تاریخ: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۱۱
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۲۶۱۷۹۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

مثل «فولاد» در برابر تحریم ها/ درآمد از دست رفته ۲۰ هزار میلیاردتومانی به دلیل قطعی برق/ در هیچ کجای دنیا برق مصرفی صنعت قطع نمی‌شود

‌می‌متالز - صنعت فولاد علیرغم بومی سازی ۹۰ درصدی و شکست تحریم سال گذشته به دلیل قطع برق و گاز از یک درآمد ۲۰ هزار میلیاردتومانی محروم شد.

به گزارش می‌متالز، این سخن محمدیاسر طیب نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه است با بیان اینکه صنعت فولاد یکی از حوزه‌هایی بود که در آن موفقیت‌های خوبی را کسب کردیم ادامه داد: صنعتی مانند فولاد مبارکه جز صنایع مادر است. هم در بالادست خودش چندهزار کارخانه فعالیت میکنند و هم در پایین دستش محصولاتش در حدود سه هزار کارخانه استفاده میشود. اما در حوزه انرژی با بحران مواجه هستیم.

به گفته وی سال گذشته قریب ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد از دست رفته ناشی از قطعی گاز و برق تنها در فولاد مبارکه وجود داشت. زمانی که این عدد در همه‌ی بخش‌های این صنعت حساب میشود، در مقایسه با بودجه عمرانی دولت عدد بزرگی میشود و بدین صورت خسارت‌های فراوانی به اقتصاد کشور وارد میشود. دولت‌ها در این حوزه‌ها تعهداتی دارند و اقداماتی نیز انجام شده، اما رشد مصرف بیش از رشد توسعه هاست.

طیب نیا در ادامه خاطرنشان کرد: از نگاه یک بنگاه به نتیجه میرسیم که در سال‌های آتی همچنان این کمبود بواسطه رشد مصرف و عدم توسعه زیرساخت تولید انرژی وجود دارد؛ لذا هزارمگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی، ۵۰۰ مگاوات بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور و ۲۰۰ مگاوات نیروگاه بادی جز برنامه‌های فولاد مبارکه است که مراحل اجرایی آن در حال طی شدن است و پیشرفت خوبی نیز داشته است. از منظر دوم هرچه طی سنوات آتی در عرصه تولید انرژی رشد داشته باشیم، در کنار آن رشد مصارف داخلی و گسترش شبکه مصارف را نیز شاهد هستیم که از یک منظر جزء برکات است و از یک منظر جزء چالش هاست. چراکه انرژی در کشور، یک انرژی یارانه‌ای است و زمانی که با این قیمت پایین این انرژی بدست مصرف کننده میرسد هیچ زمان نمیتوان با این قیمت‌ها به بهینه سازی مصرف انرژی رسید.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه انرژی، راندمان وسایل گرمایشی در دنیا بالای ۹۰ درصد است درحالی که در ایران این راندمان ۳۰ تا ۴۵ درصد است. این مساله باعث آلودگی نیز میشود. عمده آلودگی‌ها بخاطر سوخت و ماشین‌ها و مصارف خانگی است. اتفاق بزرگی که باید بیفتد تا این معضل حل شود آن است که بحث فرهنگ سازی در حوزه مصرف پیگیری شود. باید زمانی که در تولید برق به مشکل برخوردیم، مصارف خانگی کاهش پیدا کند نه اینکه شاهد قطعی برق صنعتی باشیم. درحالی که مشکل برق و گاز در همه جای دنیا وجود دارد، اما در هیچ کشور توسعه یافته‌ای این مساله رخ نمی دهد. قطعی برق مصرفی صنعت یعنی کاهش تولید ملی و کاهش درآمد ملی.

به گفته طیب نیا وزارت نیرو حمایت همه جانبه از این صنعت انجام داده و پشتیبانی‌های لازم را در جهت ساخت زیرساخت‌ها در حوزه انرژی بکار گرفته است. انتظار میرود وزارتخانه‌های دیگر مانند وزارت نفت نیز برای سرمایه گذاری در حوزه فولاد اقدام کند و زمینه را برای کمک این صنعت به دولت ایجاد کند.

او تاکید کرد: این صنعت توانست در حوزه بین الملل از جایگاه سی ام به جایگاه دهم برسد و ظرفیت‌ها و زیرساخت‌هایی که ایجاد شده می تواند باعث آن شود که در سال‌های بعد بتوان به جایگاه بهتری هم رسید.

وی در ادامه اظهار کرد: در زمینه تامین نیاز ملی تقریبا به خودکفایی رسیده ایم. در کنار آن که محصولات خاص و ویژه نیز تولید شده اند، محصولات تجاری و عمومی نیز در داخل کشور تولید میشوند.

به گفته طیب نیا ظرفیت ایجاد شده در فولاد ۴۰ میلیون تن است و تولید ما ۳۰ میلیون تن در حالی که مصرف کشور ۲۰ میلیون تن است که این به آن معناست که صنایع دیگر متناسب با سرعت رشد فولاد رشد نکرده اند و گرنه باید میزان مصرف بالاتر می‌بود.

با این حال وی گفت: علی رغم ایجاد ظرفیت‌های بسیار در صنعت فولاد و بالاتر بودن نسبت به مصرف داخل و فراهم شدن زمینه صادرات محصولات این صنعت، متاسفانه امکان تولید متناسب با ظرفیت ایجاد شده نداریم.

وی افزود: در حوزه مواد اولیه این صنعت نیز مشکلاتی وجود دارد. به این معنا که علاوه بر حوزه زیرساختی که خارج از این زنجیره توسط دولت و حاکمیت باید پوشش داده می شد، حوزه مواد اولیه و بالادست همین صنعت نیز رشد متناسب نداشته است. صنعت فولاد در حوزه صادرات عملکرد خوبی داشته است. البته امکان توسعه صادرات فراهم است به شرطی که زیرساخت‌های لازم تامین شود مانند راه و بنادر و اسکله ها. زمانی که این زیرساخت‌ها تقویت نشود نمیتوان از ظرفیت صنعت فولاد به خوبی بهره برد و این باعث می شود در افق‌های بعدی مانند افق ۱۴۰۴ با بحران روبرو شویم.

طیب نیا خاطرنشان کرد: به علت مواجهه با تحریم‌های بین المللی در مقاطعی همه صادرات و واردات متوقف شد، اما صنعت فولاد توانسته مشکلاتش را حل کند. اکنون در کنار آنکه صادرات انجام می شود، واردات کالا‌های ضروری نیز انجام می شود و به لطف تحریم‌ها به درجه بومی سازی رسیده ایم. به طوری که بالغ بر ۹۰ درصد ساخت تجهیزات و قطعات مورد نیاز صنعت فولاد بومی سازی شده اند. این تحریم‌ها نه تنها نتوانست آسیب جدی به صنعت فولاد بزند بلکه به یک نقطه قوت در این صنعت تبدیل شد.

منبع: جامعه خبری تحلیلی الف

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده