تاریخ: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۴۹
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۲۶۱۴۷۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
قطعی برق صنایع شروع شد؛

خزان صنعت فولاد کشور در فصل بهار

‌می‌متالز - هر چند در دو ماه ابتدایی سال بسیاری از فولادسازان کشور رکورد‌های خوبی را در تولید محصولات فولادی بدست آوردند، ولی بر خلاف این۲ ماه، ۴ ماه آینده روز‌های خوبی برای صنعت فولاد کشور نخواهد بود.

به گزارش می‌متالز، این روزها، خبر‌های صنعت کشور به ویژه خبر‌های صنعت فولاد، یکی در میان خوب و بد شده‌اند. خبر به صفر رسیدن صادرات آهن اسفنجی در فروردین‌ماه، نوید از پایان خام‌فروشی در این حوزه بود. از سوی دیگر این خبر، خبری خوش برای فولادسازان کشور بود چرا که این روز‌ها بسیاری از فولادسازان دغدغه مواد اولیه را دارند تا بتوانند برنامه تولید خود را با بیشترین توان به پیش برده و با چرخاندن چرخ صنایع پایین دستی خود، به فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحقق شعار سال یعنی "تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین" لبیک بگویند.

اما از سوی دیگر قطعی برق صنایع مهم از جمله صنعت فولاد کشور در ١٥ خرداد شروع شد و همین موضوع در روز‌های آینده به تدریج آمار تولید محصولات فولادی در کشور را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

نکته قابل توجه اینجاست که صنایع فولادی کشور به ویژه گروه فولاد مبارکه با استراتژی "استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در حوزه تولید" سال ١٤٠١ را آغاز کردند و موفق شدند در دو ماه اخیر جهش قابل توجهی را در تولید فولاد کشور رقم بزنند.

در ٣١ روز فروردین ماه ١٤٠١ گروه فولاد مبارکه موفق شد ٣٠ رکورد تولیدی را به نام خود ثبت کند که این اتفاق نشان از عزم جدی فولادمردان برای رسیدن به اهداف تولیدیشان بود. از سوی دیگر در اردیبهشت ماه نیز با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته رکورد‌های مختلفی در تولید کلاف گرم در فولاد مبارکه، ٣ رکورد در تولید آهن اسفنجی در فولاد مبارکه و فولاد سبا و شکسته شدن رکورد تولید تختال در فولاد مبارکه نشان دهنده برنامه ریزی جدی فولاد مبارکه برای تولید کمی و کیفی محصولات فولادی در کشور است.

مرگ تدریجی یک رؤیا

اما قطعی برق که از ١٥ خردادماه شروع شده است همه این خبر‌های خوب را از بین می‌برد و تداوم رسیدن به رکورد‌های تولید در تابستان امسال را برای فولادمردان صنعت کشور به رؤیایی دست‌نیافتنی تبدیل می‌کند. مرگ تدریجی این رؤیا در عمل باعث خواهد شد تا صنعت فولاد کشور نتواند همگام با صنایع تولیدی دیگر در کشور به تولید پرداخته و مثل تولیدکنندگان مطرح فولاد در دنیا در آسمان صنعت بدرخشند.

به نظر می‌رسد صنعت امروز کشور، علاوه بر نیاز‌هایی مانند توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، انرژی و... نیاز به سیاست‌گذاری جدی‌تری دارد؛ سیاست‌گذاری برای حمایت همه‌جانبه از صنعتگران این مرز و بوم. صنعتگرانی که تمام دغدغه خود را اعتلای نام کشور در بازار جهانی قرار داده‌اند تا با تلاش شبانه روزی بتوانند نیاز مردم را با تولیدات داخلی تأمین کنند.

البته مردم نیز همیشه با پیشرفت کشور همسو بوده حامی صنایع بوده‌اند. در این روز‌های گرم که کولر‌ها بر کوره‌ها ترجیح داده شده‌اند، این مردم کشور هستند که می‌توانند با صرفه جویی در مصرف انرژی به افزایش محدودیت برق صنایع دامن نزنند.

محمدجواد قائدی

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده