تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۱۹
بازدید: ۳۵۴
کد خبر: ۲۱۹۶۰۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

قطعی برق بلای جان صنعت فولاد

‌می‌متالز - عدم تامین برق فولادسازان چالشی است که سالهاست با آن مواجه هستیم. در سال‌های پیشین نیز فولاد سازان با قطعی برق مواجه بوده اند؛ اما امسال به شکل قابل توجهی این قطعی برق افزایش یافت.

به گزارش می‌متالز، امین ابراهیمی کارشناس صنعت فولاد بیان کرد: عدم تامین برق فولادسازان چالشی است که سالهاست با آن مواجه هستیم. در سال‌های پیشین نیز فولاد سازان با قطعی برق مواجه بوده اند؛ اما امسال به شکل قابل توجهی این قطعی برق افزایش یافت. البته قطعی برق واحد‌های فولادی عموما در زمستان رخ میداد که در واقع این مسئله به دلیل افزایش مصرف گاز در کشور است و عدم تامین گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها به وجود آمد؛ امسال از اردیبهشت ماه رویه قطعی برق تغییر کرد و بنگاه‌های تولیدی با مسئله تامین برق مورد نیاز خود مواجه شدند.

شرکت فولاد خوزستان میزان مصرفی ۶۵۰ مگاوات مصرف برق دارد؛ اما در اردیبهشت ماه به این شرکت ابلاغ شد که فقط از ۸۰ الی ۹۰ رصد این میزان را مصرف نمایند؛ پس از آن دوباره همین میزان را به ۵۰ درصد کاهش دادند. متاسفانه این میزان مصرفی برق را نیز پس از مدتی به ۴۰ درصد و پس از آن به حدود ۱۵ درصد دیماند اختصاص دادند که متاسفانه این میزان فقط صرف روشن نگه داشتن بخشی از تجهیزات و دستگاه‌ها می‌شود.

قطعی‌های برق در کشور از اردیبهشت ماه آغاز شد و در تیرماه به اوج رسید. حال آنکه فولادسازی صنعتی مادر است و کاهش تولید محصولات و عقب ماندن از برنامه ریزی‌ها یکی از معضلات مهمی است که کاهش برق برای واحد‌های تولیدی فولاد رقم زد.

کاهش تولید شمش فولاد؛ عرضه این محصول در بازار را دچار اختلال می‌کند. در واقع شمش فولاد حلقه اصلی زنجیره آهن و فولاد است و در نتیجه مشخص کردن قیمت در حلقه‌های ابتدایی و انتهایی زنجیره به قیمت شمش وابسته است. چنانچه اختلالی در این بین ایجاد شود بلاشک حلقه‌های بالا دست و پایین دست نیز دچار اختلال می‌شوند.

همین قطعی برق منجر به عدم ایفای به موقع تعهدات صادراتی می‌گردد و توقف تولید واحد‌های فولادی، صادرات آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به پرداخت هزینه دیر کرد ارسال کالا و بد قولی در بازارای رقابتی دنیا می‌شود و بلا شک تبعات اقتصادی برای کشور به همراه دارد.

در طی دو سال اخیر فولادسازان نقش مهمی در تامین ارز کشور داشتند؛ توقف تولید این مجموعه‌ها منجر به کاهش صادرات می‌شود و قطعا طی ماه‌های آینده منجر به کاهش ورود ارز به بازار داخل کشور خواهد شد. فی الواقع این چالشی بزرگ برای کشور خواهد بود که نمود اصلی خود را ماه‌های آینده بروز خواهد داد.

منبع: تحلیل بازار

عناوین برگزیده