تاریخ: ۲۱ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۱۷
بازدید: ۲۷۷
کد خبر: ۲۱۷۸۴۰
سرویس خبر : اجتماعی

جزئیات وام ازدواج دانشجویی ۱۴۰۰/ هر دانشگاه چقدر وام می‌دهد؟

‌می‌متالز - شرایط و مبلغ وام‎‌های ازدواج دانشجویی در دانشگاه‌های کشور با یکدیگر متفاوت است. روزنامه فرهیختگان در گزارشی به شرایط چند دانشگاه پرداخته است.

به گزارش می‌متالز، براساس گزارش‌های مسئولان وزارت ورزش و جوانان سال ۹۹ در اوج روز‌های سخت کرونایی، ازدواج‌های جوانان ایرانی حدود پنج‌درصد رشد داشته است. «فرهیختگان» در گزارش امروز مروری داشته بر تسهیلات موجود دانشگاه‌ها در امر ازدواج و گریزی هم زده بر مقالات کم‌تعداد این حوزه که می‌توانید در ادامه بخوانید.

برخی دانشگاه‌های سراسر کشور اعم‌از آزاد، پیام‌نور، علوم‌پزشکی، فرهنگیان و دانشگاه‌های دیگری مثل تهران، شریف و… نیز جدای از تسهیلاتی که نهاد رهبری برای دانشجویان درنظر گرفته، امکاناتی را جهت تسهیل ازدواج دانشجویان فراهم کرده‌اند که به‌طور مختصر در این گزارش به آن‌ها پرداخته شده است.


دانشگاه آزاد اسلامی:

دانشجویان در تمام مقاطع کاردانی و کارشناسی اعم‌از پیوسته و ناپیوسته به‌طور کامل از پرداخت شهریه نیمسالی که در آن ازدواج کرده‌اند، معاف می‌شوند. همچنین به دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری حرفه‌ای و تخصصی نیز ۵۰ درصد تخفیف برای شهریه نیمسال که در آن ازدواج کرده‌اند داده می‌شود و اگر هر دو زوج دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی باشند، این تشویق شامل هر دونفر می‌شود. همچنین اگر در نیمسال آخر تحصیلی خود به‌سر ببرند، تخفیفی خارج از سقف ۷۵ درصد کل شهریه دریافتی برای آن‌ها محاسبه خواهد شد.

دانشگاه پیام‌نور:

این دانشگاه درصورتی‌که یکی از زوجین زن یا مرد، دانشجوی دانشگاه پیام‌نور باشند، با استفاده از دستورالعمل اجرایی وام شهریه، شهریه یک سال آن‌ها را پرداخت و اگر زن و شوهر هردو دانشجوی دانشگاه پیام‌نور باشند، یک نفر از آن‌ها می‌تواند از وام شهریه استفاده کند. همچنین این دانشگاه طی رسم دیرینه‌ای که دارد، بعد از ازدواج دانشجویی به هریک از دانشجویان هدیه نقدی اهدا می‌کند که مقدار آن هرسال باتوجه به نرخی که دانشگاه تعیین می‌کند، متفاوت است.

دانشگاه صنعتی‌شریف:

در این دانشگاه با انجام قرعه‌کشی در هر ماه به ۲۰ نفر حدودا (هرهفته ۵ نفر) وام تعلق می‌گیرد و اطلاع‌رسانی آن ازطریق پیامک به منتخبان صورت خواهد گرفت. این وام قرض‌الحسنه با بازپرداخت ۲۵‌ماهه و بدون کارمزد درنظر گرفته شده است و دانشجویان با دردست داشتن کپی شناسنامه، سند ازدواج، چک ضامن و پرینت سه‌ماهه حساب به‌همراه ارائه تعهدنامه اداری ضامن می‌توانند به صندوق قرض‌الحسنه دانشگاه مراجعه کرده و از این وام استفاده کنند.

دانشگاه علوم‌پزشکی ایران:

به دانشجویانی که در سامانه ازدواج دانشجویی نهاد رهبری این دانشگاه ثبت کرده‌اند، تسهیلات بانکی قرض‌الحسنه به مبلغ ۲۰ میلیون تومان اعطا می‌کند.

پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران:

کلیه دانشجویان درحال تحصیل در تمامی مقاطع در پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران می‌توانند مبلغ ۶۰ میلیون ریال وام دریافت کنند و درصورتی‌که هر دو زوج دانشجوی دانشکده فنی باشند، وام به هردو، ولی با فاصله یک‌سال تعلق می‌گیرد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده