تاریخ: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۱۳
بازدید: ۲۴۹
کد خبر: ۲۲۲۰۸۴
سرویس خبر : انرژی
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیش بینی کرد:

صادرات ۳۳ میلیون تنی و درآمد ۲۱.۵ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی در سال جاری

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از پیش بینی صادرات ۳۳ میلیون تنی و درآمد ۲۱.۵ میلیارد دلاری در سال جاری خبر داد و گفت: سرمایه گذاری تجمعی تا سال ۱۴۰۶ به ۱۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش می‌متالز، بهزاد محمدی در مراسم رونمایی از سامانه خوراک و محصول شرکت‌های پتروشیمی با بیان اینکه در سال جاری برای نخستین بار درآمد صنعت پتروشیمی به ۲۱.۵ میلیارد دلار خواهد رسید، گفت: ۴۳ میلیون تن محصول نهایی در سال جاری تولید می‌شود که ۳۳ میلیون تن صادر خواهد شد.

وی افزود: در سال ۹۹ حدود ۴۰ میلیون تن خوراک معادل ۶ میلیارد دلار دریافت شد که در ۶۷ شرکت مورد استفاده قرار گرفت. سال گذشته ۲۵ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی اضافه شد. همچنین ۳۴ میلیون تن محصول تولید شد که ۱۵ میلیارد دلار درآمد به همراه داشته است. ۵۰ طرح فعال در صنعت پتروشیمی وجود دارد که تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره برداری می‌رسد و ظرفیت تولید را به ۱۳۵ میلیون تن در سال می‌رساند.

این مقام مسوول ادامه داد: گام چهارم در ۳ طبقه‌بندی طرح‌های خوراک ترکیبی، طرح‌های جدید تولید پروپیلن و طرح‌های پیشران تعریف شده که در مجموع ۴۷ طرح را شامل می‌شود تا در سال ۱۴۰۶ درآمد صنعت پتروشیمی به ۵۰ میلیارد دلار برسد. تا سال ۱۴۰۶ روزانه معادل ۲.۳ میلیون بشکه نفت به عنوان خوراک در صنعت پتروشیمی مصرف خواهد شد و ظرفیت این صنعت به ۱۶۷ میلیون تن در سال می‌رسد.

محمدی عنوان کرد: با اجرای طرح‌های گام چهارم، سرمایه گذاری تجمعی در این صنعت تا سال ۱۴۰۶ به ۱۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید. اکنون مصرف خوراک ۴۰ میلیون تن در سال است که تا سال ۱۴۰۶ به ۹۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت که معادل ۲.۳ میلون بشکه نفت در روز است. دسترسی به خوراک مهمترین مزیت ایران برای توسعه صنایع پتروشیمی است. ظرفیت تولید در این صنعت به ۱۰۰ میلیون تن نزدیک شده است. این میزان خوراک و سوخت معادل ۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز است. سامانه خوراک با هدف پایش پیاده سازی شده و کمک می‌کند تا جریان هر یک از خوراک‌های صنعتی از مقصد تا پایان زنجیره، قابل ردیابی باشد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده