تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۱۸
بازدید: ۴۵۰
کد خبر: ۲۱۸۵۵۲
سرویس خبر : انرژی

برنامه‌های «وهور» برای احداث نیروگاه‌های جدید چیست؟

‌می‌متالز - مدیرعامل انرژی امید تابان هور معتقد است که بحران کنونی خاموشی در کشور، می‌تواند یک فرصت و یک تهدید باشد. در صورتی که دولت اقتصاد انرژی را اصلاح نکند، بحران خاموشی در سال‌های آتی ادامه خواهد داشت و منجر به بروز مشکلات اجتماعی می‌شود، اما اگر دولت آن را از دید یک فرصت نگاه کند، با اصلاح نرخ انرژی می‌تواند اعتماد بخش خصوصی بار دیگر به دست آورده و بحران خاموشی را در سال‌های آتی مرتفع کند.

به گزارش می متالز، حسنعلی تقی زاده  درباره تاثیر خاموشی ها بر صنعت انرژی کشور گفت: در حال حاضر با توجه به وضعیت بازار سرمایه، نه تنها از صف فروش خارج شدند و روند خوبی را شاهد بودند. وضعیت نمادهای نیروگاهی در بازار سرمایه نشان می دهد که آینده بسیار خوب و مطمئنی پیش رویشان است.

وی تاکید کرد: با توجه به وضعیت خاموشی های اخیر، دولت راهی به جز اصلاح اقتصاد انرژی را ندارد.

نرخ برق حتما افزایش می یابد

مدیرعامل انرژی امید تابان هور درباره تاثیر افزایش نرخ برق بر سهام شرکت های نیروگاهی گفت: هر افزایش نرخی می تواند تاثیر مثبت بر صنعت بگذارد اما باید شرایط بازار سرمایه را در نظر گرفت. کما اینکه زمان ریزش بازار، بسیاری از شرکت ها، افشای الف بسیار خوبی داشتند اما نه تنها تاثیر مثبتی بر روند رشدشان در بازار سرمایه نداشت بلکه با ریزش های سنگینی نیز روبرو شدند.

دولت اعتنایی به هشدارها نکرد

مدیرعامل انرژی امید تابان هور با اشاره به خاموشی های گسترده در کشور گفت: واقعیت این است که ۳ سال پیش، در مصاحبه های مکرر خود، خاموشی ها را به دولت و وزارت نیرو تذکر دادیم اما آن زمان هیچ مسئولی به اقدامات و ادله کارشناسی شده اعتنا نکرد.

تقی زاده با اشاره به تاثیر خاموشی ها بر صنعت انرژی کشور گفت: این امر می تواند تاثیر مثبتی در صنعت نیروگاهی کشور باشد زیرا دولت طی ۶ سال اخیر، با افزایش ندادن نرخ برق، بخش خصوصی را سرکوب کرده است. دولت از سال ۹۳ تا ابتدای سال ۹۸، هیچ افزایش نرخی در خصوص برق اعمال نکرد و آسیب جدی به صنعت برق کشور وارد کرد. به دنبال آن، بخش خصوصی نیز میزان مشارکت خود را در احداث نیروگاه های جدید کاهش داد.

وی با بیان اینکه خاموشی ها نتیجه بی توجهی های دولت به تذکرات فعالان صنعت برق است، یادآوری کرد: ۳ سال پیش، با مشاهده آمار و ارقام این صنعت، متوجه شدیم که بخش خصوصی انگیزه لازم را برای سرمایه گذاری در احداث نیروگاه های جدید ندارد و احتمال بروز خاموشی ها افزایش یافت. در همین راستا نیز از وزارت نیرو تا کمیسیون انرژی مجلس اطلاع رسانه کردیم. حتی با معاون اول رئیس جمهور نیز مکاتبه کردیم اما هیچ گوش شنوایی نبود.

مدیرعامل انرژی امید تابان هور خاموشی ها را عامل مثبتی در سرمایه گذاری های جدید برای احداث نیروگاه ها دانست و گفت: خاموشی های اخیر باعث شد تا هم مردم و هم دولت دریابند که اگر اقتصاد برق، اقتصاد پیاداری نباشد، بخش خصوصی در این صنعت سرمایه گذاری نخواهد کرد؛ بنابراین دولت مجبور است اقتصاد برق را به سمتی ببرد تا انگیزه لازم برای سرمایه گذاری های بخش خصوصی وجود داشته باشد. در نتیجه بخش خصوصی بار دیگر اعتماد کرده و برای بهره برداری از سرمایه گذاری فعلی خود و سودآوری از سرمایه گذاری های جدید، بار دیگر وارد این صنعت می شود.

تقی زاده با اشاره به صحبت های اخیر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: آقای پورابراهیمی همه مواردی را بیان کردند که ما طی ۵ سال اخیر به دولت و وزارت نیرو گوشزد کردیم. بر اساس گفته های ایشان، دولت باید نرخ برق را از حالت تکلیفی خارج کند.

وی معتقد است که دولت و مجلس چاره ای جز اصلاح اقتصاد برق در کشور ندارند و به زودی نرخ برق افزایش خواهد یافت. در صورتی که دولت این اقدامات را انجام ندهد، خاموشی ها ادامه یافته و مردم باید زجر و ناراحتی آن را تحمل کنند! بر این اساس با تدوام خاموشی ها در سال های آتی، مشکلات اجتماعی نیز بروز می کنند که ممکن است برای کشور خطرناک باشد.

برنامه های «وهور» برای احداث نیروگاه های جدید

مدیرعامل انرژی امید تابان هور درباره برنامه های «وهور» برای احداث نیروگاه های جدید، تشریح کرد: در حال حاضر مجموعه «وهور» می داند که وزارت نیرو خریدار خوبی نیست زیرا هم نرخ پایینی برای خرید دارد، هم به موقع به تعهدات خود عمل نمی کند، هم مطالبات را به درستی و هم دیرکرد مطالبات رسوب شده را پرداخت نمی کند؛ بنابراین نمی توان به وزارت نیرو به عنوان یک مشتری برق نگاه کرد.

تقی زاده با اشاره به سیاستگذاری های این شرکت توضیح داد: با توجه به این امر، سیاستگذاری مجموعه «وهور» تغییر کرد و روش جدیدی برای فروش برق این مجموعه پیشنهاد شد. در همین راستا نیز تصمیم بر این شد تا به جای وزارت نیرو، به صنایع بخش خصوصی برق بفروش برساند.

وی با بیان اینکه احداث نیروگاه های جدید برای صنایع بزرگ کشور، راه حل «وهور» برای انجام سرمایه گذاری های جدید است، تصریح کرد: در حال حاضر نیروگاه های جدیدی را بر اساس روش بی او تی احداث می شود. اولین قرارداد بی او تی بخش خصوصی میان شرکت تابان نور و شرکت شرکت گوهر انرژی سیرجان منعقد شد. بر اساس این قرارداد یک نیروگاه ۵۵۰ مگاواتی برای شرکت گوهر انرژی سیرجان که از زیرمجموعه های شرکت معدنی و صنعت گل گهر است، ساخته می شود و طی ۱۵ سال نرخ برق ۱.۵۸۵ سنت یورو است.

مدیرعامل انرژی امید تابان هور درباره نکات مثبت این قرارداد، عنوان کرد: قراردادهای بی او تی، قراردادهای برد-برد هستند که در آن، هر دو طرف سود می کنند. از سوی فروش برق در این نوع قراردادها ارزی است؛ در نتیجه تورم و نوسانات ارز نمی تواند بر فروش برق نیروگاه ها تاثیر بگذارد و حاشیه سود امنی را برای نیروگاه ها فراهم می کند.

تقی زاده با اشاره به سایر برنامه های «وهور» گفت: همچنین قراردادی بی او تی دیگری با شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به تفاهم رسیده است. در این راستا نیز شرکت جدیدی تحت عنوان «شرکت امین تابان آسیا» تاسیس شد. ترکیب این شرکت به ترتیب ۴۵ درصد شرکت تابان هور، ۴۵ درصد چادرملو و ۱۰ درصد شرکت سرمایه گذاری امید است. در حال حاضر زمین مورد نظر برای احداث نیروگاه تحت تملک قرار دارد و قرار است  یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در مهاباد احداث شود. امیدواریم به زودی نیز این پروژه آغاز شود.

وی در خصوص برنامه های آتی «وهور» در حوزه انرژی های تجدیدپذیر ادامه داد: در حال حاضر چند پیشنهاد قراردادی بی او تی دیگر از سوی شرکت ها به مجموعه «وهور» پیشنهاد شده است. به عنوان مثال شرکت کویر تایر پیشنهاد احداث نیروگاه برق خورشیدی ۱۰ مگاواتی بر اساس قرارداد بی او تی داده است. همچنین نیروگاه ۵۰ مگاواتی انرژی خورشیدی دیگری با شرکت «ساتبا» در حال مذاکره وجود دارد که در صورت رسیدن به توافق اطلاعات آن را در کدال افشا می کنیم.

برناه افزایش راندمان نیروگاه ها تا ۶۳ درصد

مدیرعامل انرژی امید تابان هور درباره تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز «وهور» برای احداث نیروگاه های جدید، بیان کرد: در حال حاضر تجهیزات مورد نظر برای نیروگاه های گازی و سیکل ترکیبی توسط شرکت «مپنا» برای نیروگاه های کلاس E تولید می شود. این تولیدکننده داخلی در سال های گذشته نیروگاه های کلاس E با رادمان ۴۸ درصد احداث می کرد اما اکنون با به روزرسانی تکنولوژی خود، توانسته است رادمان نیروگاه ها را به ۵۳ درصد برساند.

تقی زاده با بیان اینکه هرچه رادمان نیروگاه افزایش یابد، میزان مصرف سوخت کاهش می یابد، تصریح کرد: مجموعه «وهور» در نظر دارد تا با مشارکت چند شرکت دیگر، تکنولوژی احداث نیروگاه های کلاس F و H را از شرکت ایتالیایی «آنسالبه» به ایران منتقل کند. در این راستا نیاز است که دولت نیز از ما حمایت کند.

وی با تاکید بر اینکه «وهور» در حال حاضر آمادگی ۱۰۰ درصدی برای انتقال تکنولوژی ها به کشور را دارد، تصریح کرد: با انتقال تکنولوژی کلاس F، راندمان نیروگاه ها به ۵۸ درصد و با انتقال تکنولوژی کلاس H، راندمان نیروگاه ها به ۶۳ درصد می رسد. اگر این دانش و تکنولوژی در کشور محقق شود، رویداد بزرگی برای کشور است که منافع ملی زیادی به همراه دارد. در حال حاضر با چند شرکت دیگر در حال پیگیری این امر هستیم. شرکت ایتالیایی نیز آمادگی خود را برای این انتقال تکنولوژی اعلام کرده است و تنها نیاز است تا در این زمینه دولت و وزارت صمت حمایت کنند.

«وهور» مطالبه ای از دولت ندارد

مدیرعامل انرژی امید تابان هور درباره میزان مطالبات «وهور» از دولت گفت: خوشبختانه مطالبات «وهور» از دولت نزدیک به صفر است زیرا مکانیزم هایی داریم که می توانیم مطالبات خود را از دولت دریافت کنیم؛ با این حال بسیاری از نیروگاه های در این خصوص با مشکل مواجه هستند کما اینکه رئیس سازمان بورس چندی پیش نامه ای به وزیر نیرو داد و درخواست کرد تا مطالبات نیروگاه ها پرداخت شود.

تقی زاده با بیان اینکه اتفاق نادری است که «وهور» از دولت مطالبه ندارد، یادآوری کرد: اگر به لیست سازمان بورس نگاه کنید، می بینید که اکثر نیروگاه ها مطالبات زیادی از وزارت نیرو دارند. با این حال «وهور» تلاش کرده است تا به نیروگاه های دیگر کمک کند تا مطالبات خود را دریافت کنند. به عنوان مثال اخیر ۴۰۰ میلیارد تومان مطالبات شرکت منجیل از «ساتبا» وصول شد. همچنین هفته گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر برای یکی از نیروگاه ها پرداخت شد یا مطالبات شرکت گوهر انرژی به مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان را، «وهور» وصول کرد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: امیدواریم با بروز خاموشی ها، دولت به خود بیاید و با همکاری مجلس، با اصلاح نرخ های انرژی برق و اقتصاد برق این معضل را تبدیل به فرصت کند. دولت باید اعتماد بخش خصوصی را جلب کند تا آنها برای احداث نیروگاه های جدید، در حجم وسیع سرمایه گذاری کرده و در سال های آتی بحران خاموشی را از بین ببرند. در این صورت، شک ندارم بازار سرمایه نگاه جدید و مثبتی به نیروگاه ها خواهد داشت و یک گین در سهام شرکت های نیروگاهی به وجود خواهد آمد.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده