تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۵۶
بازدید: ۲۷۸
کد خبر: ۲۱۹۸۳۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مروری بر مهم‌ترین رویداد‌های تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

‌می‌متالز - در هفته گذشته شاهد رویداد‌ها و اظهارنظر‌های مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به «شوک برق به صنعت سیمان و فولاد»، «ارسال دو نامه مدیرعامل بورس کالای ایران به معاون معدنی وزارت صمت و ارایه راهکار‌های کاهش التهاب بازار سیمان و فولاد»، «حذف رانت ۷ هزار میلیارد تومانی با عرضه بورسی سیمان» و در نهایت «کلید خوردن قرارداد‌های بلندمدت فروش محصولات پتروشیمی» اشاره کرد.

۴ پیشنهاد برای کاهش التهاب بازار سیمان

به گزارش می متالز؛ حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران در نامه‌ای به اسداله کشاورز معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به تاثیرات قطعی برق صنایع سیمان و فولاد بر بازار این محصولات و عرضه‌ها در بورس اشاره و ۴ پیشمهاد شامل را پیگیری تامین برق صنایع فولاد و سیمان به ویژه سیمان حداقل تا سطح ۵۰ درصد و افزایش تولید، اعلام ممنوعیت فروش خارج از بورس جهت کشف قیمت منصفانه، تجمیع عرضه‌ها و انجام عرضه هر دو هفته یکبار و عرضه سلف سیمان را به منظور بهبود اوضاع مطرح کرد.

۲ پیشنهاد برای بهبود اوضاع بازار فولاد

حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران در نامه دیگری به معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به شرایط بازار فولاد و کاهش عرضه شمش فولاد پیرو مشکلات موجود و قطع برق واحد‌های تولیدی، پیشنهادات بورس کالا در جهت بهبود اوضاع بازار را مطرح کرد؛ «برنامه ریزی شرکت‌ها نسبت به عرضه داخلی در قالب فروش سلف با توجه به وضعیت تولید و موجودی انبار شرکت ها» و «امکان تجمیع عرضه‌ها به صورت دو هفته یکبار با تناژ مناسب به جای عرضه هفتگی تا زمان پایداری تولید» دو پیشنهاد مشخص بورس کالا برای بهبود شرایط بازار فولاد بود.

شوک برق با برنامه منظم عرضه سیمان مرتفع می‌شود

سید جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: تلاش بورس کالا این است که با همکاری متولیان، شوک و کاهش عرضه سیمان که ناشی از قطعی برق بود را از طریق ثبات در عرضه و پرحجم کردن آن کاهش دهد، لذا به زودی برنامه عرضه از شرکت‌های سیمانی اخذ می‌شود و این اطمینان به بازار داده می‌شود که هر هفته میزان مشخصی سیمان در بورس کالا عرضه می‌شود؛ در کنار این اقدام رایزنی‌ها برای رفع مشکل برق صنایع به ویژه صنعت سیمان و همچنین موضوع عرضه‌های سلف سیمان دنبال می‌شود تا تقاضای بازار و نگرانی شرکت‌ها از آینده بازار و قیمت ها، کنترل و رفع شود.

تلاش دلالان سیمان برای گرفتن ماهی از آب گل آلود

عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه عرضه سیمان در بورس کالا فرآیند موفقیت آمیزی را سپری کرده است، گفت: قبل از قطعی برق روند معاملات سیمان در بورس کالا بدون هیچ چالشی ادامه داشت و در حال حاضر نیز با افزایش و استمرار عرضه‌ها در بورس، بازار و قیمت‌ها متعادل می‌شود؛ در این میان دلالان با توجه به مشکل برق و رشد قیمت‌ها در تلاشند تا بار دیگر بازار سیمان غیرشفاف شود.

کل سیمان کشور در بورس کالا عرضه می‌شود

مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص نشست اخیر در کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در این نشست مقرر شد که باید همه سیمان تولیدی کشور در بورس کالا فروخته شود تا مشخص شود عرضه و تقاضای واقعی سیمان چقدر است؛ به زودی سایر تولیدکنندگان سیمان که هنوز وارد بورس کالا نشده‌اند نیز پذیرش می‌شوند تا عرضه به مقداری افزایش یابد که کل تقاضا پاسخ داده شده و قیمت‌ها متعادل و منطقی شود.

تشکیل کمیته‌ای برای کل سیمان تولیدی در بورس

جعفر قادری درباره اثرات مثبت ورود سیمان به بورس کالا اظهار کرد: عرضه ۱۰۰ درصدی سیمان در بورس سبب می‌شود عوامل واسطه و رانت‌هایی که به جیب دلالان می‌رود، حذف شود تا به این شکل واحد‌های تولیدی بتوانند محصول خود را مستقیم و بدون واسطه به خریداران بفروشند. عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید در مجلس گفت: این اقدام سبب می‌شود عوامل واسطه و رانت‌هایی که به جیب دلالان می‌رود، حذف شود.

حذف رانت ۷ هزار میلیارد تومانی

رضا جمارانیان رئیس انجمن سیمان گفت: قبل از ورود سیمان به بورس، دلالان این محصول را پاکتی ۲۲ هزار تومان از درب کارخانه می‌خریدند و ۶۰ هزار تومان در بازار می‌فروختند، پس هجمه وارد شده به بورسی شدن سیمان به دلیل حذف رانت ۷ هزار میلیارد تومانی واسطه ها، اصلا جای تعجب ندارد.

بورس کالا به انحصار خرید سیمان پایان داد

حمید فرمانی، مدیرعامل شرکت سیمان آبیک به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده سیمان کشور گفت: سیمان آبیک تا پیش از بورسی شدن سیمان، ۲۰ مشتری در بازار داشت، اما اکنون، تعداد مشتری‌ها به ۶۰۰ نفر افزایش یافته و در بورس، متقاضی خرید ۱۰ تنی هم می‌تواند به‌راحتی نیاز خود را به‌طور مستقیم تأمین کند؛ این اتفاق به معنای پایان انحصار خرید سیمان در کشور است.

قرارداد‌های بلندمدت فروش محصولات پتروشیمی در بورس کالا کلید خورد

۲۶ تیر ماه برای نخستین بار قرارداد بلندمدت فروش محصولات پتروشیمی با معامله ۱۵۰۰ تن پلی وینیل کلراید s ۶۵ (پی وی سی) شرکت پتروشیمی غدیر در قالب قرارداد کشف پریمیوم در بورس کالا کلید خورد تا یک امکان جدید برای فعالان صنعت پتروشیمی از مسیر بورس کالای ایران فراهم شود.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده