تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۲۳
بازدید: ۱۷
کد خبر: ۳۵۱۱۱۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

افزایش تولید فولاد در گرو تامین انرژی/ راهکاری ۱۰ میلیارد دلاری برای رشد اقتصاد ایران

افزایش تولید فولاد در گرو تامین انرژی/ راهکاری ۱۰ میلیارد دلاری برای رشد اقتصاد ایران
‌می‌متالز - رئیس هیات اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: افزایش ظرفیت تولید فولاد می‌تواند درآمدی حدود ۱۰ میلیارد دلار را برای کشور به همراه داشته باشد که نقشی بسیار مهم در بهبود وضعیت اقتصادی کشور ایفا می‌کند.

به گزارش می‌متالز، نادر سلیمانی با اشاره به مشکلات زیرساختی در صنعت فولاد اظهار کرد: در حال حاضر تامین انرژی مورد نیاز تولید به یکی از مهم‌ترین مشکلات زیرساختی که صنعت فولاد تبدیل شده و مساله کمبود انرژی، به ویژه در برق و گاز بسیار مشهود است. واحد‌های تولیدی فولاد به تأمین پایدار و کافی انرژی نیاز دارند تا بتوانند با حداکثر ظرفیت فعالیت کنند؛ اما در حال حاضر، محدودیت‌هایی در تأمین این منابع وجود دارد که تولیدکنندگان نمی‌توانند از تمامی ظرفیت‌های خود بهره‌برداری کنند.

وی ادامه داد: بر همین اساس، در صورتی که دولت بتواند این مشکلات را حل کند، ظرفیت تولید فولاد کشور به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال، با حل مشکلات تأمین انرژی می‌توانیم ظرفیت تولید فولاد را به بیش از ۴۵ میلیون تن در سال برسانیم.

به گفته رئیس هیات اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد، این افزایش ظرفیت می‌تواند درآمدی حدود ۱۰ میلیارد دلار را برای کشور به همراه داشته باشد که نقشی بسیار مهم در بهبود وضعیت اقتصادی کشور ایفا می‌کند.

سلیمانی با بیان اینکه دولت بیشترین تمرکز خود را بر صنعت فولاد و پتروشیمی گذاشته، گفت: دلیل اصلی این تمرکز، مزیت‌های رقابتی بالای این صنایع است. صنعت فولاد و پتروشیمی به دلیل زیرساخت‌های قوی و ظرفیت بالای تولیدی، می‌توانند به سرعت به منبع اصلی درآمد ارزی کشور تبدیل شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این صنایع به ویژه در شرایطی که بازار‌های صادراتی باز شوند و موانع قانونی کاهش یابند، پتانسیل بالایی برای رشد درآمد ارزی پایدار دارند. دولت به این دلیل توجه ویژه‌ای به دو صنعت فولاد و پتروشیمی دارد که از طریق آنها می‌تواند مشکلات مالی و ارزی کشور را به شکل مؤثرتری مدیریت کند.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده
ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۴):

ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۲):

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود