تاریخ: ۲۹ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۵۲
بازدید: ۳۹۵
کد خبر: ۲۱۹۱۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نفوذ بلاکچین به دنیای ورزش / NFT کریستیانو رونالدو چقدر فروخته شد؟

‌می‌متالز - شاید در نگاه اول دنیای ورزش و بازار رمزارز‌ها ارتباط چندانی با یکدیگر نداشته باشند، اما با نگاه دقیق‌تر می‌توان فهمید که این دو صنعت چیز‌های زیادی برا ارائه به یکدیگر دارند.

به گزارش می‌متالز، در سال ۲۰۱۴ یک شرکت ارائه دهنده پرداخت به نام BITpay برای حمایت از یک بازی فوتبال در دانشگاه سن‌پترزبورگ قرار داد امضا کرد. هرچند این قرار داد بسیار کوچک بود، اما نقطه عطفی مهم برای صنعت رمزارز‌ها به حساب می‌آید. همچنین در سال ۲۰۱۵ در نیویورک هم برخی از تیم‌ها با حمایت مالی شرکت‌های فعال در حوزه کریپتوکارنسی به لیگ برتر رفتند.

اما حالا در سال ۲۰۲۱ پیدا کردن یک لیگ ورزشی بدون ارتباط رمزارز‌ها بسیار دشوار است. در لیگ NBA بسیاری از تیم‌ها با شرکت‌های فعال در حوزه کریپتوکارنسی همکاری می‌کنند. تیم میامی هیت یک معامله انحصاری در زمینه رمزارز‌ها با کمپانی ftx امضا کرد و نام ورزشگاه خود را به FTX Arena تغییر داد. ارزش این قرار داد ۱۹ ساله ۱۳۵ میلیون دلار است و کمپانی FTX بزرگ‌ترین قرارداد ورزشی را امضا کرده است.

شرکت‌هایی که به عنوان اسپانسر تیم‌های ورزشی فعالیت می‌کنند توانایی زیادی در بازاریابی کسب می‌کنند. نوح‌گاردن، مدیر ارشد درآمد MLB در رابطه با قرارداد‌های کمپانی FTX گفت: درگیر کردن فناوری‌های جدید با رویداد‌های هیجان انگیز از جمله ورزش باعث پذیرفته شدن این فناوری می‌شود.

شرکت‌های فعال در حوزه رمزارز‌ها و ارائه دهندگان خدمات پرداختی بخش عمده‌ای از حمایت‌های مالی ورزشی را تشکیل می‌دهند. این روز‌ها بسیاری از تیم‌ها بلیت بازی‌های خود را در ازای ارز دیجیتال می‌فروشند.

ظهور NFT در ورزش

فناوری بلاکچین به شکل NFT برای کلکسیونر‌ها درآمد دارد. NFT یک دارایی غیرقابل انعطاف است. نوعی دارایی که به سازندگان این امکان را می‌دهد تا هنر، کالا‌های قابل جمع‌آوری یا هر نوع دارایی دیگر را در فضای بلاکچین معامله کنند. فناوری بلاکچین در این نوع قابل انتقال مالکیت است.

NBA به دلیل مشارکت در جمع‌اوری کارت دیجیتال (NBA TOP SHOT) یکی از موفق‌ترین سازمان‌ها در استفاده از NFT بوده است.

استفاده از NFT در لیگ بسکتبال موفقیت‌های چشم‌گیری داشت و حدود یک میلیون کاربر جذب کرد.NFT یک لحظه نادر از لبرون جیمز با قیمت ۳۸۷ هزار دلار به فروش رسید.

جنون NFT به همه ورزش‌ها نفوذ کرده و در اروپا تیم‌های مهم از جمله رئال‌مادرید و آث‌میلان در این حوزه فعالیت می‌کنند. یک پلتفرم در اروپا NFT بازیکنان را قبل از بازی در شبکه اتریوم جمع می‌کند و سپس بر اساس عملکرد بازیکنان در زمین واقعی آن‌ها را رتبه‌بندی می‌کند.

البته قیمت NFT در دنیای فوتبال کمتر از لیگ بسکتبال است. چند ماه قبل یک NFT از کریستیانو رونالدو به قیمت ۲۹۰ هزار دلار فروخته شد.

مارک‌کوبان، مالک یک باشگاه دالاس موریکس در لیگ NBA قصد دارد بلیت‌های بازی خود را به NFT تبدیل کند. این میلیاردر اهل کوبا علاقه زیادی به فعالیت در بازار رمزارز‌ها دارد و روی رمزارز‌ها سرمایه‌گذاری زیادی کرده است.

ورود ورزش به دنیای بلاکچین

در برخی موارد هم تیم‌ها ورزشی وارد دنیای بلاکچین می‌شوند.

برخی از تیم‌های ورزشی توکن طرفداری ارائه می‌دهد و کسانی که این توکن را می‌خرند در رابطه با تصمیمات کلیدی باشگاه حق رای دارند و می‌توانند از خدمات VIP استفاده کنند. اولین تیمی که توکن طرفداری ارائه کرد یوونتوس بود.

اصولا توکن‌های طرفداری روی پلتفرم ارز دیجیتال CHILIZ ارائه می‌شود.

انتظار می‌رود ورزش در آینده با رمزارز‌ها ادغام شود و بازار رمزارز‌ها پرداخت‌های مبتنی بر ورزش را به صورت کامل در دست بگیرد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده