تاریخ: ۳۱ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۱۵
بازدید: ۳۱۰
کد خبر: ۲۱۹۳۹۲
سرویس خبر : انرژی
احمد اشتیاقی، کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد؛

کاهش قیمت سیمان و فولاد با رفع مشکل قطع برق صنایع

‌می‌متالز - احمد اشتیاقی، کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص پیش بینی قیمت سیمان و فولاد در هفته‌های آینده گفت: با توجه به عرضه زیاد سیمان و فولاد و همچنین ظرفیت خالی تولید در این صنایع، چسبندگی قیمت در سیمان و فولاد وجود ندارد. در صورت برطرف شدن قطع برق و رفع مشکل واحد‌های تولیدکننده، دوباره قیمت‌ها به نرخ پایه برمی‌گردد و در محدوده قیمت‌های قبلی باقی خواهد ماند.

به گزارش می‌متالز، دولت در هفته‌های گذشته و با هدف کاهش قطعی برق در بخش خانگی، توزیع برق در صنایع پرمصرف سیمان و فولاد را محدود کرده است. همین امر در سایه عدم مدیریت و کاهش نظارت‌های دولتی، به افزایش ۵۰ درصدی قیمت سیمان و فولاد منجر شده است. احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است که به دلیل ظرفیت خالی در صنایع سیمان و فولاد، کشف قیمت در بورس کالا در محدوده نرخ پایه اعلامی دولت است و قیمت‌های بازار دلالی امروز با افزایش عرضه در بورس، پایدار نخواهد ماند.

احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه در خصوص دلایل افزایش قیمت سیمان و فولاد گفت: معضل قطع برق یکی از مهمترین دلایل گرانی قیمت سیمان و فولاد است. تا قبل ازشروع قطع برق صنایع، هنگامی که هنوز سیمانی‌ها و فولادی‌ها دچار وقفه در تولید نشده بودند، بازار سرمایه در عرضه سیمان و فولاد به راحتی کشف قیمت می‌کرد و در این موضوع مشکل خاصی وجود نداشت. به این معنا که در بورس کالا تنها یک تلورانس ۵ تا ۱۰ درصدی بر روی قیمت پایه اعلامی وجود دارد و کشش قیمتی سیمان بالا نیست. در صورتی که برق قطع نمی‌شد قطعا نرخ سیمان و فولاد درمحدوده قیمت‌های قبلی مصوب، کشف قیمت می‌شد.


کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: قطعی برق کارخانه‌های سیمان و فولاد منجر به کاهش تولید و عرضه شد؛ بنابراین به دلیل کمبود ایجاد شده و به دلیل اینکه در بازار مصرف نیاز متقاضیان سیمان برآورده نمی‌شود، قاعدتا افزایش قیمت طبیعی است.

وی عدم افزایش قیمت سیمان را در مواقع عادی اینگونه بیان کرد و گفت: قیمت سیمان به دلیل عرضه بالا در شرایط معمولی نوسان کمی دارد و افزایش نمی‌یابد. با توجه به اینکه کارخانه‌های تولید سیمان با ظرفیت ۷۰ درصد کار می‌کنند، لذا مشکلی به نام کمبود عرضه نداریم بلکه با مازاد عرضه هم مواجه هستیم. با برطرف شدن مشکل برق، سیمان به قیمت‌های بالاتری فروخته نمی‌شود و دلیل مازاد تولید، قیمت سیمان و فولاد از دست دلالان و رانت‌خواران خارج خواهد شد و خود مصرف‌کنندگان با توجه به عرضه کافی در بورس کالا و بنا به مصالحی که دارند دست دلالان را از بابت قیمت‌گذاری سیمان حذف می‌کنند.

احمد اشتیاقی کارشناس بورس کالا اضافه کرد: بی تردید بهترین راهکار برای رضایت تولید‌کننده و مصرف‌کننده برای دسترسی به قیمت عادلانه، عرضه سیمان و فولاد در بورس کالاست. بخشی از گرانی سیمان و فولاد ناشی از بار روانی ناشی از قطعی برق است. در صورت تامین برق صنایع و کاهش مشکلات تولید، قیمت‌ها به سطح ماه گذشته باز خواهند گشت. ضمن اینکه اگر قیمت سیمان و فولاد خارج از بورس کالا تعیین میشد، با بروز شوک قطع برق و کاهش تولید، قطعا قیمت سیمان ۳ تا ۴ برابر افزایش می‌یافت.

کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: مضاف بر اینکه قیمت سیمان از قبل هم قیمت پایینی داشت و هیچ مصرف‌کننده‌ای به خاطر کمبود سیمان و افزایش نسبی قیمت‌ها، ساخت‌وساز را متوقف نمی‌کند تا سیمان را به قیمت رسمی خریداری کند. با توجه به اینکه کمتر از ده درصد هزینه ساخت مسکن مربوط به سیمان است، سازنده‌ها حاضر به خرید سیمان حتی تا ۴ برابر قیمت مصوب هستند تا روند ساخت وساز متوقف نشود. قطعا هزینه توقف ساخت برای تولیدکننده مسکن بیشتر از مابه‌التفاوت قیمت سیمان در بازار آزاد تمام می‌شود؛ بنابراین نگرانی‌های ایجاد شده مبنی بر افزایش قیمت ساختمان به دلیل افزایش قیمت سیمان و فولاد چندان درست نیست؛ به این خاطر که وقتی تولیدکننده حاضر است با قیمت بالاتری بخرد یعنی قیمت تمام شده وزن بالاتری برای ساخت و ساز مسکن ایجاد نمی‌کند.

اشتیاقی با پیش بینی کاهش قیمت سیمان و فولاد در هفته‌های آینده گفت: در صورت رفع قطع برق، نرخ سیمان به قیمت قبلی برمی‌گردد و مجدد کشف قیمت می‌شود. در این صنعت چسبندگی قیمت با توجه به عرضه زیاد وجود ندارد. با توجه به اینکه کارخانجات سیمان با ۷۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند، در صورت برطرف شدن مشکل قطع برق و رفع مشکل واحد‌های تولیدکننده، دوباره قیمت به نرخ پایه برمی‌گردد و در محدوده قیمت‌های قبلی باقی خواهد ماند.

منبع: راهبرد معاصر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده