تاریخ: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۳۶
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۲۳۵۰۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صندوق توسعه بازار سرمایه از چه نماد‌هایی حمایت می‌کند

می متالز - صندوق توسعه بازار سرمایه با سرمایه گذاری شرکت های بورس، فرابورس، سپرده گذاری مرکزی، بانک ها و موسسات اعتباری، شرکت‌ها، نهادهای بیمه‌ای، کانون‌ها، تشکل‌ها، نهادهای مالی و دیگر شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس تشکیل شد.

به گزارش می‌متالز، بازارگردانی و سرمایه گذاری در اوراق بهادار پذیرفته شده نزد سازمان بورس و فرابورس، سپرده‌های بانکی و گواهی‌های سپرده بانکی، اوراق بهادار با درآمد ثابت، اوراق مشتقه و واحد‌های صندوق‌های با درآمد ثابت سرمایه در بازار سرمایه به عنوان فعالیت‌های مجاز برای سرمایه گذاری و بازار گردانی برای این مجموعه مجاز شمرده شد.

به موجب ماده ۳۳ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، خرید و فروش اوراق بهادار دارای مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار که بازارگردانان با معامله آن‌ها بازار را در دست گرفته اند از ۰.۵ درصد مالیات معاف می‌باشند. این صندوق در آذرماه ۱۳۸۴ فعالیت خود را با حمایت و بازار گردانی از ۵۲ شرکت آغاز کرد که تا تاریخ ۳۱تیر ۱۴۰۰ تعداد شرکت‌های مورد بازارگردانی صندوق توسعه بازار سرمایه به ۱۰۴ شرکت افزایش یافته است. نماد این ۱۰۴ شرکت عبارتند از: فارس، همراه، فولاد، اخابر، مارون، تاپیکو، فملی، کگل، وغدیر، پارسان، وامید، شتران، وپاسار، زاگرس، وبملت، میدکو، ومعادن، خساپا، خودرو، وصندوق، شپدیس، بفجر، ذوب، وبانک، فخاس، شخارک، پترول، وتجارت، وپارس، شبریز، وکار، خپارس، ونوین، شفن، وانصار، شاراک، شبهرن، شیران، تیپیکو، شاوان، شراز، پاکشو، وبشهر، وخاور، شیراز، وخارزم، بمپنا، وسینا، خبهمن، رتاپ، کاوه، جم، شبندر، رمپنا، حکشتی، رانفور، شپنا، وبصادر، فخوز، مبین، کچاد، ونیکی، خراسان، وپخش، والبر، کرماشا، وساپا، فولاژ، شرانل، شسپا، غبشهر، فاسمین، سفارس، رکیش، وسپه، کروی، حفاری، فباهنر، ولساپا، ورنا، سیدکو، خگستر، خزامیا، خاور، تایرا، کاما، ستران، کبافق، سپاها، سشرق، مداران، وپترو، دارو، سخوز، ولبهمن، وصنا، سصوفی، سهگمت، سبهان، هرمز، پارس، جم پیلن، کگهر، نوری.

صندوق‌های سرمایه گذاری طبق اساسنامه خود می‌توانند در صندوق‌ها و سهام با درآمد ثابت سرمایه گذاری نمایند. در طول یکسال مالی منتهی به ۳۱تیر ۱۴۰۰، ۶۹ درصد از دارایی‌های این صندوق توسعه بازار سرمایه در سهام، حق تقدم و صندوق‌ها سرمایه گذاری شده است و هزینه‌های این صندوق معادل با ۲ هزار میلیارد و ۵۶۲ میلیون ریال است. همچنین طی دوره مذکور کلیه معاملات انجام شده این صندوق ارزش بیش از ۴۱۸ هزار میلیارد ریال را دارد که حجم نقدینگی این صندوق را نشان می‌دهد.

اوراق بهادار با نام‌های مختلفی خرید و فروش می‌شوند. در سال ۱۳۹۶، میزان انتشار اوراق مالی ۶۴ هزار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بوده که تنها حدود ۶ درصد آن به اوراق مرابحه، ۵۳ درصد به خزانه اسلامی و ۳ درصد به اوراق سلف موازی تعلق گرفته است.

در سال ۱۳۹۷ صندوق توسعه بازارسرمایه از اوراق منتشر شده، سهمی از اوراق مرابحه نداشته است. این درحالیست که سال ۱۳۹۸، ۱۳ درصد از اوراق منتشره به اوراق مرابحه تعلق گرفته است.

اوراق مرابحه اوراقی است که صاحب ورق مالک این اوراق بوده و این اوراق بازدهی ثابت داشته و در بازار ثانویه می‌توان به خرید و یا فروش رسانید.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده