تاریخ: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۵۰
بازدید: ۱۳۵
کد خبر: ۲۶۱۳۰۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
در دوماه نخست سال اتفاق افتاد

افت صادرات محصولات فولادی

‌می‌متالز - صادرات محصولات فولادی یکی از روش‌های کسب درآمد برای کشور به حساب می‌آید. در بین شرکت‌های فولادی سه شرکت فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خراسان و فولاد خوزستان از مهم‌ترین صادرکنندگان محصولات فولادی هستند که بخشی از اقتصاد کشور بر پایه فعالیت آن‌ها می‌چرخد. شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سال ۱۴۰۱ افت ۱۸ درصدی و شرکت فولاد خوزستان نیز کاهش ۳۶ درصدی را در بخش صادرات محصولات خود به ثبت رساند.

به گزارش می‌متالز، نمودار ۱ میزان صادرات محصولات شرکت فولاد مبارکه اصفهان را در دو ماه ابتدایی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ به تصویر کشیده است. بر اساس این نمودار برگرفته از آمار کدال، شرکت فولاد مبارکه اصفهان در مدت مورد بررسی سال جاری توانست ۹۵۵ هزار تن محصولات گرم تولید کند و از این میزان ۱۴ هزار تن را صادر کرد. این شرکت در دو ماه ابتدایی سال گذشته توانست ۸۶۳ هزار تن محصولات گرم را تولید و ۳۱ هزار تن را صادر کند. مقایسه میزان تولید و صادرات این محصول در دو سال متوالی به ترتیب ۶/ ۱۰ درصد رشد و ۵۵ درصد افت را گزارش می‌کند. این شرکت در فروردین و اردیبهشت سال جاری ۶۳ هزار تن محصولات پوشش‌دار تولید کرد که نسبت به تولید ۵۳ هزار تنی این محصول در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ چیزی حدود ۱۹ درصد افزایش تولید را به ثبت رساند. میزان صادرات محصولات پوشش‌دار تا تاریخ منتهی به ۳۱ اردیبهشت سال جاری ۳ هزار تن برآورد شده که نسبت به صادرات ۶ هزار تنی در مدت مشابه سال گذشته افت ۵۰ درصدی داشته است.

همچنین نمودار ۱ میزان صادرات سایر محصولات را نشان می‌دهد. شرکت فولاد مبارکه اصفهان در دو ماه نخست سال جاری توانست ۳۳۵ هزار تن سایر محصولات تولید کند که نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ با میزان تولید ۴۱۲ هزار تن افت ۶/ ۱۸ درصدی را به ثبت برساند. این شرکت درسال جاری ۷۰ هزار تن سایر محصولات را صادر کرد و با توجه به میزان صادرات ۶۹ هزار تنی این نوع محصول در دو ماه ابتدایی سال گذشته رشد ۴۴/ ۱ درصدی را گزارش می‌کند. در مجموع این شرکت توانست در سال‌جاری ۸۷ هزار تن محصول صادر کند و نسبت به مجموع صادرات در دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ با میزان ۱۰۶ هزار تن، ۱۸ درصد کاهش را به ثبت برساند. شرکت فولاد مبارکه اصفهان در مدت مورد بررسی نیز ۱۳ هزار و ۶۸۵ میلیارد و ۶۵۷ میلیون ریال از صادرات درآمد کسب کرد که نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ افت ۳/ ۷ درصدی را گزارش می‌کند. میزان درآمد حاصل از صادرات فروردین و اردیبهشت سال گذشته ۱۴ هزار و ۷۷۰ میلیارد و ۳۹۵ میلیون ریال برآورد شده است.

کاهش ۵۸ درصدی صادرات اسلب ۵۸

براساس نمودار ۲، بررسی میزان صادرات شرکت فولاد خوزستان در دوره دو ماه منتهی به ۳۱ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد این شرکت در دوره مورد بررسی توانست ۳۲۰ هزار و ۸۸۰ تن اسلب تولید کند که نسبت به تولید این محصول در مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ با میزان ۳۰۸ هزار و ۳۲۷ تن، ۴ درصد رشد به ثبت برساند. این شرکت در دو ماه ابتدایی سال جاری ۷۲ هزار و ۱۲۳ تن و در سال گذشته نیز ۱۷۳ هزار و ۷۷۵ تن اسلب را صادر کرد که مقایسه این دو آمار افت ۵۸ درصدی صادرات اسلب را نشان می‌دهد.

همچنین نمودار ۲ میزان صادرات بلوم و بیلت شرکت فولاد خوزستان را در دو ماه نخست دو سال متوالی نشان می‌دهد. این شرکت در فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۱ توانست ۳۶۲ هزار و ۹ تن بلوم و بیلت تولید کند و از این میزان ۱۴۴ هزار و ۶۴۲ تن را صادر کرد. همچنین این شرکت در دوره دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ نیز ۳۲۶ هزار و ۶۶۹ تن بلوم و بیلت را تولید و ۱۶۷ هزار و ۴۱۱ تن را صادر کرد. میزان تولید و صادرات این محصول در دو سال متوالی به ترتیب ۱۱ درصد رشد و ۶/ ۱۳ درصد افت داشته است.

در مجموع این شرکت توانست در سال جاری ۲۱۶ هزار و ۷۶۵ تن را صادر کند و نسبت به مجموع صادرات در دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ با میزان ۳۴۱ هزار و ۱۸۶ تن، ۳۶ درصد کاهش را به ثبت برساند. شرکت فولاد خوزستان در مدت مورد بررسی نیز ۳۰ هزار و ۶۷۳ میلیارد و ۱۴۰ میلیون ریال از صادرات درآمد کسب کرد که نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ افت ۲۹ درصدی را گزارش می‌کند. میزان درآمد حاصل از صادرات فروردین و اردیبهشت سال گذشته ۴۳ هزار و ۳۴۶ میلیارد و ۸۰۲ میلیون ریال برآورد شده است.

افت ۴۷ درصدی صادرات محصولات سبک ساختمانی

مجتمع فولاد خراسان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تولیدکنندگان محصولات فولادی در کشور به حساب می‌آید. ازجمله تولیدات این شرکت فولادی می‌توان به محصولات سبک ساختمانی، شمش، آهن‌اسفنجی، بریکت و گندله اشاره کرد که در دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ تولید کرده و در بازار‌های داخلی و خارجی مورد معامله قرار داده است. مجتمع فولاد خراسان در دو ماه نخست سال‌جاری توانست ۱۰۷ هزار و ۷۷۴ تن محصولات سبک ساختمانی را تولید کند که از این میزان ۱۰ هزار و ۸۷۸ تن را صادر کرد. میزان تولید محصولات سبک ساختمانی در دو ماه نخست سال ۱۴۰۰ چیزی حدود ۱۰۴ هزار و ۳۲۴ تن برآورد شده است که مقایسه میزان تولید این محصول در دو سال متوالی ۳/ ۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد. شرکت فولاد خراسان در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ نیز توانست چیزی حدود ۲۰ هزار و ۴۲۷ تن محصول سبک ساختمانی را صادر کند و این شرکت در فروردین و اردیبهشت سال‌جاری، حدود ۴۷ درصد افت در میزان صادرات این محصول را به ثبت رساند. به طور کلی مجموع درآمد حاصل از صادرات این شرکت در سال گذشته چیزی حدود یک هزار و ۵۳۷ میلیارد و ۹۰۳ میلیون ریال برآورد شده است که نسبت به درآمد صادراتی سال ۱۴۰۰ با میزان پنج هزار و ۳۰۸ میلیارد و ۸۱۹ میلیون ریال، ۷۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده