تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۳
بازدید: ۴۱۷
کد خبر: ۲۲۱۶۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

موفقیت پتروشیمی خارک برای اولین بار در صادرات بیش از ۲۸ هزار میلیارد ریال در ۴ ماهه نخست سال ۱۴۰۰

‌می‌متالز - به رغم ۲۸ روز تعمیرات اساسی (اورهال) واحد متانول در اواخر اردیبهشت ماه و اوایل خرداد سال جاری، این شرکت موفق گردید برای اولین بار پس از ۵۲ سال بیش از ۲۸ هزار میلیارد ریال محصولات متانول، گوگرد و LPG را به کشور‌های هدف صادر نماید

به گزارش می‌متالز، به نقل از روابط عمومی شرکت پتروشیمی خارک؛ به رغم ۲۸ روز تعمیرات اساسی (اورهال) واحد متانول در اواخر اردیبهشت ماه و اوایل خرداد سال جاری، این شرکت موفق گردید برای اولین بار پس از ۵۲ سال بیش از ۲۸ هزار میلیارد ریال محصولات متانول، گوگرد و LPG را به کشور‌های هدف صادر نماید.
این درحالی است که طبق گزارشات روابط عمومی این شرکت بالاترین مبلغ صادرات مربوط به ۴ ماهه سال ۱۳۹۸ مربوط می‌شود که ۱۱ هزار میلیارد ریال بوده است. در ادامه روند درآمدی ۴ ماهه را مشاهده می‌کنیم.

این شرکت در ۴ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ حدوداً ۲۸ روز در وضعیت اورحال و بازبینی تجهیزات به سر می‌برد که پیشتازی «شخارک» را در محدودیت‌ها و شرایط سخت نشان می‌دهد.

این شرکت در ۳ ماهه نخست سال جاری درآمد ۱۸ هزار میلیارد ریالی از محل فروش محصولات خود کسب کرد. این در حالی است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته درآمد مذکور حدود ۲۱۷ درصد رشد داشته است. در نتیجه این عملیات شرکت سود ناخالص ۹،۸۰۰ میلیارد ریال کسب کرد.

علاوه بر عملکرد مثبت ۳ ماهه در حوزه عملیاتی، «شخارک» موفق به کسب ۱۱۷ میلیارد ریال از محل تسعیر ارز شد. این رخداد سود عملیاتی شرکت را با افزایش ۱۷۳ درصدی نسبت به ۳ ماهه بهار ۱۳۹۹ به رقم ۷،۶۵۳ میلیارد ریال رساند. باتوجه به اینکه شرکت از محل سرمایه‌گذاری‌های خود درآمد ۱۹۸ میلیارد ریالی کسب کرده است، سود خالص شرکت با رشد ۱۲۴ درصدی به ۷،۸۵۲ میلیارد ریال صعود کرد. در ادامه روند کسب درآمد شرکت را به صورت مقایسه‌ای مشاهده می‌کنیم.

«شخارک» در ۳ ماهه بهار ۱۴۰۰ رشد قابل توجهی در آمد «متانول» داشته است که نسبت به دو دوره قبل به ترتیب ۱۹۴ درصد و ۶۰ درصد افزایش یافته است. این محصول باتوجه به اینکه در ۵ دوره مشابه در سال‌های گذشته نیز سهم قابل توجهی در درآمد عملیاتی شرکت داشته، از جمله پر فروش‌ترین محصولات این شرکت است.

بوتان نیز به عنوان دومین محصول پر متقاضی این شرکت با ایجاد درآمد ۳،۸۸۱ میلیارد ریالی در ۳ ماهه اول در کنار دو محصول متانول و پروپال رشد درآمد ۳ ماهه را به ارمغان آورد. این موفقیت تنها ناشی از افزایش نرخ فروش محصولات نمی‌باشد بلکه شرکت با رشد ۲۵ درصدی در حجم فروش مواجه شده است.

در کنار اجرای صحیح برنامه‌های تولید و فروش، شرکت پتروشیمی خارک به مسئولیت‌های اجتماعی و محیطی خود نیز پایبند بوده است به طوری که با نصب سایت گلاس روی مخزن خوراک گسولین سعی در کاهش آلایندگی هوا تلاش نموده است. علاوه بر این، شرکت در جهت مدیریت پسماند‌های خود به بررسی و مطالعه نیز پرداخته است تا به بهترین شیوه کمترین آلایندگی را ایجاد نماید.

در حال حاضر شرکت در حوزه کارخانه LPG سیستم گازسند ثابت محیطی را نصب و راه اندازی کرده و در پروژه ریومپ نیز سیستم کولینگ برج دی پروپانایزر نصب نموده است. همچنان که میدانیم شرکت برای تکمیل طرح متانول خود، تا پایان بهار ۱۴۰۰ حدود ۳.۷ هزار میلیون یورو هزینه کرد. طبق برآورد‌های شرکت این طرح با هزینه کرد ۱۳۶ میلیون یورو به طور کامل تکمیل خواهد شد.

در حال حاضر نیز شرکت مشغول طرح احادث خط لوله گاز برای تأمین خوراک پروژه واحد۲ متانول می‌باشد. از سوی دیگر لازم است شرکت آب شور ورودی به این واحد را نیز تکمیل نماید. شرکت پتروشیمی «شخارک» برای تکمیل این پروژه برنامه تأمین مالی ۷،۰۰ میلیارد ریالی از بانک ملی را نیز در دستور کار قرار داده است که در کنار آن ۵،۰۰۰ میلیارد ریال هم از بانک سامان اخذ خواهد نمود یا منابع لازم برای واحد ۲ متانول را تأمین نماید. در صورتی که شرکت پتروشیمی خارک طبق برنامه‌های تعیین شده خود از طرح ۲ متانول بهره برداری نماید، در بخش خاوریمانه قلب تولید متانول را در دست خواهد داشت.

از دیگر ویژگی‌های بارز این پتروشیمی می‌توان به ارزش سود انباشته آن اشاره نمود که در پایان ۳ ماهه نخست سال جاری به رقم ۴۹ هزار میلیارد ریال رسیده است. این درحالی است که ارزش سرمایه شرکت تنها ۶ هزار میلیارد ریال می‌باشد که سود انباشته از نسبت ۸۲۰ درصدی نسبت به سرمایه شرکت برخوردار است. این مزیت باعث می‌شود که شرکت در صورت تمایل قابلیت افزایش سرمایه از محل سود انباشته دارد تا جایگاه خود را در صنعت پتروشیمی بازار سرمایه ارتقاع داده و بخشی از مزایای خود را به عرضه ظهور رساند.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده