تاریخ: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۴۵
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۲۱۷۳۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
تقاضای مس اروپا با بحران مالی، کاهش یافت

خودروهای برقی و چشم‌انداز بازار مس در اروپا

می متالز - تقاضای جهانی مس طی 3 دهه گذشته، بیش از 2 برابر رشد کرده است و با توجه به کاربرد این فلز سرخ در صنایع متنوع و لزوم مصرف آن در برخی کاربردها، پیش‌بینی می‌شود که به روند صعودی خود همچنان ادامه دهد؛ به‌گونه‌ای که احتمال می‌رود تا سال 2035، تقاضای آن بیش از 40 درصد افزایش پیدا کند. مهم‌ترین کاربردی که از رشد تقاضای جهانی مس طی سال‌های پیش رو حمایت می‌کند، تکنولوژی‌های سبز نظیر زیرساخت نیروگاهی انرژی‌های تجدیدپذیر (خورشیدی و بادی) و صنعت خودروهای برقی است.
خودروهای برقی و چشم‌انداز بازار مس در اروپا

به گزارش می متالز، بر اساس گزارشی که توسط انجمن بین‌المللی مس برای موسسه IDTecEx انجام شد، چنین پیش‌بینی می‌شود که با گسترش بازار خودروهای برقی در سطح جهانی، حجم تولید این گروه از وسایل نقلیه موتوری، به حدود 27 میلیون دستگاه در سال 2027 خواهد رسید که نشان‌دهنده رشد 9 برابری نسبت به حجم تولید این گروه وسیله نقلیه در سال 2017 است. با توجه به این میزان رشد، تقاضای مس در ساخت خودروهای برقی از حدود 185 هزار تن در سال 2017 به بیش از 1.74 میلیون تن در سال 2027 خواهد رسید.

در هر خودروی برقی به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد مس در رسانایی الکتریکی، بیش از یک خودروی احتراق داخلی مس به کار می‌رود. طبق برآوردهای موجود، مس محتوی هر دستگاه خودروی برقی بسته به هیبریدی یا تماما برقی بودن، در بازه 60 تا 80 کیلوگرم قرار می‌گیرد. گفتنی است که جهت ساخت خودروهای سنگین برقی، بسته به اندازه باتری (کنترل‌کننده مسافت قابل پیمایش با هر بار شارژ)، این رقم از 120 تا 240 کیلوگرم به ازای هر دستگاه متغیر خواهد بود. این ارقام بدون در نظر گرفتن زیرساخت شارژ این خودروها محاسبه شده است.

جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی نیز، به دلیل ماهیت الکتریکی، از جمله بازارهای مصرف مس در جهان محسوب می‌شوند که همگام با گسترش بازار خودروهای برقی، بایستی رشد پیدا کند. اروپا پس از چین، یکی از بزرگترین بازارهای مصرف و همچنین تولید خودروهای برقی در جهان محسوب می‌شود. با استناد بر قوانین زیست‌محیطی و برنامه‌های کلان این منطقه، توسعه صنعت خودروسازی برقی در اروپا با رشد قابل ملاحظه‌ای همراه خواهد بود. نروژ مثال بارزی، برای تایید این مدعا است. نمودار 1، پیش‌بینی تقاضای مس مورد نیاز جهت تولید خودروهای برقی را برای سال‌های 2018 تا 2027 نشان می‌دهد.

همان‌طور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود، مصرف مس محتوی توسعه زیرساخت شارژ خودروهای برقی در سال 2018 کمتر از 20 هزار تن برآورد می‌شود که این رقم تا سال 2027 به 100 هزار تن خواهد رسید. پس از آسیا، اروپا از جمله مناطقی است که به‌سرعت، زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی را همگام با بازار این وسایل نقلیه توسعه خواهد بخشید. اگرچه گسترش بازار خودروهای برقی عامل رشد تقاضای مس در اروپا خواهد شد، اما به دلیل حجم کم تقاضای این بخش از صنعت حمل‌ونقل در مقایسه با تقاضای سالانه 4 میلیون تنی این منطقه، مصرف مس تصفیه شده اروپا تغییر قابل توجهی را تجربه نخواهد کرد و احتمال می‌رود که در دهه 2020، حجم تقاضای از دست رفته خود طی دهه 2000 میلادی را بازیابی کند.

عناوین برگزیده