تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۴۴
بازدید: ۲۷
کد خبر: ۳۵۱۰۹۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

عدم‌النفع «فولاد» از محدودیت و ناترازی برق

عدم‌النفع «فولاد» از محدودیت و ناترازی برق
‌می‌متالز - شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان شرکت پیشرو در خودتأمینی برق واحد‌های تولیدی خود موفق به تأمین ۴۴۰ مگاوات برق مورد نیاز خود شد، اما ناترازی برق موجب شد تا عدم‌النفع این شرکت از قطعی و ناترازی حدود ۵۷ هزار میلیارد ریال برسد.

به گزارش می‌متالز، با وجود استراتژی‌هایی که شرکت‌های فولادی برای رفع محدودیت‌های پیش‌رو می‌چینند، برخی از این چالش‌ها همواره پابرجا هستند. از جمله این چالش‌ها می‌توان به محدودیت برق و ناترازی انرژی اشاره کرد که از چندین سال گذشته به طور مستمر مانعی بر پیشبرد اهداف شرکت‌ها به طور خاص شرکت‌های فولادی بوده است.

اگرچه میزان قطعی برق تنها ۲ ساعت اعلام شده است، اما به طور دقیق‌تر موجب توقف ۸ ساعته فعالیت واحد‌های فولادی می‌شود چرا که پیش از قطعی برق باید خطوط را تخلیه نمود و از مدار تولید خارج کرد تا دچار اختلال نشود. این توقف در ادامه نیز تا شروع مجدد فعالیت، موجب ایجاد ضایعات تولیدی می‌گردد که در کنار آسیب‌های جبران‌ناپذیر وارد شده بر خطوط تولید و افزایش استهلاک آنها، قابل توجه هستند.

محدودیت برق برای صنایع صادرات‌محوری هم‌چون فولاد نتایج نامطلوبی به همراه دارد که از جمله آن می‌توان به عدم تولید به موقع محصولات سفارشی و از دست دادن بازار‌های فروش خارجی اشاره کرد. در این راستا، «فولاد» که تا سال گذشته از اثرات ناشی از قطعی برق بی‌نصیب نبوده است، در نیمه دوم سال گذشته و ابتدای سال جاری با بهره‌برداری از فاز نخست و دوم نیروگاه سیکل ترکیبی و فاز نخست نیروگاه خورشیدی به تأمین برق مورد نیاز خود شد.

اگرچه این شرکت در اطلاعیه‌های خود در خصوص تأمین ۴۴۰ مگاواتی برق جهت رفع بخشی از نیاز خبر داده است، اما در سال جاری محدودیت‌های تأمین برق موجب از دست رفتن حدود ۲۰۰ هزار تن توان تولید فولاد مبارکه شد که موجب عدم‌النفعه این شرکت به رقم ۵۷ هزار میلیارد ریالی این شرکت شد. با توجه به پیش‌بینی تداوم این محدودیت تا شهریورماه، شرکت جهت جلوگیری از افزایش تأخیر در تحویل سفارش‌های مشتریان، از وزارت صمت تقاضای اصلاح کف عرضه ورق گرم در بورس کالا را مطرح نموده است؛ چرا که تولید سالانه ۵۵ میلیون تن فولاد خام نیازمند ۴۸ میلیون کیلووات ساعت برق است.

ناترازی انرژی موجب خسارات سنگی بر صنعت فولاد شده است به طوری که طبق اعلام وزارت نیرو ناترازی از ۱۲ تا ۱۳ هزار مگاوات در سال ۱۴۰۲ به ۱۵ تا ۱۷ مگاوات در سال جاری تبدیل شده است که رشد ناگهانی آن اثرات نامطلوبی بر صنایع مختلف به طور خاص فولاد شده است که شرکت فولاد مبارکه نیز از این خسارات بی‌نصیب نماده است. میزان تولید فولاد مبارکه در سال جاری تا پایان تیرماه رقمی معادل ۳.۴ میلیون تن بود که در صورت نبود محدودیت‌ها در مصرف برق، تولید مذکور می‌توانست ۲۵۴ هزار تن بیش‌تر از مقدار تحقق یافته باشد.

در صورت تداوم ناترازی در تأمین برق برای شرکت فولاد مبارکه، امکان عرضه به موقع محصول در بورس و بازار را نداشته باشد و صنایع پایین‌دستی فولاد مبارکه و بازار به لحاظ افزایش قیمت با شکل روبه‌رو شوند. از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان تیرماه شاهد بهره‌برداری دو مرحله‌ای از نیروگاه جدید فولاد مبارکه بوده‌ایم، اما به دلیل ناترازی در حوزه برق و افزایش اعمال محدودیت تأمین برق برای فولاد مبارکه، تولید در بزرگ‌ترین کارخانه فولادسازی کشور کاهش یافت.

بیش از ۱۰۰ شرکت در صنایعی هم‌چون لوله و پروفیل، لوازم خانگی و خودرو از تولیدات صنایع فولادی، مس و آلومینیوم برای تولیدات خود استفاده می‌کنند؛ لذا زمانی که شرکت فولاد مبارکه در تولید با چالش رو‌به‌رو شود، تأمین مواد اولیه شرکت‌های پایین‌دستی نیز دچار مشکل می‌شود.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۴):

ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۲):

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود