تاریخ: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۳۷
بازدید: ۳۷۶
کد خبر: ۲۳۹۱۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سود خالص ۴۸ درصدی پتروشیمی خارک در شش ماهه نخست سال جاری

‌می‌متالز - شرکت پتروشیمی خارک در سال ۱۳۴۶ در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است و در سال ۱۳۷۷ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است.

به گزارش می‌متالز، این شرکت هم اکنون با سرمایه‌ای معادل با ۶ هزار میلیارد ریال مشغول به فعالیت می‌باشد. مواد اولیه‌ای که این شرکت مصرف می‌کند گاز ترش (خوراک) می‌باشد که طبق آخرین صورت‌های مالی ارائه شده (۶ ماهه منتهی به شهریور ۱۴۰۰)، کلیه این مواد از داخل کشور فراهم گردیده است. این شرکت محصولاتی مانند پروپان، بوتان، پنتان، متانول و گوگرد را تولید می‌کند.

این شرکت پتروشیمی از ابتدای سال مالی تا پایان شهریور ۱۴۰۰، ۴۲ هزار و ۶۹۸ تن پروپان، ۵۹ هزار و ۲۹۱ تن بوتان، ۴۴ هزار و ۳۱۸ تن پنتان، ۲۸۲ هزار و ۹۹۹ تن متانول، و ۳۹ هزار و ۸۷۹ تن گوگرد تولید کرده است.

در دوره یک ماهه منتهی به مهر سال جاری، محصول پروپان ۱۲ درصد کمتر از میانگین تولید ماهانه، بوتان ۱۶ درصد کمتر، پنتان ۵ درصد بیشتر، متانول ۲۵ درصد بیشتر، و گوگرد ۲۱ درصد بیشتر از میانگین تولید در هر ماه تولید داشته اند.

کلیه محصولاتی که از ابتدای سال مالی تا پایان مهر ماه سال جاری به فروش رسیده صادر گشته و این شرکت در طول این دوره فروش داخلی نداشته است که با توجه به داخلی بودن مواد اولیه مصرفی در طول این دوره این مساله به نوبه خود سبب افزایش درآمد این شرکت می‌گردد.

طبق آخرین گزارش ماهانه ارائه شده این شرکت (یک ماهه آبان ماه ۱۴۰۰)، از ابتدای سال تا پایان آبان ۱۴۰۰، محصول متانول با ۴۴ درصد بیشترین مبلغ فروش را به خود اختصاص داده است و بعد از آن بوتان ۲۰ درصد، پروپان ۱۵ درصد، پنتان ۱۷ درصد، و گوگرد ۵ درصد از کل مبلغ فروش را به خود اختصاص داده است.

این شرکت پتروشیمی در دوره یک ماهه مرداد سال جاری با توجه به تولیدی که از محصولات پروپان، بوتان، متانول و گوگرد داشته است، اما اثری از فروش این محصولات در طول این دوره یک ماهه در صورت‌های مالی این شرکت دیده نمی‌شود. در یک ماهه شهریور نیز با توجه به اینکه از تمام محصولات تولید شده است، اما تنها محصول متانول در این شرکت به فروش رسیده و در یکماهه مهرماه نیز تنها از محصولات پروپان و بوتان به فروش رسیده است.

کل مبلغ فروش نماد شخارک از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا پایان مهر ۱۳۹۹ برابر با ۲۰ هزار میلیارد و ۷۴ میلیون و ۶۴۱ هزار ریال بوده است که با رشدی معادل ۱۴۸ درصد در دوره مشابه سال جاری به مبلغ ۴۹ هزار میلیارد و ۹۰۳ میلیون و ۸۲۸ هزار ریال رسیده است.

طبق صورت‌های مالی دوره ۶ ماهه منتهی به شهریور ۱۴۰۰، درآمد عملیاتی این شرکت با رشد ۲۰۲ درصدی نسبت به نیمه نخست سال ۱۳۹۹، از ۱۳ هزار میلیارد و ۸۸۶ میلیون و ۳۵۹ هزار ریال به ۴۱ هزار میلیارد و ۹۷۹ میلیون و ۹۴۸ هزار ریال افزایش یافته است و یکی از علل افزایش درآمد در این شرکت افزایش نرخ فروش محصولات در طی این دوره نسبت به دوره مشابه در سال گذشته می‌باشد.

طبق مدارک ارائه شده توسط شرکت، نرخ فروش محصول متانول با توجه به افزایش نرخ جهانی محصولات با رشدی معادل ۹۳ درصد تا ۳۴۶ دلار، محصول بوتان با رشد ۶۲ درصدی به ۴۴۷ دلار، پروپان با رشد ۴۹ درصدی به ۴۴۵ دلار و پنتان با رشد ۷۷ درصدی به مبلغ ۵۵۱ دلار افزایش قیمت داشته است. همچنین نرخ تبدیل ارز در فروش صادراتی این شرکت در نیمه نخست سال ۱۳۹۹، ۱۷۰ هزار ریال و در نیمه نخست سال جاری ۲۲۰ هزار ریال بوده است.

شرکت پتروشیمی خارک در ۶ ماهه منتهی به شهریور سال ۱۳۹۹، سود خالصی معادل با ۱۴ هزار میلیارد و ۲۰۵ میلیون و ۲۳۶ هزار ریال را محقق کرده که در ۶ ماهه نخست سال جاری با رشد ۴۶ درصدی به مبلغ ۲۰ هزار میلیارد و ۷۷۶ میلیون و ۷۹ هزار ریال رسیده است و همچنین سودی که به ازای هر سهم محقق نموده است در طی این دوره در سال جاری با رشدی معادل ۴۶ درصد نسبت به دوره مشابه در سال گذشته به ۳ هزار و ۴۶۳ ریال می‌باشد.

شرکت پتروشیمی خارک در ۶ ماهه نخست سال جاری میانگین حاشیه سودی معادل با ۵۰ درصد را برای خود بوجود آورده است که با توجه به عملکرد گذشته این شرکت می‌توان نتیجه گرفت که شرکت پتروشیمی خارک به خوبی می‌تواند مصارف مالی خود را از محل منابع بدست آمده ساپورت کند و در این خصوص به خوبی عمل کرده است.

نسبت جاری این شرکت نیز در نیمه نخست سال جاری حدود ۱.۵ درصد می‌باشد که این نسبت نشان دهنده توانایی شرکت در بازپرداخت بدهی‌های کوتاه مدت از طریق دارایی‌های کوتاه مدت می‌باشد و مقدار بالا ۱، در این نسبت نشان دهنده توانایی بازپرداخت این شرکت در تعهداتش می‌باشد.

سودی که این شرکت در هر سال به هر سهم تخصیص داده است از سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۳۹۹ به ترتیب، ۱ هزار و ۸۰۰ ریال، ۳ هزار و ۸۰۰ ریال، ۱۰ هزار ریال، ۳ هزار و ۳۵۰ ریال، و ۵ هزار و ۲۰۰ ریال بوده است که در ۲ سال اخیر بالای ۹۰ درصد سود قابل تخصیص (DPS)، را به هر سهم اختصاص داده است.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده