تاریخ: ۱۵ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۳
بازدید: ۳۶۵
کد خبر: ۲۱۷۰۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس ارز دیجیتال:

خودتنظیمی در حوزه رمز ارز به بانک مرکزی کمک می‌کند

‌می‌متالز - یک کارشناس ارز دیجیتال گفت: در فضای رمز ارز به دلیل سرعت رشد فن‌آوری می‌توان از فعالان در این زمینه و روش خودتنظیمی استفاده کرد، چرا که این روش برخی از نگرانی‌های بانک مرکزی را هم برطرف خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، مصطفی نقی‌پور، یک کارشناس ارز دیجیتال درباره طرح حمایتی از استخراج رمز ارز گفت: سال گذشته سه انجمن فینتک، بلاکچین و سازمان نظام صنفی و رایانه‌ایی ایران پیرو مصوبه‌ای که در کمیسیون اقتصادی دولت شکل گرفت، به فکر مشارکت با همراهی بانک مرکزی برای تهیه یک پیش‌نویس دستورالعمل افتاد که علاوه بر روی دادن این اتفاق دو سند هم دراین زمینه آماده شد.

وی درباره این دو سند چنین بیان کرد: سند چارچوب و دیگری هم دستوالعمل بود که درآن براساس نکات مدنظر پیشنهاداتی ارائه شد، اما متاسفانه مسکوت باقی ماند. موضوع مورد توافق، سند مشترکی بود که سه نهاد همراه با نماینده بانک مرکزی آماده کردند که وظایف تمام دستگاه‌ها یعنی بانک مرکزی به همراه نهاد‌های موجود مشخص شده بود در کنار این مساله پیشنهاد یک خودتنظیمی هم مطرح شد که مورد استقبال بانک مرکزی و کمیسیون اقتصادی قرار گرفت و اکنون هم درحال دنبال کردن همین پیشنهاد هستیم.

این کارشناس ارز دیجیتال درباره نفع این پیشنهادات برای کشور چنین توضیح داد: خطرات برای گروهی که در این فضا دنبال حرکت‌های اشتباه هستند و کسب و کار نامناسبی را پیگیری می‌کنند، با خود تنظیمی کاملا مشخص می‌شود. این روش کمک می‌کند، نگرانی‌های بخش‌های دولتی و حاکمیتی برطرف شود، البته شبیه این روش در دنیا انجام شده و ایران هم این کار را در صنایع دیگر تجربه کرده است.

نقی‌پور در ادامه اضافه کرد: پیشنهاد این بود که در فضای رمز ارز از آنجا که فن‌آوری به سرعت در حال رشد است و ممکن است رگلاتور در برابر آن عقب بماند، از فعالان دراین زمینه و روش خودتنظیمی استفاده شود تا رگلاتور ابزار‌های مناسب‌تری را برای اعمال رفع نگرانی‌های موجود که بسیاری از آن‌ها درست به نظر می‌رسد، تحت اختیار گیرد. فن‌آوری مورد اشاره این توان را دارد که با در پیش گرفتن رفتاری شفاف موثر واقع شود؛ بنابراین برخی از نگرانی‌های بانک مرکزی با استفاده خودتنظیمی برطرف می‌شود.

وی در رابطه با کنترل رفتار‌های هیجانی اظهار داشت: معمولا در کلاس‌های درس چنین بود که دانش‌آموز شیطان‌تر را به عنوان مبصر انتخاب می‌کردند. پیشنهاد ما این است که وقتی فضا تا این اندازه با سرعت رو به رشد می‌گذارد، بهتر آن است تا از فعالان حوزه رمزارز کمک گرفته شود.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده