تاریخ: ۲۳ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۴۵
بازدید: ۳۴۳
کد خبر: ۲۱۸۳۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با ۳۷ هزار میلیارد تومان:

زیان انباشته بانک فرابورسی به ۲۳ برابر سرمایه اسمی رسید

‌می‌متالز - زیان انباشته بانک آینده تا پایان سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بیش از دو برابر شد و به ۳۷ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به سرمایه اسمی، ۲۳ برابر است!

به گزارش می‌متالز، نام بانک آینده در سال ۹۹ با ماجرای فروش ایران مال بر زبان‌ها افتاد. باور عموم بر این بود که این بانک در سال‌های گذشته چندین بار از طریق فروش و تملیک مجدد ایران مال توانسته از ورشکستگی نجات پیدا کند و حالا هم قصد تکرار همین کار را دارد.

آن روز‌ها با اینکه صورت‌های مالی بانک آینده خبر از وضعیت نامساعد می‌داد، اما معاون مالی بانک، علت فروش ایران مال را صرفا تکلیف الزامی و قانونی برای عدم بنگاهداری اعلام کرد. حالا صورت‌های مالی جدید "وآیند" نشان می‌دهد زیان انباشته در مدت ۶ ماه، بیش از دو برابر شده و ۱۰۹.۹درصد رشد داشته است.


اختلاف چشمگیر دارایی و بدهی‌ها


تا پیش از این، آخرین صورت‌های مالی منتشره بانک آینده مربوط به دوره شش و نه ماهه سال ۹۹ بود. طبق صورت‌های مالی شش ماهه نخست سال ۹۹، بانک ۱۷.۶ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشت.

اما صورت مالی سالانه نشان می‌دهد این زیان بیش از دو برابر شده و با ۱۷.۵هزار میلیارد رشد به ۳۷.۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. این یعنی حدود چهار برابر درآمد نفتی در سال گذشته و فقط پنج هزار میلیارد کمتر از یارانه نقدی کل جمعیت ایران برای یکسال!

در حال حاضر این بانک با سرمایه ۱.۶ هزار میلیارد تومانی، ۲۲۵.۷ هزار میلیارد تومان دارایی دارد در حالی که بدهی‌ها از ۲۶۱.۷ هزار میلیارد تومان نیز گذشته است!

حدود نیمی ازدارایی‌های بانک ناشی از وصول طلب از اشخاص و نهاد‌های غیردولتی بوده و بیشتر بدهی‌ها هم به ردیف حقوق صاحبان سپرده‌های سرمایه گذاری تعلق دارد.


اختلاف آماری چند هزار میلیاردی؟!


صورت‌های مالی حسابرسی نشده بانک آینده نشان می‌دهد سال ۹۷ این بانک ۱۱.۷هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشت. این زیان سال بعد افزایش یافته و به ۱۸.۴ هزار میلیارد تومان و سال ۹۹ نیز با بیش از دو برابر افزایش به ۳۷.۶ هزار میلیارد تومان رسید.

نکته جالب‌تر، اما آنجا است که در صورت مالی ۶ ماهه نخست سال ۹۹ زیان انباشته بانک تا پایان سال ۹۸ بالغ بر ۱۵.۸ هزار میلیارد تومان گزارش شده بود درحالی که صورت مالی ۱۲ ماهه سال ۹۹ زیان انباشته همان سال را ۱۸.۴ هزار میلیارد تومان گزارش کرده که از اختلاف آماری ۲.۶ هزار میلیارد تومانی حکایت دارد!

برای اینکه به بزرگی این اختلاف محاسباتی بانک پی ببرید خوب است بدانید سرمایه بانک در بدو تأسیس ۸۰۰ میلیارد تومان بوده و طی یک مرحله در پایان سال ۹۵ به ۱.۶ هزار میلیارد تومان رسیده. این مبلغ اکنون یک بیست و سوم زیان انباشته بانک است.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده