تاریخ: ۱۴ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۱۲
بازدید: ۳۲۵
کد خبر: ۱۵۲۴۴۱

فرودگاه گناباد و فراز و فرودهای اجرایی آن

می متالز - به گفته مسوولان گناباد مراحل اجرایی پروژه فرودگاه گناباد که از آغاز تا کنون فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته در حال حاضر با سرعت خوبی در حال پیشرفت است به طوری که این پروژه تا کنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و طبق آخرین پیش‌بینی‌ها قرار است این فرودگاه سال آینده به بهره‌برداری برسد.
فرودگاه گناباد و فراز و فرودهای اجرایی آن

به گزارش می متالز، یکی از مهمترین پروژه‌های شهرستان گناباد که مردم سال‌هاست چشم انتظار آن هستند پروژه فرودگاه گناباد است. پروژه‌ای که به گفته فرماندار از سال ۷۲ استارت خورد ولی تا سال ۹۷ پیشرفت چندانی نداشت اما بعد از سال ۹۷ مراحل اجرایی آن با جدیت بیشتری دنبال شد و در حال حاضر پروژه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این روزها خبرهای خوبی از آخرین مراحل اجرایی این پروژه به گوش می‌رسد و یکی از این خبرها که شاید مردم را مشتاق‌تر به راه‌اندازی فرودگاه کرده زمزمه‌های صدور مجوز تاکسی‌های هوایی برای گناباد است. تاکسی‌های هوایی که به گفته نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی، فرصتی ویژه برای شهرستان‌های با تعداد مسافر کم است.

فرماندار گناباد در رابطه با مراحل اجرایی این پروژه عنوان کرد: پروژه فرودگاه گناباد در زمینی به مساحت ۳۰۰ هکتار از سال ۱۳۷۲ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۷ به تدریج کارهایی انجام شد اما اقدامات انجام شده به گونه‌ای نبود که شکل اجرایی منسجمی به خود بگیرد.

حامد قربانی اظهار کرد: علت اینکه در این بازه زمانی طولانی اقدامات اجرایی زیادی انجام نشد این بود که مجوزهای لازم اخذ نشده بود و به نوعی این فرودگاه به رسمیت شناخته نشده بود.

قربانی تصریح کرد: در سال ۹۵ کل مجوزات لازم اخذ شد و در سال ۱۳۹۷ روند اجرایی پروژه شکل جدی‌تری به خود گرفت به طوری که ساخت ساختمان امنیت پرواز و ساختمان مسافربری در دی‌ماه ۹۷ آغاز شد و در حال حاضر ساختمان امنیت پرواز صد در صد کامل شده است و ساختمان مسافربری نیز بالغ بر ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی ادامه داد: باند فرودگاه نیز توسط مردم و حمایت‌های دولتی ساخته شده است و مباحث مربوط به واگذاری زمین هم در کمیسون‌های مربوط به واگذاری اراضی پیگیری و کار واگذاری آن به سازمان هواپیمایی کشور انجام شده؛ در قسمت راه ورودی هم که یکی از معضلات بود در سال ۹۸ با همت مسوولان مربوطه و کمک خیرین این معضل حل شده و ۲ کیلومتر راه ورودی برای این منظور در نظر گرفته شد که کارهای تسطیح آن تا حدودی انجام شده و برای بحث آسفالت و جدول‌گذاری آماده‌ واگذاری به شرکت هست.

فرماندار گناباد خاطرنشان کرد: در حال حاضر پروژه سرعت بسیار خوبی دارد و امیدواریم که این پروژه جزء پروژه‌هایی باشد که تا پایان دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری برسد. از ابتدای این پروژه تاکنون بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که ۳۰ میلیارد تومان آن مربوط به دو سه سال اخیر بوده است.

قربانی گفت: علاوه بر شهروندان گنابادی، شهروندان سایر شهرستان‌های جنوبی استان از جمله رشتخوار، مه‌ولات، بجستان در خراسان رضوی و شهرهای فردوس، سرایان، خضری و... در خراسان جنوبی به راحتی می‌توانند از ظرفیت این فرودگاه استفاده کنند و پیش‌بینی می‌کنیم ۹۰۰ هزار نفر جمعیت شهرستان‌های جنوب خراسان از خدمات این فرودگاه بهره‌مند شوند.

رایزنی‌هایی برای تاکسی‌های هوایی انجام شده است

وی ادامه داد: پیش‌بینی ما دو پرواز در هفته به سمت تهران است که در این زمینه رایزنی‌هایی با ایرلاین‌های کشور انجام شده، همچنین علاوه بر این دو پرواز، تاکسی‌های هوایی با ظرفیت ۱۵ الی ۳۰ نفر در مسیر مشهد گناباد خواهیم داشت که سرمایه‌گذار هم اعلام آمادگی کرده است و امیدواریم که هر چه سریعتر با تکمیل روند فرودگاه شاهد فعالیت تمامی این بخش‌ها باشیم.

وی با اشاره به استفاده ارگان‌های مختلف از ظرفیت فرودگاه گقت: یکی از اقدامات دیگری که در دست انجام است فرودگاه پهبادی ارتش است که کارهای آن در ۳۰ هکتار زمین مجاور فرودگاه در حال انجام است و اخیرا نیروی انتظامی هم اعلام آمادگی کرده است که از این موقعیت فرودگاهی در راستای اهداف پهبادی و افزایش امنیت منطقه استفاده کند که این مورد نیز در دستور کار است.

قربانی راه‌اندازی فرودگاه را یک عامل مهم در تسهیل جذب گردشگر به منطقه عنوان کرد و افزود : امیدواریم که پروازها بیشتر در مسیر تهران به گناباد باشد و گردشگران بیشتری از مرکز کشور به گناباد سفر کنند همچنین با توجه به ظرفیت خوبی که گناباد در بخش صنایع، معادن و دانشگاه دارد انتظار داریم که با راه‌اندازی فرودگاه زمینه‌ای فراهم شود که صاحبان صنایع و معادن، سرمایه‌گذاران، پزشکان متخصص و اساتید دانشگاه بتوانند از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند.

وی مطرح کرد: در زمینه تجهیزات، تجهیزات مربوط به آتش‌نشانی توسط سازمان فرودگاه‌ها خریداری شده و به زودی منتقل خواهد شد. تجهیزات ناوبری هم خریداری شده و نصب خواهد شد، همچنین به دنبال آن هستیم که بحث دیوارکشی محوطه فرودگاه را هم با استفاده از دیوارهای پیش‌ساخته انجام دهیم.

فرماندار گناباد بیان کرد: اخیرا ۱۷ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تخصیص یافته است که از این اعتبارات برای تکمیل باند، محوطه سازی و احداث راه دسترسی و دیوارکشی استفاده خواهد شد که امیدواریم مراحل باقیمانده نیز به سرعت انجام شده تا با بهره‌برداری از فرودگاه، آرزوی دیرینه مردم گناباد محقق شود و روند توسعه شهرستان با استفاده از زیرساخت‌های فرودگاهی شتاب بیشتری بگیرد و شاهد توسعه بیشتر در بخش‌های متفاوت شهرستان باشیم.

وی بیان کرد: رئیس فرودگاه گناباد نیز از تیرماه سال جاری در شهرستان مستقر هستند و حضور رئیس فرودگاه باعث تسریع روند پروژه شده است.

تاکسی‌های هوایی فرصت مناسبی برای شهرستان‌هایی است که تعداد مسافر کمی دارند

نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: صدور مجوز ایر تاکسی‌ها برای شهرستان‌های کوچک که تعداد مسافر کمی دارند، فرصت مناسبی است و در همین راستا با توافقاتی که با سرمایه‌گذار بخش خصوصی انجام شده قرار است ۲ ایر تاکسی برای گناباد خریداری شود.

محمد صفایی دلوئی عنوان کرد: پروژه فرودگاه گناباد تاکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم که طبق پیش‌بینی‌های به عمل آمده این فرودگاه سال آینده در هفته دولت به بهره‌برداری برسد.

صفایی از صدور مجوز ایر تاکسی برای گناباد خبر داد و افزود: اخیرا شرکت فرودگاه‌های کشور و سازمان هواپیمایی کشوری اقدام به صدور مجوز ایر تاکسی‌ها برای شهرستان‌ها کرده است که این تاکسی‌های هوایی برای شهرستان‌هایی که تعداد مسافر کمی دارند فرصت خوبی است.

وی تصریح کرد: طبق توافقاتی که با سرمایه‌گذار بخش خصوصی داشته‌ایم قرار است ۲ ایر تاکسی برای شهرستان گناباد خریداری شود.

صفایی در ادامه از تخصیص ۱۷ میلیارد تومان اعتبار برای راه ورودی، دسترسی‌ها و زیرساخت‌ها و همچنین دیوارکشی فرودگاه خبر داد و گفت: علاوه بر اعتبارات قبلی اخیرا مبلغ ۱۷ میلیارد تومان برای پروژه فرودگاه گناباد تأمین اعتبار شده است که امیدواریم با تکمیل دیوارکشی فرودگاه و تجهیز فرودگاه توسط شرکت فرودگاه‌های کشور، فرودگاه گناباد در هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری برسد.

نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی گفت: فرودگاه مانند اتوبانی از یک نقطه به کل دنیا است و قطعا راه‌اندازی فرودگاه گناباد علاوه بر اینکه فرصت مغتنمی برای سرمایه‌گذاران، اساتید دانشگاه و مسافران است، با صرفه‌جویی در وقت، سفر مسوولان کشوری به گناباد را هم تسهیل می‌کند.

بنا بود فرودگاه گناباد سال جاری به بهره‌برداری برسد اما با توجه به شرایط موجود این امر محقق نشد و بنا بر آخرین پیش‌بینی مسوولان قرار است این فرودگاه در هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری برسد و مردم گناباد به ناچار باید برای تحقق این رویای بیست و چند ساله، چند ماه دیگر هم صبر کنند.

گفتنی است گناباد بعد از مشهد و سبزوار سومین شهر خراسان رضوی است که به فرودگاه رسمی مجهز خواهد شد.

منبع: تین نیوز
عناوین برگزیده