تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۸:۰۸
بازدید: ۲۴۴
کد خبر: ۲۱۸۷۲۷
سرویس خبر : انرژی
حسنوند به عنوان نماینده تام الاختیار رئیس مجلس از مشکلات خوزستان بازدید کرد

برای تامین آب شرب خوزستان اقدام کوتاه مدت انجام می‌شود/کارگروه برای رفع مشکلات خوزستان در برنامه هفتم توسعه و بودجه تشکیل می‌شود

‌می‌متالز - رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه به عنوان نماینده تام الاختیار با دستور رییس مجلس جهت نظارت میدانی به استان خوزستان سفر کردم، گفت:از روز چهارشنبه با پیگیری‌های رئیس مجلس و کمیسیون انرژی و رایزنی‌هایی که با وزارت نیرو و معاون آب وزارت نیرو انجام شده، ظرفیت خروجی سد کرخه از ۷۵ متر مکعب به ۱۳۰ مترمکعب در ثانیه رسیده است.

به گزارش می‌متالز، فریدون حسنوند درباره نظارت میدانی استان خوزستان گفت: با توجه به تنش‌های آبی در استان خوزستان و مطالبات مردمی که در این رابطه وجود داشت و درخواست‌هایی که نمایندگان استان خوزستان داشتند، جناب آقای دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی؛ نسبت به این موضوع با حساسیت بالا، مسائل را پیگیری می‌کنند، در این خصوص نیز جلساتی در روز‌های گذشته داشتند و امروز هم بنده را به عنوان نماینده تام الاختیار، به استان خوزستان فرستادند.

رییس کمیسیون انرژی مجلس افزود: معاون دادستان کل کشور، اقای نجار رییس سازمان مدیریت بحران، معاون امور آب وزیر نیرو، معاون سازمان برنامه و بودجه کشور، معاون وزیر جهادکشاورزی، مجموعه‌ای از مدیران و دست اندرکاران کشور در ارتباط با این مشکل، به استان خوزستان اعزام شدند.

وی با اشاره به تشکیل جلسه برای حل مشکلات خوزستان گفت: استاندار و نماینده، ولی فقیه و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و مدیران استان در جلسه حضور داشتند و بحث‌های مفصلی پیرامون مشکلات آب شرب، آب کشاورزی و نیاز‌های استان خوزستان مطرح و بررسی شد.

حسنوند ادامه داد: با توجه به اینکه نیاز تامین آب شرب در کوتاه مدت در برخی مناطق وجود دارد و باید اقدامات در زمان کم صورت گیرد، مقرر شد؛ موضوع تأمین مالی در اسرع وقت در دستور کار قرار گیرد و در جلسه روز یکشنبه هیأت دولت نیز به تصویب برسد و جهت انجام، ابلاغ شود.

حسنوند افزود: بحث منابع مالی برای تامین تانکر‌های آب و آبرسانی به روستا‌ها و مناطقی که مشکل آب دارند، وجود دارد، که در جلسه مقرر شد، پروژه‌هایی که در کوتاه مدت می‌تواند به آبرسانی استان خوزستان کمک کند، تامین مالی شوند.

وی با اشاره به اینکه موضوع خسارت کشاورزان نیز در این نشست مطرح شد، ادامه داد: در سال‌های قبل تعهداتی داده شده بود و امروز هم مورد تصویب قرار گرفت که ان‌شاء الله بتوانند خسارت‌های کشاورزان را پرداخت کنند. مشکل دیگر بحث حقابه‌ای که مورد درخواست بوده و موضوع رهاسازی آب در بالادست از سد کرخه و دز بوده که باید این موضوع را دقیق بررسی کرد.

حسنوند گفت: این را باید بگویم که از روز چهارشنبه با پیگیری‌های رئیس مجلس و کمیسیون انرژی و رایزنی‌هایی که با وزارت نیرو و معاون آب وزارت نیرو انجام شد ظرفیت خروجی سد کرخه از ۷۵ متر مکعب به ۱۳۰ مترمکعب در ثانیه رسیده است و به دنبال آن هستیم که موضوع تأمین آب پایین دست را در دشت آزادگان پیگیری کنیم چرا که آنجا هم بحث مسائل دامداران وجود دارد و باید حل شود.

رییس کمیسیون انرژی گفت: در مورد نیاز‌های کوتاه مدت و بلندمدت، مقرر شد در هفته پیش رو جلسه‌ای با ریاست دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و تعدادی از روسای کمیسیون‌ها و برخی از مسوولین دولتی تشکیل شود و برنامه‌های میان مدت و بلندمدت را در دستور کار قرار دهند که کارگروهی جهت مصوبات برای بودجه ۱۴۰۱ و برطرف کردن نیاز‌های استان خوزستان در این حوزه مد نظر باشد و همچنین کارگروهی که بتواند پیشنهاداتی را در برنامه توسعه هفتم و رفع برخی از نیاز‌های مناطق نفت‌خیز از جمله استان خوزستان داشته باشد که با بهره‌مندی از اعتبارات نفت و مازاد درآمد‌هایی که در قانون پیش‌بینی شده بتوان بخشی از نیاز‌های اساسی و جدی زیرساختی این استان‌ها به خصوص استان خوزستان را برطرف کنیم.

وی افزود:مقرر شد بحث‌های رسیدگی شده در سفر خوزستان درباره موضوعات و مسایل کشاورزان، آب شرب، حقابه برای محیط زیست و دام‌ها، عملی شود و بخشی از نیاز‌های مالی هم مقرر شد در هیأت دولت مصوب شود.

حسنوند تصریح کرد: در جلسه‌ای که بزودی در دفتر قالیباف تشکیل می‌شود حتما با حضور مسوولان و دست اندرکاران استان خوزستان و نمایندگان استان در مجلس، راهکار‌های عملیاتی مطرح خواهد شد تا به مطالبات مردم خوزستان پاسخ داده شود.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده