تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۰۴
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۵۱۰۹۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

تحقق اقتصاد فولادی با نقش‌آفرینی فولاد مبارکه

تحقق اقتصاد فولادی با نقش‌آفرینی فولاد مبارکه
‌می‌متالز - شرکت فولاد مبارکه اصفهان از شرکت‌های پیش‌رو در زمینه تولید ورق‌های فولادی است که سهم عمده‌ای از تولید فولاد کشور را جهت استفاده در صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی، صنایع فلزی سبک، صنایع فلزی سنگین و … به خود اختصاص داده است. در تصویر زیر ظرفیت اسمی این شرکت و شرکت‌های فرعی به تصویر کشیده شده است.

به گزارش می‌متالز، این شرکت با داشتن ظرفیت بالای ۴۲ میلیون تن در حلقه‌های مختلف صنعت فولاد نقش تعیین‌کننده‌ای در این صنعت ایفا می‌کند. به طوری که بیش از ۵۰ درصد صنایع کشور به تولید محصولات این شرکت و شرکت‌های فرعی وابسته هستند. این شرکت به تنهایی ۴۰ درصد شمش مورد نیاز صنعت فولاد و ۲۷ درصد آهن اسفنجی کشور را در ۳ ماهه نخست سال جاری تولید کرده است.

میزان تولید ناخالص داخلی در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۰،۱۸۲ همت (هزار میلیارد تومان) بود که صنعت فولاد سهم ۵۰۰ همتی (هزار میلیارد تومانی) را در این سال به خود اختصاص داد؛ لذا سهم صنعت فولاد در تولید ناخلص داخلی کشور در سال ۱۴۰۱ به میزان ۵ درصد بوده است درحالی که سهم صنعت فولاد جهان در تولید ناخالص داخلی جهانی ۲.۱ درصد بوده است.

علاوه بر این در بازار‌های جهانی نیز شاهد حضور پررنگ‌تر شرکت فولاد مبارکه و شرکت‌های فرعی نسبت به گذشته هستیم که مزیت بزرگی برای صنعت فولاد و اقتصاد کشور است. صادرات فولاد و حضور در بازار‌های جهانی نیازمند ماندگاری است و لازمه پایداری در بازار‌های جهانی نیز تولید محصولات با کیفیت متنوع و مطابق با استاندارد جهانی و قیمت رقابتی است.

شرکت فولاد مبارکه با اجرای طرح‌های توسعه و مشارکت در طرح‌های شرکت‌های فرعی، این مسیر را به سرعت قابل‌توجهی طی می‌کند. با توجه به اینکه امروزه صادرات نقش مهمی در کسب درآمد و رشد اقتصادی دارد، توجه به صادرات محصولات فولادی به عنوان محصولات با ارزش افزوده بالا به جای صادرات نفت خام میتواند رشد و توسعه کشور را بیشتر از گذشته بهبود بخشد و ریل‌گذاری صحیحی برای رسیدن به توسعه کشور ایجاد نماید.

در بازار جهانی نیز شرکت فولاد مبارکه اصفهان جزو برترین تولیدکنندگان جهان محسوب می‌شود. در سال ۲۰۲۲ که برخی از ۱۰ کشور بزرگ تولیدکننده فولاد جهان با کاهش ۵ الی ۲۰ درصدی مواجه شدند، تولید و عرضه ایران و هند به ترتیب ۸ درصد و ۵.۵ درصد افزایش داشت. از ۸۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن فولاد تولید شده در سال ۲۰۲۲ در بازار جهانی، ایران به میزان ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن تولید و در بازار جهانی عرضه نمود.

در این بین، سهم گروه فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۰ به میزان ۹ میلیون و ۳۳۸ هزار تن بود که بر اساس استراتژی‌های رشد این شرکت، در سال ۱۴۰۱ تولید به میزان ۹ میلیون و ۹۴۰ هزار تن هدف‌گذاری شد که در ۱۰ ماه نخست ۸ میلیون و ۸۸۳ هزار تن را محقق نمود.

این افزایش تولید محصولات گروه فولاد مبارکه در سال‌های مذکور منجر به دستیابی اهداف تعیین‌شده این شرکت در برنامه استراتژیک بوده است که شامل افزایش مصرف سرانه فولاد در کشور، ارزآوری با حضور در بازار‌های صادراتی با اولویت تأمین حداکثری بازار داخلی، پیشگیری از واردات و هدف‌گذاری گروه فولاد مبارکه برای حفظ سهم خود در تولید و صادرات انواع محصولات فولادی است؛ لذا صنعت فولاد و به طور خاص گروه فولاد مبارکه نقش قابل‌توجهی در ارزآوری کشور ایفا می‌کنند.

در طی سال‌های گذشته، صنعت فولاد با انجام صادرات به کشور‌های مختلف ارز قابل‌توجهی برای کشور به ارمغان آورد.

در سال ۱۳۹۹ کل صادرات کشور ۳۴ میلیارد دلار بوده است که ۴.۵ میلیارد دلار آن به صادات فولاد اختصاص داشت که سهم ۱۳ درصدی را شامل می‌شود.

در سال ۱۴۰۰ نیز از ۴۸ میلیارد دلار صادرات محقق شده، سهم صنعت فولاد در آن ۱۶ درصد بوده است.

در سال ۱۴۰۱ نیز از ۵۳ میلیارد دلار صادرات کل کشور، ۶.۴ میلیارد دلار به صادرات محصولات فولادی اختصاص داشت که سهم ۱۲ درصد را شامل می‌شود؛ لذا با توجه به اینکه صنعت فولاد یک صنعت مادر بوده و در داخل و خارج از کشور متقاضی بسیاری دارد، توجه به این صنعت و در ادامه گروه فولاد مبارکه لازم و ضروری است.

اگرچه این شرکت با همراهی گروه خود موفق به افزایش ظرفیت تولید شده است، اما چالش‌های پیش‌روی آن مسیر را کمی دشوار نموده است. چالش‌هایی هم‌چون قطعی برق و گاز، مشکلات حوزه حمل‌ونقل و زیرساخت‌های انرژی و عدم توازن در زنجیره تولید امکان استفاده از ظرفیت ایجاد شده را دشوار کرده است.

با این وجود، شرکت فولاد مبارکه با ایجاد طرح نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت ۹۱۴ مگاوات طی ماه‌های گذشته سعی در برطرف نمودن بخشی از این چالش داشته، اما با انداختن تمام بار بر دوش تولیدکنندگان نمی‌توان انتظار رشد قابل‌توجهی در ادامه داشت.

رشد نامتقارن در زنجیره فولاد از دیگر چالش‌های پیش‌روی تولیدکنندگان فولاد است. توسعه متوازن صنعت فولاد نیازمند اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در برخی مناطق کم‌تر برخوردار کشور است تا از ظرفیت جغرافیایی کشور استفاده شود.

شاه‌کلید تمامی این چالش‌ها و اجرای طرح متوازن‌سازی صنعت نیازمند نگاه نوآورانه در توسعه بازار و محصول است تا صنعت با استفاده از فناوری رقابت‌پذیرتر و با توسعه پایدار همراه شود و به تولید فولاد سبز بیانجامد.

این رخداد اگرچه همواره مورد توجه فولاد مبارکه بوده و در این راستا از حوزه‌هایی هم‌چون دانشگاه بهره برده است، اما در سطح کلان نیز باید این مساله مورد توجه قرار گیرد تا با رشد صنعت فولاد شاهد توسعه و رشد اقتصاد کشور باشیم.

تحقق اقتصاد فولادی با نقش‌آفرینی فولاد مبارکه

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده
ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۴):

ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۲):

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود