تاریخ: ۱۹ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۵۰
بازدید: ۲۹۸
کد خبر: ۲۱۷۴۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارگزاری با بررسی آخرین متغیر‌ها اعلام کرد:

پیش بینی این هفته بورس در آستانه ورود شاخص به کانال ۱.۳ میلیون واحدی

‌می‌متالز - وضعیت این هفته بورس در آستانه ورود شاخص به کانال ۱.۳ میلیون واحدی و با بررسی آخرین متغیر‌های داخلی وخارجی توسط یک کارگزاری پیش بینی شد.

به گزارش می‌متالز، بازار سهام در حالی بعد از ماه‌ها در آستانه ورود به کانال ۱.۳ میلیون واحدی شاخص قرار گرفته و با بهبود نسبی اوضاع مواجه شده که کارگزاری آبان درباره روز‌های قبل و بعد اعلام کرد: بازار در هفته گذشته با روندی مثبت و در پایان هفته با تعادل بیشتر همراه بود که تا حدودی متاثر از شوک اخبار مربوط به قطع برق برخی از صنایع بود.

رشد نرخ ارز و کاهش ترس از افت معنادار این متغیر در کنار جذابیت مجامع و گزارش‌های فروش قابل توجه بزرگان بورس و البته رشد ادامه دار نفت از دلایل موثر در بهبود روند بازار بودند.

در این میان بازار‌های جهانی متاثر از عدم توافق در نشست اخیر اوپک و ادامه رشد قیمت نفت بود و البته کاهش اثرات کرونا در برخی از اقتصاد‌های بزرگ نیز در رشد تقاضا موثر بود. بازار فلزات نیز بخشی از افت‌های اخیر را جبران کرد هرچند همچنان روند شاخص دلار می‌تواند بر بازار‌های سهام و کالا سایه بیاندازد.

دلار هم شاهد رشد نسبی قیمت‌ها و نوسان در محدوده ۲۵ هزار تومانی شد که عمدتا ناشی از تعدیل خوش بین‌های شکل گرفته حول مذاکرات احیای برجام بود. به نظر می‌رسد تعویق مذاکرات و ابهام در زمان از سر گیری مذکرات، تردید خریداران را کاهش داده است.

علاوه بر وضعیت برجام که عاملی خارجی محسوب می‌شود، چینش گروه اقتصادی کابینه و رویکرد اقتصادی دولت جدید که عموما در ابتدای کار انگیزه و تلاشی بیشتر به منظور سر و سامان دادن وضعیت اقتصادی دارند از مهمترین متغیر‌های موثر داخلی خواهد بود. روند نوسانی با دامنه تغییرات محدود تا مستقر شدن دولت جدید محتمل‌ترین سناریوی پیش روی بازار ارز خواهد بود.

در بازار سهام نیز، مجامع و تقسیم سود‌های جذاب شرکت‌های بزرگ و گزارش‌های عملکردی مثبت و ادامه رکورد‌ها در فروش به خصوص در کالایی‌ها و انتظار برای گزارش‌های ۳ ماهه مطلوب، اقبال به بازار را به دنبال داشته است. بازار که تا حدودی تردید‌ها در رابطه با نرخ ارز را کاهش داده در حال تطبیق قیمت‌ها که در روندی بدبینانه افت زیادی را متحمل شده بودند با انتظارات جدید است.

به نظر می‌رسد روند صعودی بازار سهام با روندی آرام‌تر ادامه داشته باشد و با توقف نماد‌های بزرگ به منظور برگزاری مجامع، رفته رفته با کاهش حجم معاملات همراه باشد. در این میان روند دلار و بازار‌های جهانی، تعیین کننده وضعیت بورس پس از مجامع بازار خواهند بود و آثار کاهش ترس و بازگشت نسبی اعتماد به بازار در روند معاملات محسوس خواهد بود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده