تاریخ: ۲۳ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۲۲
بازدید: ۳۱۱
کد خبر: ۲۱۸۳۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عرضه اولیه «سپید» ارزش معاملات بورس را افزایش داد

‌می‌متالز - شرکت سپید ماکیان با سرمایه تقریبا ١٠٠ میلیارد تومان، ارزش معاملات بورس را ٢ هزار و ١٠٠میلیارد تومان افزایش داد.

به گزارش می‌متالز، علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر وضعیت بازار سرمایه به چه صورت است و اینکه عرضه اولیه امروز چندمین عرضه اولیه بوده است و چند شرکت دیگر در شرف ورود به بورس هستند؟، اظهار کرد: امروز چهارمین عرضه اولیه در سال ۱۴۰۰ در بورس تهران اتفاق افتاد.

او افزود: برنامه بورس تهران این است که، تمام شرکت‌هایی که شرایط پذیرش داشته باشند در بورس عرضه شوند و محدودیتی از سمت بورس وجود ندارد، ولی نکته‌ای که باید شرکت‌ها و مشاوران پذیرش آن در نظر داشته باشند، شفافیت حداکثری شرکت‌ها است؛ چرا که مردم به تابلو بورس اعتماد می‌کنند و ما نمی‌خواهیم شرکتی را عرضه کنیم که با سود‌هایی که در امید نامه اعلام می‌شود، تحقق پیدا نکند.
او بیان کرد: البته کیفی‌سازی گزارش‌ها زمان بر است، هر چند این وظیفه مشاوران است که این کار را تصحیح کنند، ولی بورس تهران آمادگی این را دارد که هر کدام از شرکت‌ها در اندازه متفاوت که شرایط پذیرش را داشته باشند و استاندارد‌های گزارشگری را رعایت کرده باشند به سرعت آماده عرضه در بورس شوند.
مدیرعامل بورس تهران افزود: از طرفی دیگر این به نفع تولیدکننده‌ها و شرکت‌ها است که از این منابع خردی که مردم در بورس می‌آورند در گسترش صنعت خود متناسب با شرایطی که دارند، استفاده کنند تا رونق در تولید را در پی داشته باشد.

صحرایی در پاسخ به این پرسش که عرضه اولیه سپید چه میزان ارزش معاملات را افزایش داد؟، گفت: شرکت سپید شرکت بزرگی نیست و دیروز نیز یک شرکت بزرگ میدکو، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی برای کشف قیمت به بورس تهران اضافه شد و شرایط بورس را احراز کرد و از تابلو‌های فرابورس به بورس تهران منتقل شد و امروز دومین روز معاملاتی آن در بورس تهران بود.

او بیان کرد: شرکت سپید ماکیان با سرمایه تقریبا ۱۰۰ میلیارد تومان و کشف قیمت ۲ هزار و ۱۰۰ تومان، ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به ارزش بازار سرمایه اضافه کرد.

این مقام مسئول افزود: عرضه‌های اولیه همیشه عامل جذابیت در بازار هستند و بازار سرمایه دقت می‌کند که دارایی مالی را به سهامداران تحویل دهد که حتما سودآوری داشته باشد.

او بیان کرد: حضور مردم در بازار سرمایه در سال ۹۹ با بزرگ‌ترین عرضه اولیه بازار سرمایه با نماد شستا آغاز شد و اعتقاد ما این است که مردم با خرید عرضه‌های اولیه با مکانیزم بوک بیلدینگ شرایط یکسان دارند.

این مقام مسئول در پایان تاکید کرد: البته وقتی مردم اقدام به خرید عرضه اولیه می‌کنند و این عرضه اولیه‌ها سود آور است، باید دقت داشته باشند که تمام شرکت‌های پذیرفته شده در تابلو همچنین شرایطی ندارند و باید حتماً کسی که دانش ندارد از ابزار‌های غیر مستقیم اقدام به خریداری سهام کنند و کسانی که فرصت دارند با مشاوره و اعتماد به افراد موفق اقدام به خرید سهام کنند.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده