تاریخ: ۳۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۴۵
بازدید: ۲۸۵
کد خبر: ۲۱۹۲۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

راه‌اندازی چند بورس کالا به چهار دلیل قابلیت اجرا ندارد

‌می‌متالز - رییس سازمان بورس گفت: پیشنهاد راه اندازی چندین بورس کالا به هیچ عنوان قابلیت اجرا ندارد و باعث کاهش عمق معاملات، امکان انحراف بازار، دستکاری قیمت‌ها و فرصت دادن به رانت‌خواران برای نفوذ در بازار است.

به گزارش می متالز، محمدعلی دهقان دهنوی در واکنش به پیشنهاد راه اندازی چندین بورس کالا گفت: طرح راه اندازی چند بورس کالایی به هیچ عنوان امکان پذیر نیست. زیرا زمانی که معاملات در یک نقطه یا بازاری مانند بورس کالا متمرکز می شود، حجم عرضه و تقاضا عمق پیدا می کند و دیگر امکان منحرف کردن روند معاملات و قیمت ها به دلیل تمرکز همه فعالان بازار در آن بازار وجود ندارد.

وی افزود: اگر عرضه و تقاضا در میان چند بخش مختلف تقسیم شده و یک کالای خاص در چهار نقطه متفاوت معامله شود بطور حتم در هیچ یک از بخش ها، عمق لازم در معاملات ایجاد نشده و در آن زمان یک کالا با چهار قیمت مختلف معامله می شود. در این شرایط است که افراد می توانند به دلیل عمق کم معاملات به راحتی اقدام به دستکاری قیمت ها در کالاها کنند و در واقع این اقدام نوعی فرصت دادن به متخلفان و رانت خواران است تا با منحرف کردن قیمت در یک نقطه ای، منافع را تامین کنند.

این مقام مسئول با اشاره به وجود زیرساخت مناسب الکترونیکی در بورس کالا ادامه داد: معاملات در بورس کالا بصورت الکترونیکی انجام می شود و کالاها برخلاف معاملات در یک نقطه متمرکز نیست بلکه در انبارهای مختلف پراکنده است و خرید و فروش و ملاقات خریدار و فروشنده بصورت الکترونیکی در بورس کالا اتفاق می افتد. ممکن است تولیدکننده ای در شرق باشد اما مواد مورد نیاز را از جنوب یا غرب و در بستر بورس کالا ثبت سفارش و خریداری کند و در آخر طبق مقررات، مراحل تحویل کالا صورت گیرد.

دهقان دهنوی عنوان کرد: این فرآیند سال ها انجام شده و ساختارها برای سهولت روند معاملات ارتقا پیدا کرده تا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کالاها و مواد اولیه مهم بصورت یکپارچه، شفاف، در شرایط برابر و به دور از شیوه‌های ناکارآمد سنتی به مبادله بپردازند. همه تجربیات در بعد داخلی و جهانی نشان می دهد باید بطور حتم کل خرید و فروش ها در یک نقطه به شکل متمرکز صورت گیرد تا با افزایش عمق معاملات، کشف قیمت ها به بهترین شکل و در شفافیت کامل صورت گیرد تا اثری از رانت در مبادلات کالایی به واسطه سازوکار بورس کالا باقی نماند.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده