به گزارش میمتالز، محمدکاظم صباغی هرندی مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: خدمات فنی و پشتیبانی از واحدهای مختلفی تشکیل شده که تعمیرات، بازرسی تجهیز، تأمین انرژی سیالات، حمل مواد اولیه محصولات و تأمین لجستیک فولاد مبارکه را به عهده دارد.
وی افزود: طی ۲ سال گذشته مجموعه خدمات فنی و پشتیبانی چالشهای زیادی را پشت سر گذاشته که تمام این چالشها منشأ بیرونی داشته و به نحوی مربوط به زیرساختهای کشور است. محدودیتهای آب بهدلیل شرایط اقلیمی، محدودیتهای برق که سال دوم را پیش رو داریم، محدودیتهای مربوط به گاز و در نهایت محدودیتهای مربوط به حمل مواد اولیه و حمل محصول از چالشهای جدی فولاد مبارکه به شمار میرود و حل این چالشها بسیاری از تصمیمات مدیریتی را به خود معطوف کرده است.
مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: این محدودیتها بهدلیل عدم توسعه مناسب زیرساختهای کشور متناسب با دیگر توسعهها بهخصوص توسعه صنایع ایجاد شده که تمام صنایع را به نحوی درگیر کرده و موجب شده بسیاری از صنایع در توسعه حوزههای زیرساختی کشور سرمایهگذاری کنند.
وی اذعان داشت: در سال ۷۱ که فولاد مبارکه تولید خود را آغاز کرد، دیماند یا مجوز برداشت آب خام از رودخانه زایندهرود برای این شرکت به ازای تولید ۲.۴ میلیون تن هزار و ۲۶۰ لیتر بر ثانیه بود. فولاد مبارکه از همان ابتدا هدف خود را کاهش وابستگی به آب خام رودخانه قرار داده و در این راستا پروژههای زیادی را انجام داده است. در سال ۹۹ همزمان با افزایش ظرفیت تولید فولاد مبارکه تا ۷ میلیون تن، برداشت آب خام فولاد مبارکه به ۶۵۰ لیتر بر ثانیه رسید.
صباغی هرندی تأکید کرد: در سال ۱۴۰۰ برای تولید ۷ میلیون تن، ۴۷۰ لیتر بر ثانیه برداشت آب صورت گرفت. در نتیجه از سال ۷۱ تا سال ۱۴۰۰ تولید ۳ برابر شده، ولی برداشت آب تقریبا یکسوم شده است. نکته دیگر این است که در سال ۱۴۰۰ برداشت آب از رودخانه حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است.
وی عنوان داشت: مصرف آب خام به ازای هر تن تولید فولاد در شرکت فولاد مبارکه در حال حاضر ۲.۱ مترمکعب است. این یعنی در فولاد مبارکه برای تولید هر کیلو فولاد حدود ۲ لیتر آب مصرف میشود. نکته دیگر این است که برداشت آب فولاد مبارکه از کل حوضه آب زایندهرود کمتر از ۱.۵ درصد است که قرار است با پروژههای در حال انجام، در آینده نزدیک به حداقل ممکن برسد.
مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: فولاد مبارکه در این زمینه سرمایهگذاریهای زیادی کرده و پروژههای زیادی را انجام داده یا در حال انجام آنهاست، ولی متأسفانه این موضوع در سطح جامعه اطلاعرسانی نشده است. به همین دلیل، برخی فولاد مبارکه را متهم اصلی خشکی زایندهرود میدانند. در راستای آگاهی جامعه در خصوص واقعیات فولاد مبارکه، همه کارکنان این شرکت موظف به روشنگری در خصوص سرمایهگذاریها و پروژههای فولاد مبارکه برای کاهش مصرف انرژی این صنعت هستند.
وی ابراز داشت: از ابتدای بهرهبرداری از خطوط تولید فولاد مبارکه، ۳ اقدام مهم برای کاهش مصرف آب خام انجام شده که یکی از آنها تصفیه پساب شهری است و پس از گذشته ۳ دهه، فولاد مبارکه موفق شده با تصفیه پساب ۹ شهر اطراف خود، آب موردنیاز خود را تأمین کند.
صباغی هرندی با اشاره به افزایش تعداد شهرهایی که پساب آنها مورد استفاده فولاد مبارکه قرار میگیرند، تصریح کرد: بازچرخانی آب با هدف استفاده حداکثری از آبهای موجود یکی از گامهای بزرگی است که فولاد مبارکه در راستای کاهش مصرف آب برداشته و این امر به معنای این است که برای هر قطره آب ارزش قائل است.
وی با بیان اینکه فولاد مبارکه برای تصفیه پساب و بازچرخانی آن، سیستمهای پیشرفتهای به کار گرفته است، عنوان داشت: اجرای پروژه تبدیل سیستمهای خشککنتر به هیبریدی از دیگر اقدامات فولاد مبارکه در زمینه کاهش مصرف آب است. با اجرای این پروژه، حدود ۷۰ درصد مصرف آب کولینگتاورهای موجود کاهش پیدا خواهد کرد.
مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه اضافه کرد: همه این پروژهها در راستای تحقق سندی با عنوان «رهنگاشت آب» در حال اجراست و درصورتیکه این سند اجرایی شود و با انتقال بخشی از آب خلیجفارس یا دریای عمان به فلات مرکزی قسمت دیگری از آب موردنیاز فولاد مبارکه تأمین شود، وابستگی فولاد مبارکه به آب خام زایندهرود به صفر خواهد رسید.
وی اظهار داشت: اجرای پروژههایی همچون احداث تصفیهخانه پساب شهرهای اطراف فولاد مبارکه، علاوه بر اینکه به محیطزیست کمک میکند، یکی از خدمات فولاد مبارکه در منطقه برای ارتقای سطح رفاه و بهداشت مردم به حساب میآید، چراکه چنین پروژههایی معمولا طی حدود ۲۰ سال توسط دولتها انجام میشوند.
صباغی هرندی بیان کرد: با توجه به اعمال محدودیتهای برق از ۱۵ خردادماه به صنایع، ازجمله صنایع فولادی، پیشبینیهای لازم در خصوص تولید صورت گرفته است، اما طی ۳ ماه آینده طبیعتا شاهد کاهش میزان تولید خواهیم بود؛ البته فولاد مبارکه همواره با تبدیل تهدیدها به فرصتها، از این موقعیت نیز به بهترین شکل ممکن استفاده میکند و نیازهای مربوط به خطوط تولید ازجمله تعمیرات اساسی را برطرف خواهد کرد.
صباغی هرندی بیان کرد: با توجه به اعمال محدودیتهای برق از ۱۵ خردادماه به صنایع، ازجمله صنایع فولادی، پیشبینیهای لازم در خصوص تولید صورت گرفته است، اما طی ۳ ماه آینده طبیعتا شاهد کاهش میزان تولید خواهیم بود؛ البته فولاد مبارکه همواره با تبدیل تهدیدها به فرصتها، از این موقعیت نیز به بهترین شکل ممکن استفاده میکند و نیازهای مربوط به خطوط تولید ازجمله تعمیرات اساسی را برطرف خواهد کرد.
وی اذعان کرد: اخیرا فولاد مبارکه همچون بسیاری از صنایع دیگر، مکلف به تأمین برق موردنیاز خود شده و در مهرماه سال گذشته بر اساس تفاهمنامهای که میان وزارت صمت و وزارت نیرو منعقد شد، مقرر گردید نزدیک به ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید برای تأمین برق موردنیاز صنایع احداث شود که از این مقدار، مسئولیت احداث نیروگاه برای تأمین حدود هزار و ۵۰۰ مگاوات به فولاد مبارکه سپرده شد.
مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه یادآور شد: فولاد مبارکه در کمترین زمان ممکن پیمانکار احداث نیروگاه را مشخص کرده و قرار است ۲ واحد گازی و یک واحد بخاری احداث کند. در این راستا طبق برنامه تدوینشده توسط معاونتهای توسعه و خرید شرکت، امیدواریم بتوانیم تا اردیبهشتماه سال آینده ۲ واحد گازی در مدار قرار گیرند.
وی متذکر شد: با راهاندازی این ۲ واحد گازی تا سال آینده، وابستگی فولاد مبارکه به شبکه برق، به میزان ۵۰۰ مگاوات کاهش مییابد. این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه تراز منفی موجود در استان اصفهان در این زمینه بهوسیله فولاد مبارکه جبران خواهد شد.
صباغی هرندی خاطرنشان ساخت: احداث نیروگاه انرژیهای تجدیدپذیر در ۲ بخش نیروگاه خورشیدی و بادی در حال پیگیری است و امیدواریم بخش قابلتوجهی از نیاز فولاد مبارکه از طریق نیروگاه خورشیدی تأمین شود. این نیروگاه بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور است که به همت فولاد مبارکه احداث میشود و امیدواریم تا سال آینده بخش زیادی از این نیروگاه در مدار قرار گیرد و تا پایان سال ۱۴۰۲ به میزان ۶۰۰ مگاوات از طریق این نیروگاه برق تولید گردد.
وی افزود: در گروه فولاد مبارکه سرمایهگذاریهایی انجام شده تا ۲۰۰ مگاوات، ظرفیت نیروگاه بادی ایجاد کنیم. روزانه ۱۲۰۰ مگاوات برق از شبکه توسط فولاد مبارکه دریافت میشود و قیمت برق و دیگر حاملهای انرژی بهشدت افزایش پیدا کرده است.
مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه در سال ۹۹ به ازای مصرف هر کیلووات ساعت برق، ۸۲ تومان هزینه پرداخت میکرد. این رقم در سال ۱۴۰۰ با افزایش هفتبرابری قیمت به ۵۴۸ تومان رسید که حاکی از نزدیک شدن به قیمتهای جهانی است و اصلا با نرخ قیمت مصرف برق خانگی قابلمقایسه نیست. قیمت آب برای فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال۹۹ چهاربرابر شده بود و این نرخ امسال نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
وی با اشاره به حمل ۱۲ میلیون تن مواد اولیه فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۰ اضافه کرد: سهم حملونقل ریلی از این میزان حدود ۵۷ درصد و سهم حملونقل جادهای حدود ۴۱ درصد بوده است که البته روی آوردن به این میزان استفاده از محدودیتهای جادهای، ناشی از محدودیتهای موجود در زیرساختهای مربوط به حملونقل ریلی بوده است.
صباغی هرندی ابراز داشت: از سوی دیگر مسائل مربوط به محیط زیست و امنیت در حوزه حملنقل جادهای و ریلی متفاوت است و بهطورکلی حوزه حملونقل ریلی برتریهای زیادی نسبت به حوزه حملونقل جادهای دارد. امنیت بار، ایمنی، تفاوت قیمت و... ازجمله این تفاوتهاست که باید به آن توجه شود. این محدودیتها بهویژه کمبود خطوط ریلی و نیروی کشش، ما را برای استفاده از این سیستم حملونقل دچار محدودیت میکند.
وی تأکید کرد: بهطور مثال در بحث نیروی کشش با محدودیتهای شدیدی روبهرو هستیم و مقدار نیروی کشش موجود با میزان بار یا به عبارت دیگر مواد اولیه و محصولات صنایع متناسب نیست. به همین دلیل، فولاد مبارکه در راستای حمایت از سامانه حملونقل کشور و همچنین تعهد به مسئولیت اجتماعی خود، قراردادی برای خرید ۵۰ دستگاه لوکوموتیو با شرکت مپنا منعقد کرد تا از یک سو، سهم ریلی فولاد مبارکه افزایش یابد و به حل مشکلات کشور در حوزه ریلی کمک کند و از سوی دیگر از شرکتهای داخلی با خرید محصول تولید داخل حمایت کند.
مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه اذعان داشت: تاکنون ۸ دستگاه لوکوموتیو تحویل فولاد مبارکه داده شده و قرار است در قالب تفاهمنامهای در شبکه ریلی کشور برای حمل مواد اولیه استفاده شود. گروه فولاد مبارکه قرار است برای توسعه خطوط ریلی کشور نیز سرمایهگذاری کند تا بهزودی شاهد احداث یا توسعه خطوط ریلی جدید بهویژه در شرق کشور باشیم.
وی بیان کرد: امیدواریم با استفاده حداکثری از ظرفیت ریلی موجود و توسعه ناوگان حمل ریلی کشور بتوانیم سهم حمل ریلی کل کشور را افزایش دهیم، چراکه ایدئال فولاد مبارکه این است که سهم استفاده از خطوط ریلی در این شرکت بیش از ۸۰ درصد شود.
صباغی هرندی عنوان داشت: طی ۲ ماه گذشته رکوردهای بینظیری در فولاد مبارکه به ثبت رسیده که نشان میدهد اگر محدودیتی پیش روی این شرکت نباشد، شاهد درخشش هرماهه فولاد مبارکه در عرصه تولید خواهیم بود؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که کاهش تولید بهدلیل عملکرد کارکنان فولاد مبارکه نیست، بلکه محدودیتهایی است که عمدتا به زیرساختها مربوط است و مانع تولید حداکثری این شرکت میشود.