تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۰۴
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۲۱۹۰۸۹
سرویس خبر : انرژی
ایری در تشریح جلسه ویژه کمیسیون عمران با مسوولان وزارت نیرو در خصوص تامین آب شرب؛

۳۰۴ شهر کشور در بحران تنش آبی قرار دارند/ جلسه ویژه کمیسیون عمران با وزیر اقتصاد برای تامین منابع مالی وزارت نیرو

‌می‌متالز - سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه علی رغم اینکه مجلس حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان برای تامین آب شرب در بودجه ۱۴۰۰ مصوب کرده، اما دولت تنها ۲۰ میلیارد تومان آن را به منظور آب رسانی با تانکر تخصیص داده است گفت: کمسیون عمران با فوریت جلسه ویژه‌ای با وزارت اقتصاد برای تامین منابع مالی مورد نیاز برگزار می‌کند.

به گزارش می‌متالز، عبدالجلال ایری، در تشریح نشست فوق العاده کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی وضعیت آب شرب کشور گفت: این جلسه با حضور حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور و قاسم تقی‌زاده خامسی رئیس سازمان مدیریت منابع آب و مسوولان وزارت نیرو برگزار شد.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز، گمیشان در مجلس با اشاره به صحبت‌های مسوولان وزارت نیرو در رابطه با اینکه ایران در وضعیت خشکسالی بوده و آب‌های زیر زمینی کاهش قابل توجهی داشته است، افزود: از طرفی پیش بینی‌های مسوولان در خصوص وضعیت آبی تابستان امسال اشتباه بوده و ما با کاهش بارندگی بیشتری مواجه شدیم و همین موضوع موجب شد وزارت نیرو برنامه ریزی دقیقی برای مواجه با کمبود آب شهر‌ها نداشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: بر اساس گزارش مسوولان وزارت نیرو در حال حاضر ۳۰۴ شهر کشور با کمبود منابع آبی مواجه هستند. متاسفانه علی رغم اینکه مجلس شورای اسلامی حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان برای تامین آب شرب کشور در بودجه ۱۴۰۰ مصوب کرده دولت تنها ۲۰ میلیارد تومان آن را به منظور آب رسانی با تانکر تخصیص داده است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: در خصوص مباحث تنش آبی شهر‌های استان خوزستان مباحث مختلفی مطرح شد. همچنین مسوولان مربوطه معتقدند هیچ گونه انتقال آبی برای زاینده رود رخ نداده است در همین راستا نمایندگان مجلس طی صحبت‌های خودشان مشکلات موجود را ناشی از ضعف مدیریت مسوولان دولتی و عدم شفافیت وزارت نیرو در خصوص تخصیص آب رودخانه‌ها و حق آبه زیست محیطی دانستند که موجب شده مشکلات بسیاری برای نمایندگان و مردم ایجاد شود.

ایری اظهار کرد: مسوولان وزارت نیرو همچنین معتقد هستند، عدم تامین نقدینگی در بروز مشکلات اخیر تاثیر بسیاری داشته است این در حالی است که بعد از تصویب بودجه در مجلس، سازمان برنامه و بودجه کشور باید اعتبارات مورد نیاز را به صورت صد در صدی به استان خوزستان تخصیص می‌داد که مبلغی حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای سه سال بوده است، اما متاسفانه تاکنون هیچ مبلغی از آن تخصیص داده نشده است.

وی گفت: یکی از نگرانی‌های مسوولان وزارت نیرو برای رها سازی سد‌ها جهت تامین آب شرب و کشاورزی روستا‌هایی که از آب سد‌ها تغذیه می‌شوند این است که به دلیل کاهش بارندگی در پاییز و زمستان با مشکلات کمبود آب مواجه شویم.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز، گمیشان در مجلس اظهار کرد: همچنین مسوولان وزارت نیرو یکی موضوعات مربوط به کم آبی شهرستا‌ن‌های استان خوزستان را کشت ۹۰ هزار هکتاری برنج دانسته و عنوان می‌کردند، موضوع مذکور باید از طریق وزارت جهاد کشاورزی پیگیری شود.


۸ هزار روستا با تانکر آب رسانی می‌شوند

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر جدی بودن مساله بحران آب در کشور، تصریح کرد: در حال حاضر ۸ هزار روستا با تانکر آب رسانی می‌شوند، این در حالی است که دولت تنها ۲۰ میلیارد تومان برای تامین آب شرب تمامی شهر‌های کشور تخصیص داده، اما باید توجه شود تنها آبرسانی به سیستان بلوچستان ۳۵ میلیارد تومان هزینه داشته است.

ایری، عنوان کرد: دولت متاسفانه هنوز به عمق فاجعه کم آبی و تنش شدید آبی شهرستان‌ها پی نبرده و یا این موضوع را جدی نمی‌داند. بی‌تردید تا زمانی که دولت اهتمامی برای حل مشکلات آب کشور نداشته باشد، مسائل امروز بر قوت خود باقی خواهد ماند و افق روشنی را نمی‌توانیم متصور شویم.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: در این جلسه مقرر شد به فوریت گزارش جلسه امروز به رئیس مجلس شورای اسلامی و هیئت رئیسه مجلس اطلاع داده شود و همچنین جلسه ویژه‌ای با حضور وزیر اقتصاد و دارایی که مسوولیت تامین منابع بعد از تخصیص اعتبارات است، برگزار شود تا منابع مالی مورد نیاز وزارت نیرو از این طریق تامین شود. از طرفی مسائل مربوط به ضعف‌های مدیریتی نیز توسط نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه مورد پیگیری و نظارت قرار خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده