تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۲۰
بازدید: ۲۸۰
کد خبر: ۲۱۹۲۶۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در نشست خبری با مدیرعامل سیمان صوفیان مطرح شد؛

واکاوی آشفتگی‌های بازار سیمان/ از بورس و نقش دلالان تا قطعی‌های برق

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت سیمان صوفیان، در رابطه با شروع رکود سیمان گفت: از سال ۹۳ تا ۹۸، صنایع سیمان به شدت درگیر رکود و ارزان فروشی بود و رقبا خودزنی می‌کردند و شرایط صنایع سیمان به شدت خراب شده بود.

به گزارش می‌متالز، ولی الله اخلاقی فرد، در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در راستای توزیع عادلانه سیمان، نرم افزاری به نام سیمان یاب طراحی شد که خریداران می‌توانستند با نرخ مصوب سیمان تهیه کنند.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب بازار بورس گفت: بدنبال این موضوع سرمایه از بازار خارج شد و به سمت مسکن رفت. در سال ۹۹، در تبریز، ساخت و ساز‌ها بیش از سال‌های گذشته بود به همین دلیل تقاضا برای سیمان هم افزایش یافت.

مدیر عامل سیمان صوفیان خاطرنشان کرد: به علت افزایش تقاضا در سال ۹۹ و اوایل سال ۱۴۰۰، شرایط طوری شد که عاملین فروش‌های بزرگ، تعیین کننده برای کارخانه‌ها بود. بعدا در همه کارخانه ها، عاملین فروش به تدریج در چارچوب قوانین قرار گرفته و سپس به سمت بورس هدایت شدند.

اخلاقی فرد با بیان اینکه شرایط تامین قطعات در کارخانه سیمان صوفیا ناجور بود، افزود: در سال ۹۵ و ۹۶ کارخانه‌های سیمان به زیان دهی رسیدند. از آن موقع تا به حال ۲۶۵ درصد کارخانه را به سوددهی رسانده ایم.

وی ادامه داد: مسوولین اغلب به دلیل عدم آگاهی و عدم شناخت از این صنعت، می‌گویند وقتی سیمان به بورس وارد شد، کمبود سیمان افزایش یافت! درحالی که عرضه کالا در بورس، به کاهش آن ربطی ندارد. علت ورود سیمان به بورس هم اینست که قیمتی که دولت برای این صنعت مصوب کرده، کفاف دخل و خرج شرکت‌ها را نمی‌داد.

وی در رابطه با شفاف سازی افزایش قیمت‌ها اعلام کرد: ما از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰، به طور متوسط ۴۵ درصد در دستمزد کارگران افزایش داشته ایم، مواد اولیه هم ۱۰۵ درصد، گاز مصرفی ۱۲۸ درصد، لوازم یدکی ۱۰۲ درصد، مواد نسوز ۶۸ درصد و سایر هزینه‌ها هم ۵۱ درصد افزایش داشته است. عمده این افزایش قیمت‌ها برای مواد اولیه و گاز مصرفی و لوازم یدکی است و بودجه دولت کفاف دخل و خرج شرکت را نمی‌دهد اگر هم می‌خواستیم به مردم سوبسید دهیم، از جیب خود شرکت باید می‌دادیم.

مدیر عامل شرکت سیمان صوفیان اظهار کرد: با رکود بورس، مردم کم کم سرمایه خود را از سیمان برداشتند و در مسکن و ... سرمایه گذاری کردند، با این کار، کشور هم از نظر اشتغال زایی دچار آفت می‌شود، هم صنایع موجود از بین می‌روند.

وی در رابطه با علت دیگر ورود این محصول به بازار بورس گفت: مصرف کننده تا به حال نتوانسته سیمان مصوب درب کارخانه خریداری کند برای اینکه دلال‌ها حذف شوند، این کالا وارد بورس می‌شود. چون بورس دولتی است و شخصی نیست.

مدیر عامل سیمان صوفیان در مورد نرخ سیمان افزود: قبل از نهم خرداد ماه، سیمان در تبریز پاکتی ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان بود و بعد از اینکه در بیستم خرداد وارد بورس شد، قیمت سیمان صوفیان ۳۸، ۳۹ و ۴۲ هزار تومان شده است.

وی در ادامه گفت: بازار بورس باعث کاهش قیمت سیمان شده است، ولی متاسفانه ما نمی‌توانیم دلالان را حذف کنیم در حالی که شرکت سیمان صوفیان وابسته به شستا و بازنشستگان تامین اجتماعی است و رشد خوبی خواهد داشت. بهتر است که قیمت سیمان واقعی باشد و با حذف دلال ها، مصرف کننده بتواند سیمان را با قیمت واقعی خریداری کند.

اخلاقی فرد در مورد تاثیرات قطعی برق بر تولید سیمان نیز گفت: متاسفانه بعضی‌ها درک درستی از کارایی این صعنت ندارند و به ما می‌گفتند که شما شب‌ها کارهایتان را با برق انجام دهید و دستگاه هایتان را روشن کنید و روز‌ها آن را خاموش کنید! در حالی که پروسه تولید سیمان ۲۴ ساعت فقط برای مرحله اول آن زمان می‌برد.

مدیر عامل سیمان صوفیان افزود: یک هفته بعد از پیگیری‌ها از شرکت توزیع برق، به ما ۱۲ مگاوات برق داده اند در حالی که ما ۴۰۰۰ مگاوات برق لازم داریم.

وی در پایان گفت: تنها دستگاهی که ما می‌توانیم آن را شب‌ها روشن کنیم و ظهر‌ها خاموش، فقط دستگاه آسیاب سیمان است و بقیه دستگاه‌ها را نمی‌شود خاموش کرد دولت باید به فکر راهکار دیگری باشد.

منبع: تبریز بیدار 

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده