تاریخ: ۲۹ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۵۱
بازدید: ۹۶۱
کد خبر: ۲۱۹۲۷۰
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس:

تولید سیمان بیشتر از نیاز داخل است، اما قیمتش بالا می‌رود/ دولت فرمول خاصی برای تعیین قیمت مصالح ساختمانی ندارد

‌می‌متالز - بدری گفت: متأسفانه دولت در حوزه مدیریت بازار، تمام اصناف را به حال خود رها کرده و بازار مصالح ساختمانی نیز از این مساله مستثنا نیست. حتی مقدار تولیدات سیمان بیش از مصرف داخل کشور است، اما ازآنجاکه مدیریت بازار و بازرگانی وجود ندارد قیمت ثبات ندارد.

به گزارش می‌متالز، صدیف بدری، عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به مساله گرانی سیمان و فولاد و تأثیر آن بر بازار مصالح ساختمانی و مسکن افزود: متأسفانه دولت در حوزه مدیریت بازار، تمام اصناف را به حال خود رها کرده است و یکی از آن‌ها بازار مصالح ساختمانی است. بیش‌ترین مصالح ساختمانی که در مسکن و ساخت‌وساز‌ها مؤثر و تعیین‌کننده است فولاد و سیمان هستند.

وی ادامه داد: وضعیت فولاد کاملاً مشخص است و زمانی که قیمت‌ها حدود ۱۲ هزار تومان بود جلسات متعددی با مسوولان مربوطه ازجمله وزارت صمت و راه و شهرسازی برگزار کردیم و متأسفانه درنهایت این مسوولان اعتراف کردند که شرایط بازار فولاد دست ما نیست مشخص شد و متأسفانه فرمول خاصی برای تعیین قیمت مصالح ندارند.

بدری گفت: سیمان نیز به همین مشکل دچار است. حتی مقدار تولیدات سیمان بیش از مصرف داخل کشور است، اما ازآنجاکه مدیریت بازار و بازرگانی وجود ندارد قیمت ثبات ندارد. از طرف دیگر بیشتر کارخانه‌های سیمان دولتی و شبه‌دولتی هستند، در صورتی که در تمام دنیا این کارخانه‌ها متعلق به بخش خصوصی است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد: در شرایط فعلی حتی سیمان در بازار پیدا نمی‌شود و برخی علت آن را قطعی برق می‌دانند و توقف کار صنایع و کارخانه‌ها. این در حالی است که حتی با وجود قطع شدن برق کارخانه‌ها با ظرفیت ۱۰۰ درصد کار نمی‌کردند و با ظرفیت حدود ۴۰ درصد کار می‌کردند.

او بیان کرد: یک‌زمان این کارخانه‌ها بهانه می‌کردند که بازار مستقیم نداریم و در بازار مشتری وجود ندارد، اما اکنون که در بازار مشتری وجود دارد وضعیت به چنین شکلی درآمده است. دیگر از دست این دولت خسته شده‌ایم. تمام مردم روزشماری می‌کنند که عمر دولت روحانی تمام شود. دولت‌مردان هیچ برنامه‌ای برای کنترل و مدیریت بازار‌های کشور نداشتند.


مصالح ساختمانی در تمام اقتصاد‌های سالم دنیا، قیمت مشخص و شفافی دارد


بدری گفت: در تمام دنیا مصالح ساختمانی از قیمت تعریف‌شده و مشخصی دارد و شفاف است که هزینه تمام‌شده آن چقدر است و حتی مشخص است که در تمام نقاط به چه قیمتی به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

این نماینده مجلس یادآور شد: زمان دفاع مقدس که تولیدات بسیار پایین بود راهکاری که مناسب شرایط آن زمان بود ارائه‌شده بود به‌طور مثال گفته بودند هرکس سازنده است پروانه‌اش را بیاورد به میزان تعیین‌شده به آن‌ها فولاد و سیمان می‌دهیم و کسانی که سازنده اصلی انبوه‌سازی تعاونی ساز یا مصرف‌کننده من اصلی بود می‌توانست مسائل را با قیمت مشخص تعیین کند.

بدری خاطرنشان کرد: ازآنجاکه دولت به سیستم از پیش تعیین‌شده مقدار مساله اعتقاد ندارد و آن را کمونیستی می‌داند و ادعایش ایجاد بازار عرضه و تقاضا است، اما حتی نتوانست بازار عرضه و تقاضا را مدیریت کند اکنون حتی به ادعای خودشان عرضه بیشتر از تقاضا است، اما هرروز و هر هفته قیمت‌ها بالا می‌رود حتی تولیدکنندگان فولاد هر هفته افتخار می‌کنند که فلان قدر افزایش تولید داشتند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس در انتها گفت: باید ببینیم وزیری که برای دولت آینده معرفی می‌شود و راهکارهایش چیست، اما یکی از راه‌ها سیاست‌های مالیاتی است و دیگری تعیین کردن قیمت مصالح است. راهکار برای رفع مشکلات این بازار وجود دارد و شاهد هستیم که کشور‌های دنیا توانست مشکلاتشان را مدیریت کنند و بنابراین ما نیز می‌توانیم، اما یک خلأ که وجود دارد عدم شناسایی و رد پای دلالان و سوداگران است باید برای این مساله راهکاری اندیشیده شود چراکه یکی از دغدغه‌های اصلی و دلایل افزایش قیمت است.

منبع: افکار نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده