تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۴
بازدید: ۴۱۹
کد خبر: ۲۱۸۸۳۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
در بهار ۱۴۰۰؛

بیش از ۷۵.۵ هزار تن کاتد مس در کشور تولید شد

‌می‌متالز - بررسی آمار عملکرد شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی حاکی است: تولید مس کاتد در سه ماهه نخست امسال به ۷۵ هزار و ۵۷۹ تن رسید که در هم‌سنجی با پارسال رشد ۱۰ درصدی نشان می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، برپایه آمار‌های مذکور، ۲۵ هزار و ۵۹۰ تن از مجموع کاتد مس تولیدی مربوط به عملکرد خردادماه شرکت‌هاست که در مقایسه با خرداد ۹۹ افت یک درصدی ثبت کرد.

این در حالی است که در ۲ ماه ابتدایی امسال، ۴۹ هزار و ۹۸۹ تن کاتد مس در کشور تولید شده است.

کاتد‌های مس به عنوان مواد خام اولیه برای تولید محصولاتی با مس که خلوص بالا دارند و برای آلیاژ مس استفاده می­‌شود. از کاتد‌های مسی برای ساخت آلیاژ‌هایی مانند برنج، برنز و فولاد آلیاژی استفاده می‌شود و علاوه بر اینکه در صنایع سیم، کابل و ترانسفورماتور کاربرد وسیعی دارد، در حمل و نقل، وسایل برقی و ماشین‌آلات، تجهیزات دفاعی و ساخت و ساز به مصرف می‌رسد.

رشد ۴ درصدی تولید آند مس

آمار‌های مورد بررسی در بهار امسال حاکی از تولید ۹۴ هزار و ۹۹۵ تن مس آند است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال چهار درصد رشد نشان می‌دهد.

مس آند تولیدی در خردادماه به رقم ۳۲ هزار و ۶۷۰ تن رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال ۹۹ افزایش ۹ درصدی نشان می‌دهد.

تولید ۳۲۰ هزار تن کنسانتره مس

عملکرد واحد‌ها در سه ماهه نخست امسال همچنین حاکی از تولید ۳۲۰ هزار و ۴۴۹ تن کنسانتره مس است که نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ رشد سه درصدی نشان می‌دهد.

همچنین خردادماه امسال میزان کنسانتره مس تولیدی رقم ۱۰۵ هزار و ۵۹۵ تن را نشان می‌دهد که در مقایسه با ماه مشابه پارسال با رشد پنج درصدی همراه بود.

در این مدت ۲ هزار و ۷۷ تن مولیبدن نیز تولید شد که در هم‌سنجی با پارسال بدون تغییر بوده است. ۶۸۴ تن از مولیبدن تولیدی مربوط به آمار خرداد ماه است.

پیشتر «اردشیر سعدمحمدی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اعلام‌کرد: در دو سال اخیر نزدیک به ۱۷ درصد به ذخایر مس کشور اضافه شد و در حال حاضر رتبه هفتم جهانی را در ذخایر مس داریم.

وی با اشاره به رشد ۲ برابری تولید کنستانتره مس در چهار سال آینده، افزود: در چهار سال آینده ۳۰۰ هزار تن به ظرفیت مس کاتدی کشور افزوده خواهد شد.

مجموع معادن مس در کشور ۲۲۵ معدن است که ۱۴۸ فقره آن فعال بوده و ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت استخراج در سال دارد.

ایران اکنون رتبه هفتم از نظر ذخایر مس را در سطح جهان داراست و در تلاش است تا در سال ۱۴۰۰ این رتبه را یک پله بالاتر ارتقا دهد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده