تاریخ: ۳۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۵۷
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۲۱۹۳۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سهمیه بندی بیمه کارگران ساختمانی غیرقانونی است/ جمعیت کثیری از کارگر‌ها در لیست انتظار بیمه هستند

‌می‌متالز - مشاور کانون عالی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی سراسر کشور با انتقاد از نحوه صدور کارت مهارت بیان داشت: اگر سیاست‌های فنی‌حرفه‌ای برای صدور کارت تغییر کند و زمینه‌های ارتقا مهارت از سطح سه به سطوح دو و یک میسر باشد، کارگران واقعی به راحتی شناسایی و افراد غیرواقعی از چرخه این بیمه حذف خواهند شد.

به گزارش می‌متالز، مشاور کانون عالی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی سراسر کشور گفت: مراحل صدور کارت مهارت کارگران ساختمانی می‌تواند تا حدودی از مشکلات بیمه‌ی آن‌ها بکاهد.

اسعد صالحی درباره مشکلات بیمه کارگران ساختمانی توضیح داد: اگرچه سهمیه بندی بیمه کارگران ساختمانی اقدامی غیرقانونی است، اما انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی این موضوع را دستمایه خود قرار داده‌اند و با اقداماتشان خود به سهمیه‌بندی این گروه دامن زده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه تمامی افرادی که تحت قانون کار باید زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند، اظهار کرد: بر اساس متن صریح قانون و ضوابط منذج در ماده ۲ قانون کار، کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کنند؛ بنابراین کارگران ساختمانی باید از بیمه و خدمات تامین اجتماعی برخوردار شوند، اما برخورد‌های سلیقه‌ای موجب بروز رفتار‌های غیرمنصفانه علیه کارگران ساختمان شده است.


۸۰ درصد کارگران ساختمان دارای مدرک درجه سه از سازمان فنی حرفه‌ای هستند

به گفته صالحی، حدود ۸۰ درصد از کارگران ساختمان دارای مدرک درجه سه از سازمان فنی حرفه‌ای هستند یعنی به راحتی و با ثبت‌نام در دوره‌ها به راحتی کارت مهارت خود را دریافت می‌کنند؛ آنچه که مشخص است، جمعیت کثیری به وساطه سهولت مراحل دریافت کارت در این دوره‌ها نام‌نویسی می‌کنند. به طور قطع، بسیاری از افرادی که کارت مهارت درجه ۳ دارند، کارگر واقعی ساختمان نیستند. این موضوع نه تنها سبب تضییع حقوق کارگران شده بلکه معضلی بزرگ برای سازمان تامین اجتماعی نیز است. در این شرایط، تامین اجتماعی با کسری منابع روبرو می‌شود و دیگر توانایی ارائه خدمات به شکل کامل را نخواهد داشت.

مشاور کانون عالی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگان ساختمانی سراسر کشور با انتقاد از نحوه صدور کارت مهارت بیان داشت: اگر سیاست‌های فنی‌حرفه‌ای برای صدور کارت تغییر کند و زمینه‌های ارتقا مهارت از سطح سه به سطوح دو و یک میسر باشد، کارگران واقعی به راحتی شناسایی و افراد غیرواقعی از چرخه این بیمه حذف خواهند شد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی تامین نیاز کارگران ساختمانی کشور با اشاره به نحوه دریافت مستمری دوران بازنشستگی تصریح کرد: دو سال پایانی بیمه‌پردازی ملاک دریافتی مستمری دوران بازنشستگی خواهد بود. من معتقدم، برخی متمولان از این فرمول سواستفاده می‌کنند، این امکان وجود دارد که یک کارفرما بیمه خود را در قالب بیمه کارگران ساختمانی پرداخت کند و دو سال پایانی بیمه‌پردازی را با هدف دریافت حقوق بیشتر به صورت بیمه اختیاری پرداخت کند. اگر این قانون مورد بازنگری قرار گیرد، موضوع شایسته‌سالاری مطرح می‌شود و افراد دیگر از قیمت ارزان این بیمه استفاده نمی‌کنند.

به گفته این فعال صنفی، استان کرمانشاه حدود ۳۵ هزار بیمه کارگر ساختمانی فعال دارد که از این تعداد حدود ۲۰ هزار نفر، کارگر واقعی هستند. من بازهم تاکید می‌کنم، صدور مدرک درجه ۳ کارگران ساختمانی از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای باید مورد ارزیابی بیشتری قرار گیرد. اصلاح صدور کارت مهارت درجه ۳، راهکاری برای خروج از بحران است.

جمعیت کثیری از کارگران ساختمانی در لیست انتظار بیمه قرار دارند

صالحی با تاکید بر اینکه جمعیت کثیری از کارگران ساختمانی در لیست انتظار بیمه قرار دارند، توضیح داد: صنعت ساختمان‌سازی مملو از حوادث کار است و جان کارگران را تهدید می‌کند. اگر یک کارگر دچار حادثه کار شود و تحت پوشش بیمه نباشد، چه کسی پاسخگوی خانواده‌اش خواهد بود؟ کارگر برای بهره‌مندی از خدامت بیمه باید هفت خان رستم را پشت سربگذارد تا به حق خود برسند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی تامین نیاز کارگران ساختمانی کشور ادامه داد: به طور قطع، شرایطی باید مهیا شود تا کارگران واقعی از افراد دیگر پالایش شوندو جامعه هدف به حقوق پایماش شده‌ی خود برسند. فعالان صنفی صنعت ساختمان باید از الگو‌های مناسب به منظور بهبود وضعیت بیمه جامعه هدف خود استفاده کنند. شرکت تعاونی تاکسیرانی که مسئولیت رسیدگی به بیمه رانندگان را برعهده دارد، می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد. رانندگان تاکسی‌ها به صورت ماهیانه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا سیستم به صورت پیوسته مورد ارزیابی قرار گیرد و از سوءاستفاده‌ها جلوگیری شود.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جماران (جی پلاس)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده