تاریخ: ۲۹ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۲۷
بازدید: ۲۶۵
کد خبر: ۲۱۹۲۲۹
سرویس خبر : انرژی
حسین زاده:

خوزستان یک سوم آب کشور را در خود جای داده است/برنج کاری و سدسازی دو اشتباه فاحش در خوزستان/ مدیریت صحیح علاج کار

‌می‌متالز - عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس برنج کاری، خشکاندن تالاب‌ها برای استخراج نفت و سدسازی‌های غیرعلمی در خوزستان را از جمله اشتباهات فاحشی دانست که خوزستان را با مشکل بی‌آبی رو به رو کرده است.

به گزارش می‌متالز، حسین حسین زاده با اشاره به دلایل بی‌آبی در استان خوزستان و راه‌های برون رفت از این مشکل، گفت: باید به مشکل آب خوزستان و استان‌های دیگری که در تنش آبی هستند از دو بعد فنی و کم کاری مسوولان نگاه کرد چراکه با وجود اینکه خوزستان یک سوم آب کشور را در خود جای داده، اما به دلیل سدسازی‌های غیرعلمی طی دهه‌های متمادی، خشکسالی، عدم اجرای طرح‌های آبخیزداری و از بین رفتن آب‌های سطحی، خشکاندن تالاب‌ها برای استخراج نفت و انتقال آب از خوزستان به مناطق کویری امروز با کمبود شدید آب رو به رو شده است.

نماینده مردم لارستان و خنج و گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی به پیامد‌های سدسازی‌های غیرعلمی اشاره کرد و گفت: در جریان سدسازی غیر علمی، آب از کانال‌های خاص وارد سد شده و سبب می‌شود بسیاری از دشت‌ها و جلگه‌های خوزستان سیراب نشوند و از آب بی‌بهره می‌مانند.

وی با اشاره به اینکه برنج کاری در خوزستان اشتباه فاحش دیگری بود که منجر به کمبود آب در استان شد، افزود: حکمرانی نامناسب دستگاه‌های اجرایی و سیاستگذاری غلط، مساله قابل چشم‌پوشی نیست چراکه به جای انتقال آب از دریا‌ها به فلات مرکزی و استان فارس انتقال آب از سرشاخه‌های کارون را ترجیح دادند.

حسین زاده با انتقاد از عدم توجه به مساله آمایش سرزمینی، گفت: آمایش سرزمینی برنامه‌ای جامع ۲۵ ساله است که می‌توان به آن استناد کرد چراکه ظرفیت‌های بالفعل هر استان را نیز احصاء می‌کند، درواقع اگر به آمایش سرزمینی توجه می‌شد نباید فولاد به‌عنوان یک صنعت آب‌بر در استان با کمبود منابع آب استقرار پیدا می‌کرد یا برنج در خوزستان کشت شود.

به گفته عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اگرچه اکنون مشکل آب خوزستان به طور موقت تا حدودی حل شده است، اما برای حل مشکل به صورت دائم باید سیاستگذاری‌ها را اصلاح کرد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی(خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده