نیروگاه طبس

این مقام مسئول در شرکت برق حرارتی با بیان اینکه طبس در آ‌ینده تبدیل به قطب انرژی خواهد شد، خاطرنشان کرد: ۱.۷ میلیارد تن ذخیره زغال سنگ در این منطقه وجود دارد که قابلیت بزرگی برای منطقه به شمار می‌رود و با راه‌اندازی این نیروگاه می‌توانیم ارزش زغال‌سنگ را مطرح کرده و نگرانی بابت خام‌فروشی را نیز رفع کنیم.

وی با بیان اینکه در سبد انرژی کشور باید از تمامی منابع قابل استحصال برای تولید برق استفاده کنیم افزود: به همان اندازه که گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی کشور اهمیت دارند، استفاده از زغال‌سنگ نیز می‌تواند موجب کاهش مصرف گاز شده و در پتروشیمی‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

نصراللهی میزان خوراک مورد نیاز این نیروگاه با ظرفیت ۶۵۰ مگاوات را سالانه دو میلیون تن زغال‌سنگ حرارتی با ارزش حرارتی ۵هزار کیلوکالری بر کیلوگرم اعلام کرد که معادل مصرف سالانه ۱.۲ میلیارد مترمکعب گاز یا معادل گاز مایع است.


اجرای یک طرح دانش‌بنیان برای نخستین بار در دنیا

فردا سه طرح نیروگاهی به بهره‌برداری رسمی می‌رسد

نیروگاه نکا

وی همچنین از نیروگاه شازند به عنوان یکی از مهم‌ترین نیروگاه‌های در شبکه برق کشور به لحاظ موقعیت جغرافیایی و ضریب تولید نام برد و با اشاره به اجرای طرحی دانش‌بنیان در این نیروگاه اظهار کرد: در منطقه‌ای که این نیروگاه واقع شده، به دلیل وزش باد‌های شدید تابستانه و درجه حرارت بالا، با کاهش یا محدودیت توان تولید در سیستم‌های خنک‌کننده واحد‌های نیروگاه مواجه هستیم.

مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت تولید نیروی برق حرارتی گفت: این طرح دانش‌بنیان تماما ایرانی با همکاری دانشگاه صنعتی شریف بعد از مطالعات جامعی که بیش از یک دهه بر روی انواع نیروگاه‌های بخاری به طول انجامید، برای نخستین بار در دنیا اجرا می‌شود که یک سامانه خنک‌کن در کنار نیروگاه و موازی با سیستم خنک‌کن قبلی نصب شده و اثرات کاهش توان تولید از طریق این سامانه رفع می‌شود.

فردا سه طرح نیروگاهی به بهره‌برداری رسمی می‌رسد

نیروگاه شازند

نصراللهی اجرای این پروژه را منجر به بازگشت ۲۸ مگاوات از ظرفیت محدود شده نیروگاه شازند اراک عنوان کرد و گفت: همچنین در صورت عدم اجرای این سامانه که اجرای آن ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه دربر داشت، ناگزیر به استفاده از آب برای تولید برق بودیم، بنابر محاسبات انجام شده راه‌اندازی این سامانه موجب صرفه‌جویی ۲۷ هزار مترمکعب مصرف سالانه آب خواهد شد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بعد از اجرای موفقیت‌آمیز این طرح که به صورت پایلوت در نیروگاه شازند اجرا می‌شود، برای سایر واحد‌های نیروگاهی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی همچنین به موضوع اشتغال‌زایی در سه پروژه یاد شده اشاره کرد و گفت: در نیروگاه شازند ۱۵۰ نفر، نکا ۱۰۰ نفر و در نیروگاه طبس در دو سال اول هزار نفر و تا پایان چهار سال برای شش هزار نفر فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

فردا سه طرح نیروگاهی به بهره‌برداری رسمی می‌رسد

منبع: ایران پترونت

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده