تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۴
بازدید: ۱۶
کد خبر: ۳۵۱۱۱۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
صادرات فولاد چین به بالاترین حد خود در هشت سال‌ گذشته رسید

تنش‏‏‏‏‏ چینی در بازار جهانی فولاد

تنش‏‏‏‏‏ چینی در بازار جهانی فولاد
‌می‌متالز - انتظار می‌رود صادرات از چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان، در سال‌۲۰۲۴ به ۱۰۰‌میلیون‌تن برسد. قرار است صادرات فولاد چین در سال‌ جاری به بالاترین حد خود در هشت سال‌ گذشته برسد و جهان را غرق عرضه ارزان قیمت خود کند و تهدیدی برای شعله ور‌کردن تنش‌های تجاری جهانی باشد. به گزارش فایننشال‌تایمز، پیش‌بینی می‌شود واردات به اروپا نیز در اواخر سال‌ جاری افزایش یابد.

به گزارش می‌متالز، بر اساس گزارش موسسه مشاوره «مای استیل» مستقر در شانگهای، انتظار می‌رود صادرات از چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان، در سال‌ ۲۰۲۴ به ۱۰۰‌ میلیون‌ تن برسد که بالاترین میزان از سال‌۲۰۱۶ است. ویویان یانگ، رئیس تحریریه «مای استیل» گفت: «صادرات فولاد تاکنون در سال‌ جاری به بالاترین حد تاریخی رسیده‌است.» او پیش‌بینی کرد که کل صادرات فولاد در کل سال‌ ۱۰۰ تا ۱۰۱‌ میلیون‌ تن خواهد بود. کاهش تقاضای داخلی در چین که بیش از ۵۰‌ درصد از تولید جهانی فولاد را تشکیل می‌دهد، تولیدکنندگان را به صادرات مواد بیشتر، عمدتا به کشور‌های جنوب‌ شرق آسیا و به‌طور فزاینده‌ای به اروپا، سوق داده‌ است. ایان روپر، استراتژیست کالا در شرکت مشاوره آستریس انوایزوری ژاپن، گفت: چین جهان را با فولاد پر‌کرده و قیمت‌ها را پایین آورده‌ است. روپر انتظار داشت که کشور‌ها در تلاش برای محافظت از فولادسازان داخلی خود در‌برابر رقابت با بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان، اقدام تلافی جویانه کنند. او گفت که «پرونده‌های تجاری بیشتری» علیه چین در ماه‌های آینده تشکیل خواهد شد. این موارد می‌تواند منجر به اعمال تعرفه‌های شدیدتر از سوی کشور‌ها بر فولاد چین شود که در چندین کشور با عوارض مواجه است.

گروه روبه‌رشدی از اقتصاد‌های بازار‌های نوظهور مانند مکزیک و برزیل تعرفه واردات فولاد را در سال‌ جاری افزایش داده‌اند، درحالی‌که کشور‌های دیگر مانند ویتنام و ترکیه تحقیقات جدیدی را آغاز کرده‌اند. ایالات‌ متحده تعرفه‌های خود را بر فولاد چین در سال‌ جاری سه‌برابر کرد، درحالی‌که اتحادیه اروپا در ماه مه تحقیقات ضد‌دامپینگ را در مورد محصولات فولادی با روکش قلع چین آغاز کرد. کانادا هفته گذشته تعرفه‌های جدیدی بر فولاد اعلام‌ کرد. انجمن آهن و فولاد چین که نماینده کارخانه‌های بزرگ دولتی این کشور است، از فولادسازان خواست به «رقابت شرورانه» خود پایان دهند و آنها را به «تکیه بر جنگ قیمت‌ها» برای تصاحب سهم بازار متهم کرد. شاخص قیمت فولاد چین تا ۱۶ اوت به پایین‌ترین حد خود در ۸ سال‌ اخیر رسید. در اروپا، نوسان قیمت‌ها برای ورق نورد‌ گرم از ابتدای سال‌تقریبا یک‌پنجم کاهش یافته‌ است. کاهش سرعت ساخت‌وساز و فعالیت‌های اقتصادی چین باعث کاهش شدید تقاضای داخلی این کشور شده‌ است، درحالی‌که فولادسازان در کاهش تولید خود کند بوده‌اند و در نتیجه فولاد، بیش از نیاز تولید می‌شود. به‌عنوان نشانه‌ای از نگرانی پکن در مورد این موضوع، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین در ماه اوت مجوز کارخانه‌های جدید فولاد را به حالت تعلیق درآورد. همچنین انتظار می‌رود محموله‌های فولاد چین به اروپا در ماه‌های آینده افزایش یابد، به‌ویژه برای ورق نورد‌ گرم که برای محصولاتی مانند خودرو و ماشین‌آلات استفاده می‌شود. کالین ریچاردسون، متخصص حوزه فولاد در آرگوس مدیا، تامین کننده اطلاعات قیمت کالا، گفت: «در ماه‌های آینده شاهد افزایش شدیدی خواهیم بود و افزود که صادرات ورق نورد‌ گرم چین در ۱۲ ماه گذشته در حال افزایش بوده‌است.»

اگرچه اروپا تعرفه‌های سنگینی را برای فولاد چینی حداقل ۱۸.۱‌ درصد درنظر گرفته‌است، قیمت‌های داخلی ورق نورد‌ گرم چین اخیرا به حدی کاهش‌یافته که حتی با وجود عوارض اضافی در اروپا قابل‌ رقابت است. دانیل هاینس، استراتژیست ارشد کالا در ANZ Research، بازوی تحقیقاتی یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های استرالیا، گفت: «تولیدکنندگان فولاد چین که معمولا بین ۷ تا ۱۰‌ درصد از کل تولید خود را صادر می‌کنند، امسال از تقاضای نسبتا قوی در اروپا و آسیا سود برده‌اند، به‌ویژه در لحظه‌ای که شاهد هستیم تولیدکنندگان در برخی از آن مناطق، مانند اروپا، از هزینه‌های انرژی بالاتر رنج می‌برند.» هاینس گفت که این وضعیت در‌ها را برای تولیدکنندگان فولاد چینی باز کرده‌است. وی افزود: «هرچند در ماه‌های اخیر نشانه‌هایی از کاهش تقاضای جهانی وجود دارد.» گروه فولادی Bao، بزرگ‌ترین فولادساز جهان، در ماه اوت هشدار داد که بخش فولاد با زمستانی طولانی و سرد مواجه است که بدتر از بحران‌های قبلی فولاد در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۵ خواهد بود. ارقام رسمی نشان می‌دهد که فولادسازان چین عمیقا در شرایط سخت فرورفته اند و زیان ۲.۸‌ میلیارد یوآن (۳۹۰‌ میلیون دلار) در هفت ماهه اول سال‌ جاری میلادی را انباشته کرده‌اند. به گفته مای استیل، تنها یک‌درصد از کارخانه‌های فولاد چین سودآور هستند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۴):

ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۲):

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود