تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۰۶
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۵۱۲۳۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

سودآوری فولاد مبارکه یک افتخار است

سودآوری فولاد مبارکه یک افتخار است
‌می‌متالز - «سود ۱۲۲ هزار میلیارد تومانی یک شرکت فولادی» زیر ذره‌بین رفته است، ذره‌بینی که با ناآگاهی و عدم شناخت از صورت‌های مالی و همچنین ماهیت کسب‌وکار همراه شده است.

به گزارش می‌متالز، البته بار اولی نیست که سود فولاد مبارکه به عنوان یکی از شرکت‌هایی که بیشترین ارزش بازار را در بورس اوراق بهادار دارد و بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی کشور است، واکاوی می‌شود، اما این بار هم اگر همانند دفعات قبلی با شناخت کافی، صورت‌های مالی فولاد مبارکه بررسی شود، تاثیر بزرگ و شگرف این شرکت در اقتصاد کشور نمایان می‌شود؛ چرا که این شرکت عظیم سهمی معادل ۱٫۵ درصدی در تولید ناخالص ملی (GDP) ایران دارد و این در حالی است که سیاست تعیین قیمت فروش محصولات، میزان فروش محصول به هر یک از مشتریان، نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات و برخی دیگر از سیاست‌ها توسط مکانیزم‌های قانونی و تصمیمات حاکمیتی تعیین گردیده است و این شرکت نقشی در این مکانیزم‌ها ندارد. 

نخست نگاهی به اعداد گفته شده می‌اندازیم. سود تلفیقی فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۲ طبق آنچه در سایت کدال هم برای عموم قابل مشاهده و ارزیابی است، بالغ بر ۱۲۲ هزار میلیارد تومان است، اما سود تلفیقی اشاره به سود شرکت اصلی و شرکت‌های فرعی دارد و سود فولاد مبارکه بدون لحاظ کردن سودآوری شرکت‌های فرعی، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان کاهش می‌یابد. پس تا به اینجا متوجه شدیم شرکت فولاد مبارکه در سال گذشته سود ۹۲.۵ هزار میلیارد تومانی شناسایی کرده است. 

درگام بعد می‌توان از طریق سایت کدال (و البته هزاران تحلیل منتشر شده در سایت‌ها، کانال‌ها، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها) به این موضوع نیز پی برد که فولاد مبارکه آهن‌ساز نیست و این شرکت تولیدکننده ورق فولادی مورد مصرف در صنایع پایین‌دستی بوده و محصولات ساختمانی در سایر شرکت‌های فولادساز تولید می‌شود. 

همچنین درآمد عملیاتی فولاد مبارکه از تولید و فروش محصولات سرد، محصولات گرم و محصولات پوشش‌دار مبتنی بر فولاد است. برای درک بهتر و تفاوت آن با آهن و تیرآهن باید اشاره کرد که محصولات فولاد مبارکه شامل محصولات فولادی نظیر تختال، ورق گرم، ورق سرد است. اکنون که به عدد درست سود خالص فولاد مبارکه در سال گذشته پی بردیم و متوجه شدیم فولاد مبارکه، آهن‌ساز نیست، بهتر است نگاهی به شیوه فروش محصولات فولادی این شرکت عظیم بیندازیم. 

عرضه محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا انجام می‌شود و این شرکت همسو با دولت، به دنبال تعادل در بازار است؛ لذا توزیع هرگونه رانت در زنجیره فولاد در گام نخست به ضرر تولیدکنندگان است و فولاد مبارکه در این زمینه سردمدار مخالفت با توزیع رانت در حوزه قیمت‌گذاری و عرضه محصولات فولادی است. 

از طرف دیگر فولاد مبارکه در چارچوب دستورالعمل‌ها، میزان ارز خود را شفاف کرده و فروش محصولات خود را در سامانه‌های مربوطه ثبت می‌کند و طبق ابلاغیه بانک مرکزی امکان استفاده از ارز صادراتی در زنجیره فولاد جهت تامین مواد اولیه و تجهیزات وارداتی فراهم شده است. 

سودآوری فولاد مبارکه، چیزی نیست که کسی بخواهد آن را کتمان کند، بلکه یک افتخار است که به همت کارکنان این شرکت و کلیه فعالان در زنجیره فولاد محقق شده است. چرا که سودآوری وظیفه بنگاه‌های اقتصادی بوده و فولاد مبارکه به عنوان یک شرکت سهامی عام با چند ده میلیون سهامدار طی سال‌های ۱۴۰۰ تاکنون بالاترین سود را در بین سهامداران توزیع کرده است. همچنین بخش مهمی از توسعه‌ها در فولاد مبارکه و زیرساخت‌های مورد نیاز مرهوم تولید اقتصادی در این شرکت است. 

علاوه بر آن نباید از یاد برد سودی که فولاد مبارکه ایجاد می‌کند در کشور هزینه می‌شود و در گام نخست به مالیات تبدیل شده و بعد از آن به سهامدارانی می‌رسد که ۴۰ میلیون نفر آن سهامداران عدالت هستند. در نتیجه سود فولاد مبارکه به صورت مستقیم و غیرمستقیم میان ۷۰ میلیون نفر در کشور توزیع می‌شود. پس چه بهتر که با همت و غیرت پولادمردان این شرکت، سودآوری فولاد مبارکه هر سال افزایش یابد.

منبع: اقتصاد آنلاین

عناوین برگزیده