تاریخ: ۱۶ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۴
بازدید: ۲۷۳
کد خبر: ۲۱۷۲۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه:

پیش بینی تداوم صعود شاخص بورس بستگی به تغییر چند عامل دارد

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه گفت: پیش بینی تداوم روند صعودی بورس، وابسته به تغییر عوامل موثر، چون قیمت‌های جهانی، دلار و تولید و فروش شرکت‌ها است.

به گزارش می‌متالز، نوید قدوسی درباره وضعیت روز‌های اخیر بازار سهام که با رشد شاخص به حوالی کانال ۱.۳ میلیون واحدی و بهبود معاملات و افزایش امید‌ها به آینده همراه شده گفت: پیش بینی تداوم روند صعودی بورس، وابسته به تغییرات عوامل موثر بر بورس مانند قیمت‌های جهانی، دلار و تولید و فروش شرکت‌ها طی هفته‌ها و ماه‌های آینده است.

وی ادامه داد: درصورت فرض افزایش سودآوری شرکت‌ها، قیمت سهام ظرفیت رشد با شیبی معقول و منطقی را دارد، اما رشد بازار را نمی‌توان در برخی از سهام و به صورت دستوری تعیین کرد. چرا که روند بازار بر مبنای عرضه و تقاضا است. در این میان می‌توان با افزایش دامنه نوسان و در نهایت حذف کامل این متغیر، ضمن فراهم کردن کاهش هیجان‌های مثبت و منفی و حذف صف‌های خرید و فروش از انحراف بیشتر معاملات جلوگیری کرد تا فعالان بر اساس ارزندگی سهام تصمیم گیری کنند.

این کارشناس افزود: علاوه بر این تعادل معاملات باید اقداماتی برای اصلاح دستورالعمل‌های بازارگردانی انجام و خلاقیت در بازارگردانی بیشتر شود. چرا که فعالیت بازارگردان‌ها نباید فقط محدود به عرضه صف خرید و جمع آوری صف فروش بوده و باید با فعالیت‌های فراتر، زمینه ساز افزایش نقدشوندگی و حجم معاملات شوند. نهاد‌های بالاتر از سازمان بورس مانند وزارت اقتصاد هم زمینه قابل پیش بینی بودن قیمت دلار، قوانین تجاری و حجم تجارت خارجی را فراهم کنند.

قدوسی گفت: در این صورت، می‌توان شاهد کاهش ریسک بازار سرمایه و افزایش اعتماد سرمایه گذاران به بورس شد. اگر هم قرار بر افزایش سهام یا شاخص بورس باشد باید به صورت آهسته و پیوسته صورت گیرد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده