تاریخ: ۳۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۱۸
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۲۲۰۲۶۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

صادرات آهن اسفنجی؛ ضربه مهلکی به چرخه تولید فولاد کشور

‌می‌متالز - عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با تأکید بر اولویت داشتن تأمین نیاز‌های داخلی، گفت: بالا رفتن قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا و افزایش صادرات در این حوزه باعث شده است که هزینه تمام شده کارخانه‌ها بیشتر از قیمت فروششان باشد.

به گزارش می‌متالز، محمد کشانی در رابطه با میزان استفاده از آهن اسفنجی توسط تولیدکنندگان شمش گفت: عمده تولید فولاد کشور متعلق به شرکت‌های بزرگ است. اکثر این شرکت‌ها زنجیره خود را به صورت کامل در اختیار دارند و یا برخی از آن‌ها نیز در زنجیره سهامداری دارای برخی از حلقه‌های زنجیره هستند بنابراین نیاز آهن اسفنجی این شرکت‌ها به صورت داخلی تأمین می‌شود.

وی در تشریح وضعیت تأمین نیاز شرکت‌های تولیدکننده شمش القایی تصریح کرد: سالیان گذشته مبنای قیمتی سنگ آهن و محصولات آن پس از کارشناسی‌های فراوان، بر اساس شمش فولاد خوزستان تعیین شد که کار پسندیده‌ای بود، اما متأسفانه شعار عرضه کلیه محصولات در بورس کالا توازن را به هم ریخت چراکه با بالا رفتن قیمت آهن اسفنجی در بورس، قیمت تمام شده برای تولیدکنندگان شمش القایی نیز افزایش می‌یابد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولادی ایران با اشاره به اینکه تولیدکنندگان شمش القایی به دلیل کاهش ضایعات، به آهن اسفنجی روی آورده‌اند، افزود: با وجود استفاده از آهن اسفنجی در کوره‌های ذوب القایی، هزینه تمام شده این دسته از تولیدکنندگان از قیمت فروششان بالاتر می‌رود. به همین دلیل، بسیاری از شرکت‌های القایی با کاهش تولید و یا تعطیلی مواجه شده‌اند.

کشانی درباره افزایش چشمگیر صادرات آهن اسفنجی گفت: با در نظر گرفتن چشم‌انداز تولید در سال ۱۴۰۴ که باید ظرفیت تولید به ۵۵ میلیون تن در سال برسد و همچنین با توجه به تولید سالانه ۴۵ میلیون تن تولید شمش، مستلزم در دسترس بودن آهن اسفنجی است که قطعا هر چقدر زنجیره در داخل عرضه شود، تأثیر بهتری روی محصول نهایی خواهد گذاشت.

وی در پایان اضافه کرد: نگاه ما به زنجیره فولاد باید یک نگاه بلندمدت باشد؛ به نحوی که شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری کرده‌اند با کاهش مواد اولیه و در نتیجه، کاهش تولید روبه‌رو نشوند. طی دو سال اخیر، سیاست‌گذاری در وزارت صمت و تولیدکنندگان مورد نظر قرار گرفته است که ابتدا نیاز‌های داخلی تأمین شوند و مازاد تولید‌ها صادر شوند. در صورت صادرات بدون توجه به نیاز داخلی، مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده