تاریخ: ۳۱ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۶
بازدید: ۴۰۵
کد خبر: ۲۱۹۳۷۸

قیمت بلیت تاکسی‌های هوایی چقدر است؟

‌می‌متالز - ایرتاکسی‌ها یا تاکسی‌های هوایی خبری است که این روز‌ها در رسانه‌های ایران مدام به چشم می‌خورد. با راه‌اندازی ایرتاکسی‌ها در واقع شما برای پرواز مجبور به پیروی از برنامه‌ریزی زمانی ایرلاین‌ها نیستید و هر زمان که اراده کنید می‌توانید پرواز کنید!

به گزارش می‌متالز، قیمت بلیت تاکسی‌های هوایی چقدر است؟
قیمت بلیت تاکسی‌های هوایی چقدر است؟
ایرتاکسی‌ها یا تاکسی‌های هوایی خبری است که این روز‌ها در رسانه‌های ایران مدام به چشم می‌خورد. با راه‌اندازی ایرتاکسی‌ها در واقع شما برای پرواز مجبور به پیروی از برنامه‌ریزی زمانی ایرلاین‌ها نیستید و هر زمان که اراده کنید می‌توانید پرواز کنید!
مهسا بهادری_ ساختن و استفاده از تاکسی‌های پرنده زمانی یکی از آرزو‌های بشریت بود. اما قرار است به زودی شاهد ورود تاکسی‌های پرنده به ناوگان حمل و نقل باشیم. نکته حائز اهمیت این خودرو‌ها این است که سرعت آن‌ها به احتمال زیاد تا ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. از همه مهم‌تر برقی بوده و آلایندگی نخواهند داشت.

تاکسی‌های هوایی تا چه مسافتی پرواز می‌کنند؟
در ابتدا تاکسی‌های هوایی، جت‌های کوچکی بودند که با ظرفیت بسیار کم (۱ یا نهایتا ۲ نفر) برای جابجایی سریعتر مسافرین در محدوده شهری قادر بودند پرواز کنند.

حالا، اما تاکسی‌های هوایی، هواپیما‌هایی سبک یا حتی فوق سبک بوده که ظرفیتی شبیه به ظرفیت تاکسی یا اتوبوس دارند و برای جابجایی مسافران در مسیر‌های کوتاه بین شهری از آن‌ها استفاده می‌شود.

در واقع می‌توان گفت تاکسی هوایی یک اصطلاح است که بیشتر برای هواپیما‌های دربستی از آن استفاده می‌شود.

به عنوان یکی از مهم‌ترین مزایای این تاکسی‌های هوایی می‌توان به صرفه‌جویی در زمان برای مسیر‌های طولانی اشاره کرد.

پیش بینی می‌شود در ابتدا برای استفاده از این طرح، پرواز تاکسی‌های هوایی در فواصل کوتاه حداکثر فاصله ۱۷ مایلی معادل ۲۷کیلومتر و در بازه زمانی حدود ۳۰دقیقه انجام گیرد.

پرواز تاکسی‌های هوایی در امارات

تاکنون کشور‌های زیادی از جمله امارات متحده سعی کردند تا پرچمدار خطوط تاکسی هوایی در جهان باشند و البته هم اکنون در حال استفاده از تاکسی‌های هوایی هستند.

امارات متحده عربی یکی از این کشورهاست که البته در صنعت هوایی جهان یکی از غول‌های مطرح به شمار می‌آید. این کشور جز اولین کشور‌هایی است که از تاکسی‌های هوایی استفاده کرد.

شرکت ایراسپیس ایکس یکی دیگر از که شرکت‌هایی است که آرزوی تحقق ایده تاکسی هوایی را در ذهن خود می‌پروراند و حتی وعده دو هزار تاکسی هوایی در محدود ۵۰ شهر از شهر‌های بزرگ امریکایی را تا سال ۲۰۲۶ داده است.

البته لازم به ذکر است که ناوگان اوبر در لس آنجلس، پس از دالاس، فورت وورث و دبی نیز در حال ارائه خدمات است.

پرواز آزمایشی تاکسی‌های هوایی علاوه بر دبی در شهر‌های دیگری نظیر اشتوتگارت، هلسینکی و برخی شهر‌های سنگاپور انجام شده است و کشور‌های دیگری نیز خواهان استفاده و پرواز با این هواپیما‌های فوق سبک هستند.

هزینه تاکسی پرنده چقدر است؟

ولوکوپتر که یک شرکت آلمانی در این زمینه است در بازه زمانی حدودا ۱۵ دقیقه برای مسیر‌های کوتاه، رقمی معادل ۳۵۰ دلار معادل ۹ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. تقریبا با این هزینه می‌توان از تهران به میلان بلیت سفر رفت و برگشت تهیه کرد.

طبق گفته‌های این شرکت، تاکسی‌های هوایی ولوفرست در مدت زمان کمتر از سه سال دیگر شروع بکار خواهند کرد، همچنین این شرکت برای علاقمندان در سایت خود اقدام به پیش فروش و ذخیره بلیط این تاکسی‌های هوایی کرده است.

در کل این شرکت نوپای آلمانی تعداد ۱۰۰۰بلیط برای پرواز‌های فوق در نظر گرفته است که تا به اکنون حدود۲۰۰ بلیط توسط علاقمندان این پرواز‌ها خریداری شده است.

اولین تاکسی پرنده آمریکا یعنی میکر هم قادر است تا با سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت پرواز کند. تاکسی پرنده، در ترافیک شدید میتواند سفر ۱ ساعته را به ۵ دقیقه کاهش دهد.

این تاکسی در سفر ۳۰ کیلومتری نیز ۷۰ دلار معادل یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت. البته این وسیله حمل و نقل در مراحل آزمایش است، تا سال ۲۰۲۴ از سوی اداره هوانوردی آمریکا برگه تایید دریافت کند.

پای تاکسی‎‌های پرنده به ایران باز شد

منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۹ اطلاعات متفاوتی را درباره این تاکسی‌ها ارائه داد.

به گفته وی، طرح تاکسی هوایی با هواپیما‌های ۴ تا ۱۹ نفره آغاز می‌شود، در این طرح همه فرودگاه‌های کم تردد کشور فعال می‌شوند و هواپیما‌های موجود در این کلاس می‌توانند خدمات‌رسانی بیشتری داشته باشند، فاز ابتدایی آن مهرماه آغاز می‌شود و فاز بعدی آن هم در بهمن‌ماه قابل اجرا است.

اجرای این طرح در ایران هم در دستور کار است و تعدادی مجوز برای فعالیت تاکسی‌های هوایی صادر شده، اما همچنان کمبود‌هایی وجود دارد که فعالان صنعت هوایی می‌گویند در حال تامین زیرساخت‌های اجرای این پروژه هستند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده