تاریخ: ۱۵ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۲۵
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۲۱۷۰۹۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
رییس کمیته فولاد کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد؛

ضرورت تبدیل مواد اولیه فولادی به محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر/ طرح توسعه پایدار زنجیره فولاد در نوبت صحن

‌می‌متالز - مصطفی طاهری با اشاره به محتوای طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد گفت: مجلس دولت را مکلف کرده از هرگونه صادرات در زنجیره فولادی عوارض دریافت کند تا هم صادرات مواد اولیه کاهش پیدا کند و هم انگیزه تبدیل مواداولیه به محصولات با ارزش افزوده، بیشتر شود.

به گزارش می‌متالز، نماینده مردم زنجان ضمن تبیین تلاش نمایندگان برای عرضه فولاد از طریق بازار سرمایه گفت: به طور کلی پادزهر مقابله با فساد، افزایش شفافیت است. هر حوزه‌ای که در آن زمینه افزایش نظارت‌های سیستماتیک و شفاف فراهم شده باشد به همان نسبت، رانت و فساد در آن کاهش پیدا می‌کند. متاسفانه طی سال‌های گذشته برخی حفره‌های قانونی باعث شد، بخش قابل توجهی از تولیدات فولادی با عناوین مختلف خارج از ساختار شفاف و رسمی بازار عرضه شود.

طاهری در ادامه افزود: در چنین شرایطی ضرورت تدوین طرحی که بر اساس آن بتوان نظارت شفافی بر مجموعه زنجیره فولاد از حلقه ابتدایی تا بخش انتهایی زنجیره و عرضه محصول را اعمال کرداحساس شده است. روندی که باعث شد کلیات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با هدف ساماندهی وضعیت بازار این محصول با رویکرد اصلاح سیاست‌ها تصویب شود.

این نماینده با اشاره به مهمترین ویژگی‌های طرح گفت: مهمترین ویژگی طرح، بستر شفافی است که در زنجیره فولادی کشور ایجاد می‌کند. تولیدکنندگان بر اساس قانون باید محصول خود را از طریق بازار سرمایه ارائه کنند. ضمن اینکه هر بخشی که تلاش کند، قانون را دور بزند یا محصول تولیدی را با هر عنوانی خارج از سامانه به فرش برساند با برخورد‌های قانونی و قضایی مواجه خواهد شد.

طاهری یادآور شد: با اجرای این طرح از یک طرف، امکان رصد دقیق و رگلاتوری محصولات فولادی، میزان صادرات و نیاز‌های وارداتی کشور کاملا نمایان خواهد شد. از سوی دیگر نیز، تکانه‌های تورمی افزیش جهانی قیمت فولاد در حلقه‌های انتهایی زنجیره، برای مصرف داخلی کنترل می‌شود.

رییس کمیته فولاد مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگار که مجلس با استفاده از چه مکانیسمی قصد دارد از صنایع پایین دستی حمایت کند؟ گفت: بر اساس این طرح، مجلس، دولت را مکلف کرده تا در راستای حمایت از صنایع پایین دستی از هرگونه صادرات مواد اولیه و محصولات میانی زنجیره فولاد مانند سنگ آهن، شمش و ورق فولاد، مالیات و عوارض صادراتی دریافت کند. از این طریق هم زمینه صادرات مواد اولیه کاهش پیدا می‌کند و هم انگیزه تولید کنندگان برای تبدیل مواد اولیه به محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر بیشتر می‌شود.

ضرورت تامین نیاز‌های داخلی فولاد

طاهری با بازخوانی رویکرد‌های سوداگرانه گذشته یادآور شد: متاسفانه در گذشته بر اساس آمار‌ها تنها ۲۰درصد محصولات تولید شده در بورس و بیش از ۸۰ درصد از تولیدات فولادی در بازار‌های آزاد و صادراتی عرضه می‌شدند. مشکل زمانی شکل بحرانی به خود گرفت که حتی نیاز‌های داخلی کشور در صنایع پایین دستی نیز تامین نمی‌شد و تولید کننده داخلی ناچار به تامین نیاز‌های خود از بازار آزاد بود.

او افزود: این در حالی است که دولت حمایت‌های گسترده‌ای از صنعت فولاد کشور انجام می‌دهد تا محصول نهایی با قیمت‌های مناسب در اختیار صنایع پایین دستی قرار بگیرد، اما رویکرد‌های سوداگرانه بیش از ۸۰درصد محصول نهایی فولاد را راهی بازار‌های صادراتی و آزاد کرد.

نماینده مردم زنجان گفت: مواد اولیه ارزان و حمایت‌های یارانه‌ای گسترده به این دلیل در اختیار شرکت‌های فولادی قرار می‌گیرد تا در ازای این حمایت‌ها، محصولات مورد نیاز تولید کننده داخلی با قیمت‌های مناسب در اختیار آنان قرار گیرد. اما در عمل محصولات فولادی با قیمت‌های جهانی و به صورت آزاد در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه عدم تامین نیاز‌های داخلی به معنای افزایش قیمت تمام شده محصولاتی، چون خودرو، لوازم خانگی، مسکن و... است، گفت: به هر حال این بازار‌ها به نوعی با معیشت و زندگی روزمره مردم سرو کار دارد و هر گونه تکانه در آن‌ها آن شاکله کلی اقتصاد را با نوسانات پی در پی تورمی مواجه می‌سازد.

طاهری در پایان خاطرنشان کرد:بر این اساس معتقدم که امروز راهکاری موثرتر از عرضه محصولات تولیدی از طریق بورس وجود ندارد. برای حمایت از تولید کننده داخلی نیز مجلس تلاش کرده مجموعه تصمیم سازی‌های تقنینی از یک طرف زمینه رونق و جهش تولید را فراهم کند و از سوی دیگر به معیشت مردم و ثبات کلی بازار‌ها کمک کند. طرح توسعه زنجیره فولاد نیز با این چشم انداز‌ها به زودی راهی صحن می‌شود تا نمایندگان نظر نهایی خود را پیرامون آن صادر کنند.

منبع: اقتصاد آنلاین

عناوین برگزیده