تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۰۴
بازدید: ۴۱۲
کد خبر: ۲۱۹۸۳۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کارشناس بازار‌های کالایی:

تیر آخر دلالان سیمان به سنگ می‌خورد/ بازار محصول خاکستری در مسیر شفافیت

‌می‌متالز - امیرمسعود پرور کارشناس بازار‌های کالایی می‌گوید که تلاش دلالان سیمان که طی هفته‌های اخیر از قطع برق واحد‌های تولیدی سوء استفاده کرده و با افزایش یکباره قیمت‌ها برای ایجاد خلل در روند شفاف سازی بازار تلاش کردند به سنگ خواهد خورد، زیرا اثرات مهم و مثبت بورسی شدن سیمان در همین مدت کوتاه نمایان شده و این بازار در مسیر شفافیت و رانت زدایی قرار گرفته است.

به گزارش می‌متالز، این کارشناس بازار‌های کالایی به افزایش قیمت سیمان و چرایی وضعیت موجود اشاره کرد و گفت: در تلاطم اخیر بازار سیمان، عوامل مختلفی دخیل است که مسبب رشد قیمت این محصول شده که قطعی برق در کنار اقدامات واسطه ها، دو دلیل اصلی به شمار می‌رود.

پرور افزود: شاید پررنگ‌ترین موضوع در بحث گرانی سیمان به حضور دلالان سودجویی بازمی‌گردد که از هر فضای ابهام‌آلودی به نفع خود استفاده می‌کنند.

او گفت: طی دو هفته اخیر نیز همین افراد از کاهش تولید سیمان بهره برده و باوجود آنکه در آن زمان سیمان در انبارهایشان موجود بود، اما از عرضه خودداری کردند تا زمینه افزایش قیمت فراهم شود.

این کارشناس بازار سرمایه متذکر شد: اصرار برخی افراد به چرایی عرضه سیمان در بورس کالا آن هم در شرایطی که آمار شفاف بورس به وضوح بیانگر کاهش فاصله قیمتی سیمان درب کارخانه و بازار قبل از قطعی برق بود، نشان داد که سود‌های هنگفت دلالان سیمانی به واسطه عرضه‌ها در بورس به خطر افتاده است.

رهایی بازار سیمان از رانت و دلالی

به گفته پرور این‌ها همان دسته افرادی هستند که از رانت‌های این بازار بهره می‌برند و عرضه سیمان در بورس را به نفع خود نمی‌دانند؛ به همین دلیل هرگونه تلاشی خواهند کرد تا در عرضه‌های سیمان خلل ایجاد کنند.

این کارشناس بازار کالایی معتقد است: بورس بازاری شفاف است که تنها فضایی را برای خریدوفروش رقابتی کالا فراهم می‌کند؛ نه تعیین قیمت توسط بورس انجام می‌شود و روند عرضه و تقاضا از سوی بورس تعیین می‌شود. در بورس کالا صرفاً محیطی شفاف ایجاد می‌شود تا معاملات واقعی بین خریدار و فروشنده انجام شود که این شیوه بهترین مسیر حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده بدون ایجاد انگیزه برای حضور دلالان در بازارهاست.

پایان قیمت‌گذاری دولتی

پرور تصریح کرد: سیمان از مدتی پیش در بورس عرضه‌شده و با این اتفاق، این محصول از شمول قیمت‌گذاری دولت خارج شد. تا پیش از آن، دولت برای هر کیسه سیمان نرخ دولتی تعیین می‌کرد، اما تولیدکنندگان سیمان به نرخ‌های اعلامی معترض بودند. به عقیده آن‌ها با توجه به اضافه شدن کرایه‌های حمل از ابتدای امسال نرخ‌های دولتی سنخیتی با هزینه تمام‌شده محصولات نداشت و فعالان این حوزه از زیان به بار آمده سخن می‌گفتند. در چنین شرایطی، عرضه سیمان در بورس زمینه‌ای فراهم کرد تا در یک بازار رقابتی و براساس نظام عرضه و تقاضا، قیمت‌ها تعیین شود و تولیدکنندگان از زیانی که متوجه شان شده بود رهایی یابند.

این کارشناس بازار کالایی یادآور شد: در همین وضعیت، اما گروهی بودند که حضور در بورس را به ضرر خود می‌دیدند چراکه نه در ردیف تولیدکنندگان قرار داشتند و نه در زمره مصرف‌کنندگان به شمار می‌آمدند؛ این گروه در بازار سنتی، سیمان را با نرخ دولتی از کارخانه‌دار خریداری کرده و در بازار آزاد با نرخ‌های بالا به فروش می‌رساندند.

او در پایان گفت: این افراد اکنون نیز برای آنکه رانتشان باقی بماند، تمام تلاش خود را می‌کنند تا از عرضه این کالا در بورس جلوگیری شود، اما منطق اقتصادی همانند رویدادی که سال‌ها قبل در صنعت فولاد و پتروشیمی و سایر محصولات بورسی رقم خورد، حاکم می‌شود و رانت‌های عظیم صنعت سیمان نیز حذف شده و منابع به بخش تولید هدایت می‌شود.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده