تاریخ: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۰۳
بازدید: ۳۴۸
کد خبر: ۱۵۰۶۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
محمدبیگی:

کسری ۴۰ درصدی در انتظار بودجه ۱۴۰۰/ بودجه ۱۴٠٠ را بودجه حمایت از جوانان نمی‌بینم

می متالز - عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس با انتقاد از افزایش نامتوازن و ناعادلانه حقوق برخی از مشاغل دولتی در لایحه بودجه، گفت: با توجه به اینکه مقدار نفتِ در نظر گرفته شده برای فروش، حداقل سه تا چهار برابر واقعیتی است که محقق خواهد شد، پیش بینی می شود بودجه سال آینده با کسری ۴۰ درصدی رو به رو شود.
کسری ۴۰ درصدی در انتظار بودجه ۱۴۰۰/ بودجه ۱۴٠٠ را بودجه حمایت از جوانان نمی‌بینم

فاطمه محمدبیگی

به گزارش می متالز، فاطمه محمدبیگی در تحلیل لایحه بودجه سال 1400، گفت: متاسفانه در لایحه بودجه سال آینده توجه‌ای به اصلاح ساختار بودجه‌ریزی نشده است و جهت‌دهی لایحه به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی چندان پررنگ نیست، همچنین از آنجا که مقدار نفتِ در نظر گرفته شده برای فروش، حداقل سه تا چهار برابر واقعیتی است که محقق خواهد شد، در خوشبینانه‌ترین حالت یک چهارم درآمدهای نفتی تحقق پیدا خواهند کرد لذا احتمالا با کسری بودجه حدود 40 درصدی مواجه خواهیم شد و این مسئله نارضایتی شدیدی را در میان مردم ایجاد می‌کند در حالی که طبق قانون برنامه ششم توسعه قرار بود در سال ۱۴۰۰ درآمدهای مالیاتی ۵۰ درصد منابع دولت را تشکیل دهد این درصد به زیر ۳۰ درصد کاهش یافته است.

 نماینده مردم قزوین و آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه بودجه استان‌ها تفاوت فاحشی با هم دارد، گفت: در حالی که در استان قزوین مناطق محروم داریم، اما در بودجه لحاظ نشده است. برای استان قزوین تنها ۳۰ میلیارد بودجه استانی اضافه شده اما برای برخی استان ها تا ۱۲۰۰میلیارد هم شاهد افزایش بودجه استانی هستیم.

 

تبعض میان حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری و لشکری

وی ادامه داد: اگرچه بودجه‌ریزی در شرایط سخت تحریمی کار سختی است، اما تبعیض و بی‌عدالتی بسیاری میان حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری و لشکری مشاهده می‌شود و این مسئله فاصله طبقاتی را بیشتر خواهد کرد.

محمدبیگی اضافه کرد: در حالی افزایش که درآمد در حوزه کارگری حدود ۲۵ درصد پیش‌بینی شده است اما این رقم در برخی از مشاغل دولتی افزایش بالایی دارد، طبق بررسی‌ها تفاوت 10 برابری میان حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با حداکثر کشوری وجود دارد و این اختلاف به معنای نارضایتی شدید کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی است. بنابراین در نظر گرفتن یک نظام هماهنگ برای پرداخت مستمری‌های بازنشستگی در صندوق‌های مختلف بیمه ضروری و از مهمترین درخواست‌های مجلس است.

 

ضرورت گسترده کردن خدمات بیمه و به‌ویژه بیمه سلامت

محمدبیگی بر ضرورت گسترده کردن خدمات بیمه و به‌ویژه بیمه سلامت در کشور تاکید کرد و گفت: باید علاوه بر گستراندن چتر بیمه بر سر تمامی مردم کشور، میان بیمه مناطق محروم و شهری نیز تفاوت پلکانی قائل شد چراکه هزینه‌ای که روستاییان برای درمان می‌پردازند از هزینه بیمه‌شدگان شهری بیشتر است، در واقع اعتباری که برای بیمه سلامت دیده شده برای پوشش نیازهای روستایان و مناطق محروم کافی نیست.

این نماینده مجلس همچنین بیان کرد: در حالی هزینه سلامت مشمولان بیمه تامین اجتماعی از حق بیمه خودشان کسر می‌شود که دولت ۱۰ درصد حق بیمه سلامت مابقی بازنشستگان را متقبل می‌شود لذا دولت باید در راستای رفع این تبعیض نیز اقدام کند.

 

کاهش سهم بودجه‌های عمرانی و پژوهشی در لایحه بودجه سال 1400

وی با اشاره به کاهش سهم بودجه‌های عمرانی در لایحه بودجه سال 1400، گفت: جهت گیری بودجه برای تامین نیازهای اساسی مردم مطابق با اصلاح ساختار بودجه نیست چرا که سهم بودجه‌های پژوهشی و تحقیقاتی بسیار کم شده است.

 

70 میلیون تومان مشوق ناچیزی برای فرزندآوری/ضرورت افزایش مبلغ وام ازدواج

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به پیشنهاد وام فرزندآوری برای تامین مسکن خانواده‌های دارای 3 فرزند به مبلغ 70 میلیون تومان در لایحه بودجه، گفت: این مبلغ اگرچه گام حداقلی برای حمایت از فرزندآوری است، اما 70 میلیون تومان نمی‌تواند تامین کننده نیاز خانواده ها در این راستا باشد.

 

انتقاد از عدم افزایش مبلغ وام ازدواج

وی با انتقاد از عدم افزایش مبلغ وام ازدواج، اضافه کرد: بودجه 1400 را بودجه حمایت از جوانان نمی‌دانم چراکه علاوه بر عدم افزایش مبلغ وام ازدواج، در افزایش وام دانشجویی، دستمزد دستیاران پزشکی و صندوق رفاه دانشجویان نیز کوتاهی شده است.

 

زمزمه‌های رد کلیات لایحه بودجه 1400

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین اضافه کرد: اگرچه زمزمه‌های رد کلیات لایحه بودجه در مجلس شنیده می‌شود و مجلس چندان با کلیات آن موافق نیست اما باید این موضوع بررسی شود که آیا رد کلیات بودجه به نفع مردم است یا خیر؟ در واقع فواید و مضرات رد لایحه بودجه نیازمند بررسی بیشتر است.

عناوین برگزیده