تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۳۰
بازدید: ۳۲۵
کد خبر: ۲۲۰۱۰۱
سرویس خبر : انرژی

رقابت داغ برق در بورس‌های جهان

‌می‌متالز - انرژی برق از مهم‌ترین نیاز‌های امروز بشر است و نه‌تن‌ها زندگی روزمره انسان‌ها بلکه تمام فعالیت‌های اقتصادی به آن وابسته است. به همین دلیل است که عرضه برق به بورس در جهان رواج زیادی دارد و اتحادیه اروپا یکی از پیچیده‌ترین، منسجم‌ترین و در عین حال یکپارچه‌ترین بورس‌های برق را در دنیا به خود اختصاص داده است. بورسی که شامل ۳۴ کشور و منطقه است و قیمت‌گذاری یکپارچه آن باعث شده است تا سرمایه‌گذاران بتوانند با اطمینان وارد این بازار شوند.

ثبت رکورد مبادله ۶۱۵ تراوات ساعت برق در سال ۲۰۲۰

به گزارش می متالز؛ یکی از قدیمی‌ترین بازار‌ها برای مبادله سهام برق APX power نام دارد که در سال ۱۹۹۹ در هلند، راه‌اندازی شد. این بازار که هم‌اکنون در۱۲ کشور اروپایی فعالیت می‌کند، توانسته، رکورد مبادله ۶۱۵ تراوات ساعت برق را در سال ۲۰۲۰ برای خود ثبت کند و کشور‌های آلمان، فرانسه و لوکزامبورگ بزرگ‌ترین فعالان در این بازارند. نکته مهم در مورد این بازار را می‌توان در نوسان قیمت برق در این بازار‌ها در هر پنج دقیقه دانست که باعث می‌شود این بازار متمایز از بازار‌های دیگر باشد.

طبق گزارش APX power حجم برق مبادله شده توسط این بازار در کشور‌های دانمارک، فنلاند، سوئد و هلند از ماه می‌سال ۲۰۲۰ تاکنون به بالغ‌بر ۱۴هزار گیگاوات ساعت رسیده که نشان از رشد ۴۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن دارد. در گزارش رسمی این بازار آمده که به دلیل نقش برق در زندگی مردم و اهمیت آن در اقتصاد کشورها، تبدیل آن به یک کالا و مبادله در بازار، مزایای اقتصادی زیادی به همراه دارد.

بازاری با رقبای قدرتمند

براساس گزارش تخصصی بانک جهانی، اهمیت تأمین برق به‌خصوص در جریان توسعه صنعتی سبب شد تا در سال‌های اخیر کشور‌های درحال‌توسعه هم با راه‌اندازی بورس انرژی وارد این بازار شوند. عرضه برق به این بازار هم بعد از توجه آن‌ها به مسئله توسعه اقتصادی و صنعتی انجام شد. ولی باید به این مسئله هم توجه کرد که مسیر ایجاد بورس‌های کارآمد و با عملکرد تأثیرگذار سهام برق در بازار، مسیری بسیار پرپیچ‌وخم و پر چالش است.

ازیک‌طرف، مراحل اولیه ایجاد بازار برای سهام برق که نیازمند ایجاد مکانیزم‌های قانون‌گذاری برای نظارت بر بازار و شناسایی ضعف‌های موجود در این بازاراست، با چالش‌های زیادی همراه است و از طرف دیگر رقبای زیادی برای شرکت‌های تولیدکننده برق با منابع فسیلی وجود دارد که می‌تواند تقاضا برای سهام شرکت‌های قدیمی را کاهش دهد. به‌عنوان‌مثال، اخیراً، شرکت‌های فعال با منابع تجدیدپذیر، شرکت‌های تولیدکننده برق با انرژی‌های پاک ازجمله خورشید و باد و شرکت‌های فعال در دنیای تکنولوژی که الگوی مصرف برق را تغییر می‌دهند؛ اصلی‌ترین رقبای شرکت‌های تولیدکننده برق در بازار هستند.

تغییر جهت به برق تجدیدپذیر

طی سال‌های اخیر و بعد از افزایش توجه مردم به مشکلات ناشی از گرمایش زمین، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تأمین برق سبز در دنیا افزایش یافت و امروزه نه‌فقط در کشور‌های صنعتی بلکه در کشور‌های درحال‌توسعه از قبیل امارات و عربستان هم سهام شرکت‌های تولیدکننده برق با منابع احیا شدنی قدرت رقابت بالایی دارند. از طرف دیگر، علاوه بر شرکت‌های تولیدکننده برق، در سال‌های اخیر، سهام شرکت‌های توزیع‌کننده هم در بازار واردشده، زیرا این شرکت‌ها هم نقش مهمی در ارتقای کیفی بازار و عملکرد بهینه آن دارند.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده