تاریخ: ۲۲ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۵۹
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۲۱۸۳۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در گردهمایی فعالان بازار سرمایه مطرح شد؛

جهش‌های بزرگ اقتصادی با تکیه بر نوآوری‌ها

‌می‌متالز - بازار سرمایه ویژگی‌هایی دارد که تأمین مالی را تسهیل می‌کند و می‌تواند منابع کوچک مردمی را ‏جمع‌آوری و به سمت این بخش هدایت کند. ‏ آنچه در صندوق نوآوری و شکوفایی رخ‌داده، بذری برای ‏ایجاد جهش‌های بزرگ اقتصادی است. ‏

به گزارش می‌متالز، صبح روز سه شنبه گردهمایی فعالان بازار سرمایه و نقش نهاد‌های مالی در توسعه سرمایه‌گذاری جسورانه با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، رئیس هیئت عامل و معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی و مدیران فرابورس ایران برگزار شد.

در این نشست، دکتر دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تأکید بر حرفه‌ای‌گرایی مدیریت صندوق نوآوری و ‏شکوفایی گفت: این صندوق علاوه بر اینکه به حوزه‌های مختلف ورود کرده، نقش خود را نیز به‌صورت اهرمی تعریف کرده است تا ‏تجمیع منابع رخ دهد ازاین‌رو در بخش هدایت منابع به حوزه نوآوری عملکرد بسیار خوبی دارد. ‏

دکتر دهقان دهنوی با اشاره به اینکه در بازار سرمایه تلاش کرده‌ایم بستر‌های لازم ایجاد شود، افزود: با اتکا به روش‌های سنتی و صرفاً با تکیه ‏بر تجهیز سرمایه‌ها در بخش سنتی نمی‌توان شاهد رشد گسترده‌ای بود و آنچه در صندوق نوآوری و شکوفایی رخ‌داده، بذری برای ‏ایجاد جهش‌های بزرگ اقتصادی است. ‏

به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، فرابورس ایران پرچم‌دار این بخش است و با اشتیاق و پشتکار در این حوزه حرکت می‌کند تا بستر مناسبی برای ‏جمع‌آوری منابع باشد. بازار سرمایه ویژگی‌هایی دارد که تأمین مالی را تسهیل می‌کند و می‌تواند منابع کوچک مردمی را ‏جمع‌آوری و به سمت این بخش هدایت کند. ‏

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش دیگری از گردهمایی فعالان بازار سرمایه و نقش نهاد‌های مالی در توسعه سرمایه‌گذاری جسورانه، افزود:‏ ورود صندوق‌های جسورانه در راستای هدف تأمین مالی صورت گرفته است، ازاین‌رو اگر صندوقی شکل بگیرد، اما طی چند سال ‏فعالیتی نداشته باشد، به‌هیچ‌عنوان قابل‌قبول نیست و در عملکرد این صندوق‌ها و دریافت کارمزد مدیران آنان بازبینی صورت ‏خواهد گرفت. ‏

وی اظهار داشت: البته تعداد صندوق‌هایی که فعالیت نکرده‌اند، بسیار محدود است و اکثر صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، علاقه‌مند به توسعه و ‏سرمایه‌گذاری هستند. ‏

دکتر دهقان دهنوی با اشاره به اینکه در راستای توسعه بیشتری حوزه نوآوری باید در دو بخش بررسی و فعالیت بیشتری انجام داد، گفت: شرکت‌های بزرگی در بازار سرمایه حضور دارند که برخی از آن‌ها دچار مشکلاتی هستند، صندوق نوآوری و شکوفایی اگر با ایده‌های نوآوری بتواند مشکلات این بنگاه‌های تولیدی را حل کند، تحولی در این بخش رخ خواهد داد.

وی با تأکید بر اینکه در بخش تولید ایده باید فعالیت بیشتری انجام شود، افزود: ایده‌ها باید تولید شوند و به معرض ارزیابی برسند.

به گفته رئیس سازمان بورس، در حال حاضر بالغ‌بر ۹۰ درصد تولید کشور در فضایی با سایز بزرگ انجام می‌شود که هیچ ارتباطی با بخش نوآوری ندارند.

وی اضافه کرد: باید فضای نوآوری به سمتی هدایت شود که ایده‌ها در دل یک واحد تولیدی صنعتی و باهدف رفع مشکلات آن واحد طراحی شود.

دکتر دهقان دهنوی به موضوع آشنایی خانواده‌ها با اهمیت نوآوری و فناوری تأکید کرد و اظهار داشت: امروز باید خانواده‌ها نسبت به اهمیت نوآوری و فناوری آشنا شوند و آحاد جامعه به این باور برسد که برای آینده فرزندان باید از کودکی قوه خلاقانه و نوآوری را در آن‌ها کشف کرد و پروش داد.


بهبود شاخص دسترسی به سرمایه‌گذاری خطرپذیر در ایران


در ادامه این جلسه عارف علیقلی پور مدیر نهاد‌های مالی فرابورس ایران با بررسی رتبه شاخص دسترسی به سرمایه‌گذاری خطرپذیر گفت: برخی تنگنا‌های سرمایه‌گذاری جسورانه در ایران مانع از جذب منابع مالی توسط شرکت‌ها و استارتاپ‌ها شده است.

به گفته وی بر اساس گزارش رقابت‌پذیری جهانی که سالیانه توسط مجمع جهانی اقتصاد منتشر می‌شود، روند شاخص دسترسی به سرمایه‌گذاری خطرپذیر و رتبه ایران در سال‌های مختلف رو به بهبود بوده، به‌طوری‌که از رتبه ۱.۹ در سال ۲۰۱۳ به رتبه ۲.۲ در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

همچنین در میان ۱۴۱ کشور جایگاه ایران از رتبه ۱۲۹ در سال ۲۰۱۳ به رتبه ۱۲۱ در سال ۲۰۱۹ ارتقا پیداکرده است.

به گفته علیقلی‌پور، یکی از چالش‌های این حوزه واسطه‌های نوآوری هستند و از سوی دیگر در فرایند‌های اجرایی با کمبود دانش سرمایه‌گذاری در نهاد‌های مالی تخصصی خطرپذیر مواجهیم، در حال حاضر در صندوق‌های جسورانه دانش مفید تولیدشده، اما چون اکوسیستم کوچک است نتوانستیم به بلوغ کافی در این بخش برسیم.

مدیر نهاد‌های مالی فرابورس در ادامه اظهار کرد: هم‌اکنون بزرگ‌ترین صندوق خصوصی بازار سرمایه در حال پذیره‌نویسی واحد‌های خود در فرابورس ایران بوده و ۱۹۲۵ میلیارد تومان مجموع سرمایه صندوق‌های جسورانه و خصوصی در بازار سرمایه است. ضمن آنکه قریب به ۷۷۰۰ میلیارد تومان نیز مجموع درخواست‌هایی است که برای تأسیس صندوق‌های خصوصی و جسورانه ارسال‌شده است.

علیقلی‌پور با اشاره به اینکه بازار سرمایه در حوزه تأمین مالی نوآوری پیشرو است، اعلام کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار موضوع تأمین مالی در حوزه جسورانه را به فرابورس سپرده و ما همه تلاشمان را در توسعه این بخش به کار گرفته‌ایم.

وی در نهایت تنگنا‌های سرمایه‌گذاری جسورانه در کشور را در چهار مرحله فرآیند سرمایه‌گذاری بررسی کرد و گفت: شناسایی و ارزیابی طرح‌ها، مذاکره و انعقاد قرارداد مشارکت، اجرای مشارکت و نظارت و خروج از سرمایه‌گذاری‌ها از مهم‌ترین تنگنا‌های این حوزه هستند که برای برون رفت از آن‌ها باید برنامه‌ریزی و تلاش کرد.


سال ۱۴۰۰؛ سال جهش ظرفیت استارتاپ‌ها


علی وحدت، رئیس هیئت‌عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه امسال، سال جهش ظرفیت ‏استارتاپ‌ها با کمک بازار سرمایه است، گفت: در سال ۱۴۰۰ افزایش ظرفیت صندوق‌های جسورانه بورسی را پیگیری می‌کنیم تا از ‏پتانسیل‌های موجود در بازار سرمایه در این حوزه بیشتر بهره‌مند شویم.

وی اظهار امیدواری کرد طی ماه‌های آتی شاهد جهشی در صندوق‌های ‏جسورانه باشیم.

وحدت‏ با اشاره به اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف توسعه اکوسیستم سرمایه‌گذاری خطرپذیر با بهره‌گیری از ابزار‌های نوین مالی، نهادسازی را در قالب مشارکت تأسیس صندوق‌های جسورانه و خصوصی بازار سرمایه در دستور کار قرار داده است، گفت: پیش از ورود صندوق نوآوری به این حوزه، کل سرمایه صندوق‌های جسورانه موجود ۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال بوده که با حضور فعال این صندوق در بازار سرمایه ۸ هزار میلیارد ریال به حجم کل سرمایه صندوق‌های جسورانه اضافه‌شده است.

به گفته رئیس هیئت‌عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، به‌زودی و با توجه به مصوبات جاری حجم کل صندوق‌های جسورانه به ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال خواهد رسید.

در ادامه این نشست علی ناظمی معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن تشریح عملکرد و برنامه‌های اجرایی این صندوق از سال ۹۸ گفت: مجموعاً امروز ۱۱ صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه در حوزه‌های مختلف ایجادشده و حجم بازاری آن بالغ‌بر ۱۸۱۰ میلیارد تومان شده است؛ مزیت بزرگ صندوق‌های جسورانه این است که امکان مشارکت با نهاد‌های مختلف وجود دارد.

به گفته ناظمی برای پروژه‌های بزرگ از ظرفیت ثبت سهامی عام استفاده کردیم، یکی از این پروژه‌ها انجام و ثبت‌شده و قرار است ۲۰۰ میلیارد تومان پذیره‌نویسی برای آن انجام شود، این پروژه بزرگ معدنی در سیستان و بلوچستان است.

همچنین معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه خبر داد: پذیره‌نویسی اولین صکوک نوآوری ۲۰۰ میلیارد تومانی نیز طی هفته‌های آینده برای یک شرکت دارویی انجام خواهد شد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده